söndag 24 augusti 2014

Gajar ka halwa - indisk morotsdessert

När jag var i Indien i våras åt vi en fantastiskt god efterrätt vid två tillfällen och igår fick jag mumsa i mig den igen.
Under tre veckors tid kommer vi ha vår indiska vän och en kollega till henne här i Sandviken och igår bjöd vi över dem på lunch (jag stod för inhandlingen av råvaror och de fick laga maten).
Hon mindes såklart att jag älskade den efterrätten så då tillagade hon den åt oss.
Det blev en enorm hit, alla här hemma älskade den.
Så nu vill jag ge er möjligheten att testa att göra Gajar ka halwa också.
Lätt som en plätt att tillaga och hur smaskigt som helst.
Innehåller mestadels morötter, så man får en och annan vitamin i sig också =)

♥ KRaM aNNiCa ♥

Gajar ka halwa

Ingredienser:
1 dl strösocker
1 dl vispgrädde (kan bytas ut mot mjölk)
4 dl rivna morötter
2 msk solrosolja (eller ghee om du får tag på det)
1 tsk malen kardemumma
0,5 dl gula russin
0,5 dl cashewnötter
0,25 g saffran eller 1 tsk vaniljsocker (som extra smaksättare)

Gör så här:
1. Skala och riv morötterna.
2. Hetta upp en stekpanna med lite högre kant, bryn på cashewnötter och russin i lite solrosolja och lägg dem i en skål.
3. Häll resten av oljan i stekpannan och lägg sedan i de rivna morötterna. Fräs på dem en aning och sänk sedan värmen. Tillsätt grädde (eller mjölk), strösocker, kardemumma och antingen saffran eller vaniljsocker beroende på vilken du valt att använda. Låt blandningen sjuda i minst tio minuter (obs! om du väljer mjölk istället för grädde tar det lite längre tid).
4. Blanda i cashewnötter och russin och servera med vaniljglass eller yoghurtglass.

Tyvärr blev jag så exalterad över den goda överraskningen att jag glömde fota den.
Så denna bild är lånad från Heavens Garden

8 kommentarer:

  1. Hej Annica!

    Åh, så gott det ser ut och lite festligt! Ska lägga på minnet, då jag inte är dessertmänniska behöver jag ständigt inspiration till desserer...

    Ha en fin vecka!
    kram/Olg@

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man fastnar lätt vid en dessert och sedan gör man den varje gång, så visst är det bra med inspiration =)
      Önskar dig en fin vecka också!
      Kram Annica

      Radera
  2. Så gott det ser ut och nyttigt. Spännande med annorlunda ingredienser och smaksättning. Tack för receptet! Ha en fin vecka.
    Kram Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket av det de serverade på dessertborden i Indien var extremt sött, men denna var lite lagomt söt.
      Önskar dig en fin vecka också!
      Kram <3

      Radera
  3. Underbart med Indien & detta ser faktiskt gott ut :)
    /Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste prova den, är så sjukt god!
      Kram Annica

      Radera
  4. Vilken tur att jag tittade in just idag och inte missade detta inlägg! Kul med efterrätter som bygger på rotsaker och moroten är ju en favorit. Receptet är redan kopierat och utskrivet. Ska provas i helgen. Tack, och hälsa indiska vännen.
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du ska testa receptet, berätta gärna vad du tyckte om den.
      Hon uppskattar verkligen att vi gillade det hon lagade och att jag delade med mig av receptet till andra så de också kan upptäcka den indiska maten.
      Kram Annica

      Radera