torsdag 1 maj 2014

Min vardag i Bangalore

Det tog bara några dagar, men nu har jag fått rutiner och det känns som om jag aldrig gjort något annat.

En vanlig vardag ser ut ungefär så här:

07:00 Alarmet ringer och det är dags att kliva upp och äta en frukt för att få lite snabb energi
07:30 Infinner mig på gymet
08:15 Lägger mig ner vid poolen
09:30 Dags för frukost
10:00 Upp på rummet, duschar och gör mig redo för en arbetsdag
11:00 Taxin avgår mot Cap Gemini
11:15 Checkar in på kontoret och får mitt kort som jag använder för att checka in och ut på de olika våningarna
11:30 Startar upp datorn i Boardroom på våning 13, tar allt från 20 min till 1,5 timme beroende på om man har tur med nätverket eller ej
13:30 Gemensam lunch för alla från Sandvik på våning 2
20:00 Taxin plockar upp oss för hemfärd
20:30 Middag på hotellet, tar ungefär 1,5 till 2 timmar att genomföra middagen då allt går väldigt långsamt
22:00 Tillbaka på mitt rum för en liten stunds jobb eller ett avsnitt av The Blacklist. Sedan dags att sova.
Gemensam lunchbuffé för oss från Sandvik, speciellt tillagda för oss för att vi inte ska bli sjuka.
Otroligt tacksam för det, då många blev sjuka första svängen de åkte ner.
Vi äter i ett eget rum, de andra sitter i en gigantisk matsal där ljudnivån är extrem.
Vi får indisk mat, men trots att jag är otroligt kräsen har det gått bra att hitta något att äta.
Alla som går in i Cap Geminis byggnad måste bära ett kort runt halsen, de har olika färger beroende på vad man gör där.
Varje gång man går in eller ut ur en dörr måste man trycka kortet mot avläsaren.
De som är anställde har sin blodgrupp skrivet på kortet.
Hotellet ligger vägg i vägg med ett shoppingcenter där vi spanat in några riktiga godbitar till kläder, men jag avvaktar med den shoppingen tills det börjar närma sig avfärd.
Idag har vi varit ledig och då tog vi en taxi till ett större shoppingcenter alldeles bredvid kontoret, där hittade jag en blus till mig och lite t-shirts och pikétröjor till maken och barnen. Håller tummarna för att storlekarna passar. Alla märkeskläderna är äkta men kostar bara en bråkdel av vad vi betalar hemma.
Två av sönerna ville ha vita, låga Converse...men där gick vi bet för de säljer inte vita Converse här i Bangalore. Kanske tur det, för min väska klarar nog inte tyngden av två par Converse och det kostar tydligen 1 500 kr för att ha övervikt.
Fyra favoriter från herravdelningen hos U.S. Polo.
Blev dock inget skjortköp idag, måste kolla om det är något som duger åt herrarna där hemma innan jag slår till. 
Lite annan shopping blev det istället
Unnade mig lite sovmorgon på min lediga dag, framåt 9.15 släntrade jag ner till poolen.
Efter ett tag kom molnen, vilken befrielse. Så skönt att jag somnade och vaknade med ett ryck när solen kom tillbaka. Var som om någon kastade hett vatten på mig.
Solen är verkligen brutal här just nu, och det syntes på min hud när jag hoppade in i duschen på em.
Tog mitt första dopp i poolen idag, kallt som satan när man klev i men det blev snabbt skönt.
Passade på att simma 1,1 km när jag ändå hade tagit mig ner i vattnet, det fick ersätta dagens uteblivna gymbesök.

Min favoritplats här på hotellet, om man bortser från den helt underbara sängen på rummet.
Ett besök på apoteket har jag också hunnit med, eftersom myggen och jag inte riktigt drog jämt.
Många myggbett för mig betyder alltid problem, dels sväller jag upp väldigt runt bettet och dessutom blir jag dålig och får feber.
Men nu fick jag med mig dels en antibiotikasalva att smörja på betten och dessutom allrgimedicin att äta.
Passade också på att köpa en salva att smörja på mig om kvällarna så myggen håller sig borta.
Indiska apotek är spännande, en hel radda med små plastlådor fyllda med kartor med medicin, så plockar de fram det man behöver och klipper loss antal piller som de anser man ska ha.
Jag googlade min medicin innan jag tordas ta den på kvällen, men den var ok.
Och salvan och medicinen gjorde susen för nu är problemen borta.

Trots antalet lådor hade han full koll på var han skulle plocka fram medicinen
Nu är det dags att krypa ner i sängen, den sjätte natten här på hotellet.
Dagarna bara rusar förbi!
Imorgon är det jobbdags igen och på lördag ska vi på utflykt här i trakterna kring Bangalore.
Ett tempel och en drive-through djurpark tror jag står på schemat.
God natt med er!

♥ KRaM aNNiCa ♥

14 kommentarer:

  1. Fulltecknad vardag från morgon till kväll. Hotellet verkar helmysigt....god mat och mysig "uteplats".
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fulltecknad, men inte stressig...för i Indien stressar man inte. Finns ingen mening med det då allt tar en herrans massa tid. Perfekt för mig som behöver återhämtning =)
      Kram Annica

      Radera
  2. Rutiner är alltid bra att ha, och när man jobbar så hinner man inte med så mycket annat. Minns min frustration i början över att allt tar så lång tid, men man vänjer sig snabbt. Snygga kläder finns det massor av, men se upp med övervikten.
    Bra att du googlade medicinen, för man kan få precis vad som helst i dessa apotek. Jag menar inte att de ger en mediciner som inte fungerar på det problem man har, men att medicinerna inte alltid är ok att äta enligt svenska läkemedelsverket.
    Ha nu en bra dag på jobbet och en mysig utflykt på lördag.
    Sköt om dig finaste vännen!
    Kramar i massor från A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag släppte min frustration redan första kvällen, insåg att det var lönlöst. Väldigt skönt för stunden faktiskt, men jag skulle inte vilja ha det så här i min vardag.
      Har handlat två skjortor till idag, men än så länge tror jag att jag klarar mig från övervikt.
      Tack, vi hade en fantastisk dag =)
      Kramar tillbaka till dig finaste <3

      Radera
  3. Det verkar som att du har det riktigt bra långt där borta trots massa jobb och alla mygg.
    Ha det gott och så trevligt på utflykten!
    Kram Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har det väldigt bra och jag är så nöjd med allt vi sett och gjort. En upplevelse utan dess like och en annorlunda värld mot för vad jag är van vid.
      Ha det gott du med!
      Kram Annica

      Radera
  4. Hittade din blogg när jag sökte på Bangalore och blev glad, jag ska nämligen dit på jobb i mitten av juni. Berätta gärna om ställen du varit på och var ni har shoppat. För till skillnad från dig så åker jag ensam från Sverigen men möter upp en fransk kollega i Indien. Nervös som bara den, men som du skriver det blir nog vardag för mig också. Jag ska vara där i 2,5 veckor.
    Ska bli kul att se fler inlägg från dig.
    Hoppas du får en trevlig helg och en spännande utflykt.
    Hälsningar Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul Carin att du hittade hit, jag ska försöka uppdatera bloggen med allt som kan tänkas vara värdefullt för dig.
      Skönt att du inte är själv, för man känner sig liten och sårbar när man lämnar hotellet.
      Hoppas du hittar något i mina inlägg som kan hjälpa dig i uppstarten i Bangalore.
      Önskar dig ett trevligt avslut på denna helg!
      Kram Annica

      Radera
  5. Ser att jag missat några inlägg. Har läst ikapp, men får ändå inte riktigt kläm på hur du hamnade i Indien...
    God mat och lite sol är ju aldrig fel, men det är en jobbresa eller...
    Ha det så himla gott som det bara går och hoppas det går bra att lösa de uppgifter du har.
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är i Indien för att hjälpa till och lära upp de indier som ska överta delar av mina arbetsuppgifter. Sandvik har valt att leja bort stora delar av ekonomifunktionerna på Indien och Polen, och vi är nu inne i övertagandefasen. Men projektet är lite större och svårare än projketledningen insett så vi har skickat folk från Sandvik sedan i november. Det blir antagligen bara en resa för in del, men en lärorik och trevlig sådan.
      Flyger hem natten mellan fredag och lördag, så jag har en intensiv jobbvecka framför mig.
      Ha det gott så här på söndag em!
      Kram Annica

      Radera
  6. Så roligt att läsa om hur du har det, jag har läst vartenda ord och det låter väldigt speciellt. Och så bra ni har det med all lyx, tror kanske att det känns tryggt, när det är lite (!!!) annorlunda allting annat. Bra att ni får äta för er själva, vi är ju lite känsligare vi nordbor. Men det där med myggen skrämde mig lite, jag är som en magnet och som du, jag mår inte bra av dom.
    Ha det nu så jättebra, stor svenskkram
    Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Indien är ett väldigt speciellt land, men på ett mycket bättre sätt än jag hade väntat mig. Hittills har det fungerat bra med maten, och jag har lärt mig vad jag ska beställa och inte beställa från menyn.
      Det som skrämmer mig mest just nu är faktiskt myggen, så jag håller mig inomhus på kvällstid.
      Kram och trevlig söndag

      Radera
  7. Det ser helt underbart ut! Vi kommer hem lite nu inför sommaren samt före/efter E's födelsedag, så då måste vi ses så att vi kan få höra hur det har varit! Det är väldigt roligt att du lägger upp bilder och texter så att vi kan få lite uppdateringar :) Länge sedan vi sågs nu, så det ska bli skönt nu när sommaren kommer och vi kan vara hemma mer. Vi har precis köpt en bil(!), så nu kan vi ta oss hem lättare också ;) Haha! Jag saknar dig/er älskade gudmor, vi ses snart! Ta Hand Om Dig!! //E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att ni köpt bil och kan börja åka lite som ni vill själv =)
      Ja, vi måste ses snart, det var ju evigheter sist. Lillskruttan fyller ju år snart också, men jag vet inte hur den helgen ser ut för oss ännu.
      Är en timme kvar innan vi ska lämna hotellet och åka hemöver, ska bli skönt att komma hem men jag kommer antagligen frysa häcken av mig =)
      Saknar er jag med! Love U <3

      Radera