söndag 6 september 2015

Ett projekt leder ofta till ett eller flera nya projekt

Jag tror säkert de flesta känner igen sig i när man precis avslutat ett projekt för att inse att det ledde till ytterligare ett eller flera projekt.
Så hade jag det igår när jag äntligen tog bort busken som jag retat upp mig på under en lång tid.
Nu inser jag att hela vår fula och onödiga del av tomten syns och plötsligt är luftvärmepumpen asful.
Så den måste byggas in!
Dessutom måste jag gräva upp stammen efter vårt gamla plommonträd, tidigare var den inte i vägen men nu är den väldigt mycket i vägen.
Inte så stora och dyra projekt men någon måste göra det också =)


Men vi har en del stora, tyngre och framför allt dyrare projekt framför oss.
Förra sommaren tog vi time-out från allt vad byggande och projekt heter, en välbehövlig time-out efter allt jobb som främst maken lagt ner på vårt hus sedan vi flyttade in i november 2006.
Men nu känns det som om allt börjar hopa sig, huset behöver målas om...det får bli nästa sommars projekt, och den tar ju både tid och pengar.
Vi är lite inne på att byta kulören på huset till mörkgrå med vita knutar.


Sedan måste hela stengången läggas om, den kräver också tid och pengar och kändes dum att göra innan vi målat om. För även om man försöker vara försiktig så drälls det en hel del målarfärg.
Och ett ännu större projekt (och kanske lite av ett önsketänkande från min sida) är att få plåttak på huset...vem vet kanske det blir verklighet om några år.
Vi måste även byta de fönster som inte redan är bytta, just nu har vi en salig blandning av nya, vita fönster och gamla, vinröda fönster.
En annan liten plan vi har är att bygga utekök och terasspool på baksidan.
Och maken pratar till och från om att riva ut badrummet uppe.


Hmm, jag blir trött av att bara lufta idéerna.
Önskar det bara fanns en knapp att trycka på så var de både planerade, utförda och betalade =)
Men som sagt var dessa projekt ska inte ske på en och samma gång, de ingår i vår långsiktiga plan.


Hur har ni det med era planer inför nästa år?
Snurrar era hjärnor också på högvarv?


Kram på er!

Det gick åt en hel del blod, svett och tårar under gårdagen, men jag gick segrande ur striden och buskfan som totat sig under massor av herrans år ligger nu på komposten =)
Lite jord och gräsfrö så kommer vi nästa år knappt minnas att den stod där.

Den gamla stammen efter det döda plommonträdet skulle fungera som klättringsstöd för en massa vackra växter.
Men Annica fick aldrig tummen ur och köpte några, så den har stått där och sett mossig och vacker ut.
Men när busken försvann blev stammen lite malplacerad och behöver nu få gå samma väg som sin vän buskfan.

Jaha, hur snyggt är det när man ska glo rakt in i luftvärmepumpen varje gång man går upp på gården?!
Den här delen av gården är helt onödig och används i stort sett aldrig.
Finns liksom ingen mening med att sitta där och stirra rakt in i en häck.
Med nya plattor framöver så kan man nog få till en lite mysigare sittplats, om inte annat för de som gillar skugga för här är det endast morgonsol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar