lördag 11 april 2015

Den underbara våren är här

Tänk vad lite solsken, värme, fågelkvitter och små vackra vårblommor kan göra med ens humör.
Nu går vi mot ljusare och varmare tider och det är helt underbart!
Jag känner mig lite piggare och starkare, långt ifrån frisk men det finns ett ljus i tunneln som växer sig starkare.
Fortfarande alldeles för mycket på jobbet, men i början av nästa vecka så ska vi intervjua fyra personer och förhoppningsvis hittar vi en som kan vara på plats redan om en vecka och börja avlasta oss.

Ska bli skönt med en helg med en helt tom kalender, för även om det är mysigt att ha folk hemma på middag så är det mycket förberedelser att få till innan gästerna kommer. 
Har haft middagsgäster två helger på raken, först mina kollegor från jobbet och sedan min mamma i påskas.

Jag har många gånger berättat om vilka fantastiska kollegor jag har, jag har dessutom turen att ingå i två fantastiska grupper med folk. Dels min ledningsgrupp på den produktionsenhet jag tillhör och dels ekonomerna på övriga PU:n (när jag började jobba här 2009 var vi en stor produktionsenhet, nu efter två slitsamma splitter så är vi 4 enheter).
Den här gången var det ledningsgruppen som samlades hos mig för en trevlig kväll.
Kvällen blev inte riktigt som vi tänkt oss, för kvällen innan fick vi ett nödläge. Men en efter en ramlade de in trötta, utslitna och en del av dem ursvulten.
Men det blev en bra kväll, vi fick prata igenom det som hänt och efter en stund kunde vi lägga det bakom oss och prata om en massa annat strunt.
Gästerna fick själva laga maten, jag hade fixat förrätt och efterrätt.
Är rätt så mysigt att samlas i små grupper i köket och laga mat tillsammans, lite teambuilding på lagomt mysig nivå.

Påskmiddagen blev också lyckad, mamma hade tillagat revbensspjäll kvällen innan så vi kokade potatis och gjorde helstekt fläskytterfilé i ugn (mest som en reserv för när man har tre tonårspojkar i familjen vet man aldrig hur mycket mat som går åt) när hon kom, och sedan satte vi oss till bords och bara myste en stund.
Jag hade bestämt mig för att göra en påsktårta, men skumläste bara receptet kvällen innan.
Satte fart med tårtan och när jag kom till den sista raden så står det, "ställ tårtan kallt i sex timmar".
Jahaja, vad gör man när tårtan ska ätas om tre timmar?
Jo, den fick åka fram halvstelnad, vilket gjorde att den sjönk ihop.
Men det var iaf ingen tårta i min smak, alldeles för söt.
Men man måste ju testa innan man vet om det är en keeper eller inte =)

Nu ska jag gå en liten trädgårdsrunda och se om mina scilla i gräsmattan tänker komma upp eller inte, jag brukar få stora hav av scillas i gräsmattan men än ser jag bara några få.
Håller tummarna på att jag bara är lite för ivrig och att de kommer snart.

Ha en underbar helg alla fina ♥ 

♥ KRaM aNNiCa ♥

Jag är inte så mycket för påsk, men lite påsk vill man ju ha
En kompis till de andra små kycklingarna får vakta ytterdörren
Hittade en tupp i mina påskgömmor också 
Letade som en tok efter svarta dun inför middagen med kollegorna, men då fick jag bara tag på vita.
Sedan till påsk så tog jag fram vår lilla påsklåda och se där, där låg minsann flera förpackningar av oanvända svarta dun =)
Jag gillar mer jordnära och dämpade färger, så vår påsk fick gå i svart, vitt, grå och beige.
Svart och vitt är dessutom vårt fotbollslags färger, så vi skojade om att vi har firat en SAIK påsk i år =)
Platt som en pannkaka blev min moussetårta som fick stelna alldeles för kort tid.
Alldeles för söt för min smak var den också.
Dukat för påskmiddag.
Eftersom vi numera är 7 personer i familjen så är vi alltid många till bords, nu fick även mammsen plats vid bordet.
Det var påsken 2015 det, nu längtar och väntar vi på sommaren.

6 kommentarer:

  1. Oh, du har haft bjudningar, det önskar jag att jag orkade, men det gör jag inte. Jag vet inte vad det är med den här vintern, den har kramat ur den sista musten ur mig känns det som.....och idag är det 3 gr ute och spöregn, inte direkt vad man önskar just nu, men det ändrar sig nog snart!
    Har du varit sjuk? Hoppas inte det, men förkylningar kan ju göra att man känner sig icke-stark också.
    Vi ser framåt mot våren!
    Agneta kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vintern och även april kan krama musten ur de flesta, men nu är maj här och snart sommaren =)
      Nej, inte sjuk på så sätt, är min utmattningsdepression som lurar i bakvattnet hela tiden. Alla vill sjukskriva mig men jag stretar emot. Har redan två sjukskrivningar bakom mig och jag har inte blivit ett dugg bättre av att vara hemma.
      Önskar dig en fin start på denna underbara månad!
      Kram Annica

      Radera
  2. Så välkomnande vid entren och så flitig du är med allting. Bra ide att låta gästerna laga middagen, fast man behöver nog större kök än mitt lilla pytte : ) Kanske skulle man kunna göra grillstationer till sommaren...
    Skönt att du ser lite ljusare på saker och ting och hoppas det löser sig på jobbet.
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grillstationer var en bra idé, gäller bara att ha vädret med sig om man inte har ett stort tak på altanen. Vi planerar att bygga ett utekök, men vi får se om vi hinner med det nu i sommar eller om det blir skjutet ett år framåt. Sedan kan man laga massor av mat utomhus =)
      Med ett litet kök får man köra knytis istället =)
      Tack, det börjar ljusna ordentligt nu.
      Önskar dig en fin vecka!
      Kram Annica

      Radera
  3. Så mycket fint du visar och berättar om. Verkar som du har riktigt trevliga och fina människor omkring dig både på arbetet och hemmavid. Den där påsktårtan ser underbar ut och färgerna som du dukar med är helt i min smak. Ha en skön fortsättning på dagen!
    Kram Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alla dessa fina människor som får mig att kliva ur sängen och kämpa varje dag. Jag har rensat bort alla människor som tär på mig och sparat alla gobitarna, de som jag utan tvekan ställer upp för och som gör detsamma för mig.
      Jag tror vi gillar rätt så lika saker du och jag =)
      Fin fortsättning på veckan fina du!
      Kram Annica

      Radera