lördag 12 september 2015

Morotskaka i långpanna

Idag var det dags att sälja fika på fotbollen, näst sista hemmamatchen för grabbarna men den sista för mig som reser bort i nästnästa vecka. 
Matchen gick väldigt bra, en betryggande 7-1 seger för vår del.
Precis vad vi behövde efter en lång säsong med många uddamålsförluster.

Jag tycker om att baka i långpanna, det är både bekvämt och räcker till många.
Idag testade jag att baka en morotskaka som blev riktigt god, lika bra att föreviga receptet här så jag hittar på det nästa gång jag ska baka.

Hoppas ni får en fin fortsättning på helgen!
Kram på er!

Morotskaka

Morotskaka i långpanna

Ingredienser morotskaka:
4 ägg
3,5 dl socker
2,5 dl rapsolja
5 dl fint rivna morötter
4 dl mjöl
2 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma

Ingredienser glasyr:
200 g philadelphiaost
150 g rumsvarmt smör
3 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker

Gör så här:
1. Vispa ägg och socker poröst, rör sedan i de övriga ingredienserna förutom morötterna. Rör slutligen ner morötterna och häll smeten i en bakpappersklädd långpanna.
2. Grädda kakan i 20-25 minuter i 175 grader, använd provsticka för att se om den är klar att tas ut. Låt kakan svalna.
3. Lägg alla ingredienserna till glasyren i en skål och vispa dem till en jämn smet, gärna med elvisp. Bred glasyren i ett jämt lager över kakan och skär sedan i lagomt stora bitar.

Förvara gärna kakan kallt, går även utmärkt att frysa.
Jag byter ut smör och philadelphiaosten mot en laktosfri variant.
Rapsoljan kan bytas ut mot 200 gram smält smör om man hellre vill det.

Att baka morotskaka i långpanna är både bekvämt och räcker till många.
Jag valde att strö över lite riven choklad på morotskakan, så ser den lite trevligare ut.

2 kommentarer:

  1. Åh, den där kakan ser god ut. skriver ut receptet och ska provbaka den. Eftersom vi har ansvar för kyrkkaffe var 7:e vecka så är det alltid roligt med nya recept. Och "Långpannekakor" är perfekt. HA det bra.
    Kram"

    SvaraRadera
  2. Jag printar ut receptet, bra recept kan man inte få för många av och morotskaka är så gott, det är en liten måltid liksom!
    Kul med fotbollen, dunderseger!
    Jag har inte provat att äta av våra vindruvor ännu, men kan tänka mig att vinbär ligger nära till hands att jämföra dom med. Jag tror jag skall göra gele på mina!
    Agneta kram

    SvaraRadera