måndag 4 maj 2015

Sköna maj välkommen

Det är något speciellt med denna månad, maj bjuder ofta på mycket solsken och en försmak på sommaren.
Maj är också månaden då äldsta sonen fyller år, och till hans födelsedag brukar alla krukor och blomlådor fyllas med vackra sommarblommor.
Denna månad innerbär också seriepremiär i fotboll.
Just idag, den 4 maj 2015, tog vår yngsta son sitt efterlängtade AM-kort...GRATTIS FILLE!

För att kicka igång denna försommarmånad rejält började jag igår att gräva ur gräsmattan för att anlägga en liten pallkragsodling.
Hade tidigare två pallkragar bredvid varandra, de har nu bytt plats och byggts upp på höjden.
5 stora och 1 liten pallkrage står nu på plats och det gick åt 22 säckar jord för att fylla dem.
Efter 7 timmars stånkande, pustande och pysslande så är nu fröerna i jord och den plågsamma väntan på resultat kan nu börja.

Jag är oduglig på att vänta, har inte tålamod för fem öre,
Planterade morötter igår och tycker minsann jag har förtjänat att få knapra på en av dem redan idag =)
Men som tur är har jag massor kvar att göra i trädgården, ska sätta kantsten och fylla på med grus runt pallkragarna. 
Sedan ska jag ge mig på att bygga komposter, tre eller fyra stycken - har inte bestämt mig ännu.
Å innan det är klart så har jag nog hunnit knapra på mina morötter.

Och det bästa av allt, i år har jag snigelskydd så förhoppningsvis är det vi i familjen som får skörda våra jordgubbar =)

Vad har ni för er i trädgården så här i början av maj?

Önskar er alla en riktigt fin vecka!

♥ KRaM aNNiCa ♥

Avslutade en mycket vacker, varm och arbetssam söndag med årets första grillning.
Tripp, trapp, trull
Den lilla pallkragen är nyköpt och syns väldigt bra.
Men lite svensk väder och vind ska nog ta bort nyhetskänslan rätt så snabbt.
I den lilla pallkragen har jag sått morötter, en våning ner kommer
förhoppningsvis sockerärtor och salladshuvuden att titta upp.
I mittenpartiet fick rabarber dela plats med dill, gräslök och persilja.
Snigelskyddet är monterat och klart.
 
Här är sex små smultronplantor, ska köpa en liten pallkrage till och montera här så att
jordgubbarna får växa en nivå upp från smultronen.
Ska lägga grå kantsten och fylla fiberduken med grus.
Hoppas det ska hålla ogräset borta ett litet tag i alla fall.

4 kommentarer:

  1. Oj, vad du fixar och donar. Kommer nog att bli finfina morötter. Fast den som väntar på nåt gott väntar väl alltid för länge...
    Ha det fint och kram
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha visst är det så =). Måste nog gå ut och kolla till pallkragarna lite, det regnar så mycket varje dag att jag är rädd för att fröna drunknar snart =/
      Ha det gott!
      Kram Annica

      Radera
  2. Du har stora projekt som ligger framför dig. JAg ska nog inte satsa på något nytt i år...bara rens och hålla efter ogräs och sniglar.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är att nu när jag börjar bli piggare så snurrar hjärnan på högvarv och nya projekt dyker upp för jämnan. Måste försöka bromsa mig och prioritera.
      Förra sommaren tog vi en välförtjänt vila, blev inga stora projekt alls då. Man behöver dra i handbromsen och bara njuta lite ibland.
      Att hålla efter ogräs och sniglar låter som en heltidssysselsättning tycker jag, hoppas du blir av med de slemmiga rackarna!
      Sköt om dig!
      Kram Annica

      Radera