tisdag 1 december 2015

1 December 2015 - Saffransmuffins

I år kommer det att bli många recept innehållande saffran i adventskalendern, dels för att saffran är så sablans gott men också för att jag har väldigt mycket saffran i skafferiet.
Hade 10 frp kvar från förra året och dessutom köpt några fler frp då våra fotbollskillar har sålt saffran för att tjäna ihop pengar till nästa års cuper.

Provbakade dessa saffransmuffins häromdagen och de blev väldigt goda.
Vi ska sälja fika på grabbarnas futsalmatcher på lördag och jag måste testa mina nya recept på familjen innan jag törs baka dem till försäljning.
Dessa fick väldigt högt betyg av min kräsna jury =)

Så om ni gillar saffran och goda muffins tycker jag ni ska testa detta recept.


Saffransmuffins

Ingredienser:
0,5-1 g saffran
2 dl socker
1,5 dl mjölk
150 g mjukt smör
2 ägg
3,5 dl mjöl
1,5 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver


Gör så här:
1. Koka upp mjölken tillsammans med saffran och hälften av sockret. Ställ åt sidan och låt svalna något.
2. Vispa det rumstempererade smöret med resten av sockret tills smeten är luftig. Tillsätt sedan ett ägg åt gången.
3. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke och tillsätt sedan de torra ingredienserna varvat med mjölken i äggblandningen. Tänk på att inte vispa för kraftigt för då sväller inte muffisarna som de ska i ugnen.
4. Häll smeten i 10-15 muffinsformar (beroende på storlek) och grädda dem mitt i ugnen i 180 grader (jag använder varmluftsugn) i ca 15-20 minuter.
5. Låt svalna, ät och njut!


Jag använder laktosfria och ekologiska produkter när jag bakar, så blir både min mage och naturen lite gladare =)



Saffransmuffins är inte bara goda, de är vackra med sin gula färg och doftar så sjukt gott.


Den vackra gula färgen gör sig bra med det vita och gröna.


De små tomtarna på muffinsformen passar perfekt så här i adventstider.

Det är sällan muffins får en bra form när jag bakar, men dessa saffransmuffins skötte sig exemplariskt i ugnen.


2 kommentarer:

  1. Jag gillar också saffran. Det var inget dåligt lager du hade i skafferiet. Ibland får familjen offra sig och vara smakpanel. Bra att du fick godkänt, de ser jättegoda ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha nä, det blev så för både jag och mamma köpte saffran när de sålde dem för 5 kr på en av affärerna, sedan blir det inte av under sommaren att man använder saffran. Så nu ska det bakas med saffran tills vi blir helt gula om kroppen =)
      Kram Annica

      Radera