onsdag 9 december 2015

9 December 2015 - en god jullatte

För det mesta blir det en vanlig kopp kaffe med mjölk för mig, men ibland är det mysigt att göra en god latte. Speciellt i juletider då man kan laborera hejvilt med alla mumsiga kryddor.
Här kommer ett recept på en latte jag brukar göra, måtten är kanske inte helt exakta då jag höftar rätt så rejält.
Kryddorna kan du experimentera med rejält efter tycke och smak, är gott att även ha lite kakao eller mörk choklad i kaffet.


Jullatte LCHF
2 glas
Ingredienser:
1 dl mjölk
3 dl vispgrädde
1,5 dl stark espresso
1/2 tsk av vardera kanel, mald nejlika och nymortlad kardemumma
vispad grädde till topping
kanel att pudra på
Gör så här:
1. Värm mjölk och hälften av grädden under omrörning tillsammans med kryddorna i en kastrull. Observera att den bara ska bli het och inte börja koka!
2. Brygg espresso och häll den i två glas, fyll på glaset med gräddmjölken, se upp så du inte får med det grumliga som kan bli i botten av kastrullen.
3. Toppa glasen med vispad grädde och pudra på lite kanel eller kardemumma.


Jag använder laktosfria och ekologiska produkter när jag bakar, så blir både min mage och naturen lite gladare =)


Just nu dricker jag precis allt ur mina favoritmuggar i keramik, så givetvis blir det även latte i dessa även om jag egentligen tycker latte är godast i höga glas som man kan se de olika skiftningarna genom.
Dessa vackra muggar har jag köpt från en lokal keramiker.
Min Nespresso UMilk är en riktig klippa när man ska göra latte.
Goda espressosorter och en snabb och bra mjölkskummare.
Eftersom jag ofta är på språng så vill jag gärna bära kaffet med mig, då är denna ekologiska kaffemugg i bambu från LOVeLLY perfekt att ha med sig.
Finns i flera olika färger och kostar 119 kr.

2 kommentarer:

  1. Du har så många läskande recept hos dig nu i jultid.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Mums, vad det låter gott! Har handlat tidigare från lovelly med inspiration från dig, så det kanske blir muggar också.
    Ha det bra
    Anette

    SvaraRadera