tisdag 22 december 2015

22 December 2015 - sätt smak på julen med ekologiska kryddor

Det finns många sorters kryddor man förknippar med julen, bl.a. kryddnejlika, saffran, kanel, ingefära, senapsfrö, kardemumma, pomerans, vanilj, fänkål och anis.
Kryddor som jag kanske inte alltid använder till vardags eller som inte alltid är goda var och en för sig, men tillsammans blir en del av dessa en perfekt match.

Jag försöker att köpa så mycket ekologiska kryddor som det bara går, det finns en hel del ute i butik men även på nätet.
Det är bra att fler och fler ekologiska varor dyker upp i butik, för det underlättar för oss alla när vi kan handla allt på ett och samma ställe

Santa Maria har numera ett helt gäng med ekologiska kryddor som finns att köpa i många matbutiker.
Spicemaster kan du också hitta i många butiker.
Urtekrams kryddor finns också att köpa i en del välsorterade matbutiker, annars finns det många återförsäljare på nätet.
Jag har precis fått hem en beställning från Kryddtorget, de säljer enbart ekologiska kryddor av hög kvalitét. Deras kryddor finns enbart att beställa på nätet.

Vad använder du helst för kryddor så här i juletid?
För min del är det nog mest saffran och kanel.


Santa Maria Eko.
Håll utkik efter de vita etiketterna och de silverfärgade locken när du handlar kryddor.
Bild lånad från Santa Maria
Spicemaster har påfyllningsbara kryddkvarnar.
Dessa ska jag leta rda på och köpa, för jag älskar att använda nymalna kryddor i min matlagning.
Bild lånad från Spicemaster.
Urtekram har ett stort sortiment av ekologiska kryddor, dessa två köpte jag på min lokala Coop butik.
Här hittar du deras kryddsortiment.


Ekologiska kryddor i provrör från Kryddtorget.
Du får kryddorna i provrör, papperspåsar eller glasburkar beroende på hur mycket av varje krydda du beställer.
Om du beställer fler än 10 provrör så får du en ställning till dem med på köpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar