söndag 19 oktober 2014

Ett stillsamt farväl

I fredags var det dags att ta farväl av vår granne som gick bort väldigt hastigt och olustigt i slutet av September. 
Från att ha varit fullt frisk tills hon somnade in gick på bara ett par veckor. 
En väldigt aggressiv cancersort som inte borde få existera tog hennes liv.
Återigen påminns vi om hur snabbt livet kan ändras och hur viktigt det är att cancerforskningen får ditt och mitt bidrag för att kunna forska vidare och hitta botemedel.

En sista hälsning i form av en bukett och ett kort.
Bortkastade pengar, jag vet, men det kändes viktigt att få hylla henne en sista gång.
Blev väldigt nöjd med buketten som ger ett vackert, stillsamt och dämpat intryck.
Den vackra rosen som passar perfekt till det vita och gröna heter dessutom Memory Lane,
vilket passar utmärkt till det syfte buketten hade.
Begravningsakten var stillsam och vacker och den unga prästen kändes både ödmjuk och trygg.
När vi fikat klart och han skulle gå sa han några tänkvärda ord.
Efter dödsfallet och fram till begravningen är det många som hör av sig för att fråga vad som hänt och beklaga sorgen, men direkt begravningen tystnar telefonerna och kvar står de anhöriga med sin sorg och ensamhet.
Han uppmanade oss alla att hålla kontakten, att ringa upp varandra eller besöka varandra.
Visa varandra omsorg och kärlek.
Och att prata mycket om den som gått bort, för döden är inte slutet såvida man inte helt slutar prata om den bortgångne.
Så länge vi minns och pratar med varandra så lever personen kvar bland oss.
Extra viktigt för de mindre barnen, för att de ska behålla sina minnen för resten av livet.

Solen är på väg ner och lyser sina sista strålar på kyrktornet på Ovansjö Kyrka.
Efter begravningen tog vi en tur till minneslunden och tände några ljus för mormor, morfar och svärfar.
Varje gång jag besöker minneslunden blir jag deprimerad över hur trist och opersonligt det är.
Ledsen över att jag inte kan känna deras närvaro och inte har en gravsten att gå till.
Jag hatar minneslundar!
Jag hade med glädje tagit hand om mormor och morfars gravsten för resten av mitt liv om jag bara fått bestämma.

Ovansjö kyrka sett från vägen.
Igår fick jag rå om vår granne en liten stund då han och hans son kom förbi och fikade lite.
Skönt att få prata en stund om begravningen samt om framtiden.
Det är svårt att tänka sig in i hans situation, för våra liv rullar på i hundra knyck och han står där dygnet runt i ett tomt och tyst hus.
Extra viktigt att alla vi andra sträcker ut en hand och håller kontakten.
Hans barn är så klart där flera gånger om dagen, men när de går sitter han kvar i tystnaden.

Ta hand om varandra !

♥ KRaM aNNiCa ♥

5 kommentarer:

  1. Jobbigt när livet tar slut så fort. Min bror avled av cancer för 6 år sedan. När han berättat det för oss tog det två mån. innan han avled. Fruktansvärt och saknaden efter honom är så stor.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fruktansvärt att det ska behöva ske när vi lever i 2014, så mycket som de kan forska på och filura ut men här har vi en bra bit kvar. Förstår att saknade efter honom är stor, den kommer ju alltid finnas kvar där. Massor av kramar till dig <3

      Radera
  2. Ledsamt med din granne, ledsamt med alla som rycks bort för tidigt men det är viktigt att prata om hur man känner och hur man vill ha det själv. Vacker bukett. Tror inte det är bortkastade pengar. Jag tänker att det är ytterligare ett sätt att visa de anhöriga att man bryr sig och det är ett sätt att släppa ut sina egna känslor också.
    Fint inlägg och fint slutord. Finns det nåt viktigare än att bry sig om varandra medan vi har chansen.
    Varma kramen
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord Anette, de värmer! Visst är det viktigt att prata om hur man känner och vill ha det, jag hoppas att alla på något sätt har förmedlat sina tankar med någon anhörig. Beroende på vad som sker kan man ställas inför svåra val som tex. organdonation. Om man inte har tänkt igenom detta innan så kan det tyvärr bli ett nej i all hast.
      Önskar dig ett fint avslut på veckan!
      Kram Annica

      Radera
  3. Stora varma kramar till dig! Blommorna är jättefina och inte alls onödiga, tror att de blev glada när de såg er fina gest.
    Sköt om dig nu vännen!
    Kramar från A-L

    SvaraRadera