onsdag 2 december 2015

2 December 2015 - Saffranskaka med chokladganache

Den här veckan lider jag av extrem tidsbrist, så det får bli ännu ett recept i adventskalendern.
Provbakade denna kaka i förra veckan och först ratades den av i stort sett alla eftersom chokladganachen var så stark i sin smak.
Men efter att få stå och stelna till sig så har smaken mattats av och nu äts den utan en massa knorrande här hemma.
Ett tips om man inte gillar mörk choklad eller vill kunna äta den på studs är att byta ut den mot vanlig mjölkchoklad istället.


Saffranskaka med chokladganache

12-14 bitar


Ingredienser:
2 ägg
2 dl strösocker
75 g smält smör
0,5 g saffran
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
1 ½ dl filmjölk

Chokladganache
1 ½ dl vispgrädde
150 g mörk choklad

Garnering
riven vit choklad

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Smält smöret och rör ner saffranet. Låt det svalna. Blanda bakpulver med mjölet och rör ner det i äggsmeten tillsammans med filmjölken och smöret. Rör ihop allt till en slät smet.
2. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, 23–24 cm i diameter.
3. Grädda kakan mitt i ugnen i 35–40 min. Låt den svalna i formen. Stjälp upp kakan på en tallrik.
4. Chokladganache: Koka upp grädden i en kastrull. Stäng av värmen och lägg ner chokladen och låt den smälta. Blanda ihop till en slät sås och låt den svalna. Ställ den i kylen i 30–60 min. Rör om då och då.
5. Bred ut chokladganachen på kakan när den tjocknat lite och blivit bredbar. Strö över lite riven vit choklad på toppen.

Jag använder laktosfria och ekologiska produkter när jag bakar, så blir både min mage och naturen lite gladare =)

Originalreceptet hittar ni i Tidningen Hembakat

Saffranskaka med chokladganache, vackert gul med ett saftigt täcke med choklad

Originalreceptet föreslår flingsalt som garnering, men jag valde att riva vit choklad istället.

Om man skär den när chokladen fortfarande är lite varm får man denna lite ledsna look på kakan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar