tisdag 1 januari 2019

Min resa börjar nu

Efter att under en längre tid retat upp mig på min viktökning bestämde jag mig under julhelgen för att ta tag i saken. Vi pratar ingen fetma, men helt klart för mycket hull på både lår och mage. Har varit dålig på att sköta min träning i flera år nu, så det måste bli fler än en ändring framöver. Har däremot varit duktig på att skåpäta, vilket inte gett utslag på min vikt förrän jag passerade 35.

Vi har via jobbet ett friskvårdsbidrag som jag på mina 11 år aldrig utnyttjat, här kunde man välja Viktklubb.se som skapar personliga viktminskningsprogram utefter mina förutsättningar och mål. Viktklubb.se är ett samarbete mellan Aftonbladet och Karolinska Institutet.

Mitt mål är att gå ner 9 kg innan 30 april, och genom att logga allt jag äter och tränar varje dag så kan jag själv styra över min viktnedgång. Målet är att få en bättre grundkondition och ork samtidigt som jag äter mer hälsosamt. Någon tokträning har jag inte tid med, så det får bli de stunder jag hinner med. Just nu är målet minst tre kvällar per vecka i gymet (ca 40 min varje gång då jag tränar mellan lämning och hämtning av barn) samt så mycket vardagsmotion som det bara går. Ta trapporna istället för hissen, promenera till affären istället för att ta bilen, stå istället för att sitta på kontoret, etc.

När det blir lite ljusare kvällar ute kan jag hinna med lite mer promenader, går INTE ut i mörket själv.

För att nå mitt mål får jag inte överstiga 1 300 kcal per dygn, all träning blir en bonus som leder till att målet nås tidigare än beräknat. Allt under 1 300 kcal blir självklart också en bonus, så nu jagar jag goda recept med så få kalorier som möjligt. Det kommer nog att hamna några lågkalorirecept i bloggen framöver.

Från att ha varit en människa som aldrig brytt mig om kalorier så är omställningen rätt så stor. Men jag tänker att resan blir nyttig, jag kommer lära mig vad allt jag stoppar i mig ger för energitillskott. När jag når mitt mål kommer jag inte längre logga vad jag äter, men däremot kanske jag tar mig en fundering om det är värt att både äta fredagsfika på jobbet och ostkrokar på kvällen. Jag har förhoppningsvis också lärt mig att kroppen inte behöver den andra portionen bara för att maten var god.

Självklart finns det snabbare sätt att tappa nio kg på, men jag vill göra det på ett hållbart sätt som inte skadar min kropp och som inte ger en lika snabb viktökning när man frångår den diet man valt. Jag har en historik med ät- och träningsstörningar som jag aldrig vill falla tillbaka till. Jag vet att min hjärna går igång på snabba resultat som tyvärr alltid leder till skador eller ohälsa. Vet inte hur många gånger jag tränat igång för snabbt och hårt för att inom två månader dragit på mig en långvarig skada.

2019 är året då jag ska ta min hälsa på allvar, det här är ett första steg för att förbättra min fysiska hälsa, jag vet att jag också måste ta tag i min psykiska hälsa för att undvika ännu en sjukskrivning. Där har jag lite planer på gång, som jag kommer berätta mer om en annan gång.

Min resa börjar 1 januari 2019!






2 kommentarer:

  1. Jag behöver också ta tag i min vikt. Tycker dock det är svårt att räkna kalorier.
    Har svårt att träna då jag har en höft som är utsliten, har en operation inbokad om tre veckor.
    Jag önskar dig Lycka Till med viktraset.
    //Anne-Lie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättesvårt att räkna kalorier, men jag har en app som hjälper mig. Däremot måste jag väga allt jag äter för att få fram kalorierna, så lite pill är det.
      Jag har förstått att du haft långvariga smärtor, hoppas dessa veckor går snabbt och att du återhämtar dig fort efter operationen. Kram

      Radera