fredag 16 maj 2014

Hipp Hipp Hurra för vår 18 åring idag

Tänk att vår lille pojk blev 18 år idag.
Men hur gammal han än blir så kommer han alltid vara min lilla skrotunge 
Att vara förälder handlar väl mångt och mycket om att lotsa sina barn genom barndomen på ett bra och förnuftigt sätt. Att förse dem med vettiga värderingar och lära dem stå på egna ben som en stark, ödmjuk och självständig person. 
Jag tror vi har lyckats rätt så väl och även om det känns olustigt att klippa banden och släppa iväg sitt barn på puben, så känner jag mig trygg i att han och hans vänner tar hand om varandra.
De har visat stor mognad vid tidigare tillfällen, där de tar hand om varandra och inte lämnar någon ensam kvar.
De har heller aldrig varit rädda för att ringa oss om något har hänt och vi har alltid varit noga med att ställa upp och åka och hämta dem.
Oavsett om det är vår son eller någon av hans vänner som är i trubbel.

Extra roligt att många av dessa killar har varit med sedan dagis, vi har sett dem växa upp och blivit unga, trevliga killar.
De känner varandras brister och problem men istället för att retas och sprida rykten så stöttar de varandra i ur och skur.
Äkta vänskap med andra ord.

Jag och maken har fixat och trixat i flera dagar för att få tomten och huset i skick för lite partaj.
Så idag blev det grillat och öl för sonen och sex av hans vänner innan de fortsatte mot Gävle för ett första besök på krogen.
(Oj, vad konstigt det var att bjuda hans vänner på öl istället för läsk)
Snacka om att ha tur med vädret, de kunde sitta ute hela kvällen.
Först på altanen och sedan i partytältet.

Extra stolta som föräldrar känner vi oss idag, inte nog med att den äldsta fyller 18, mellansonen kom hem med ett A på engelska nationalprovet och den lille rackaren har precis gått färdigt domarutbildningen i fotboll och ska imorgon döma sina första matcher.
Alla dagar som förälder är verkligen inte en dans på rosor, men de flesta dagar pyser man över av stolthet över sina barn.
Ännu mer stolt blev jag när jag hör killarna i partytältet diskutera politik och vilket parti de aldrig någonsin skulle rösta på.
För även om det råder röstfrihet i det här landet och jag egentligen inte lägger mig i om min son är höger eller vänster så anser jag att det finns ett parti som man INTE under några som helst omständigheter lägger sin röst på.
Tydligen var de rörande överens om samma sak.

Och även om jag inte alltid känner mig säker på att jag gjort speciellt mycket bra i livet så har jag tillsammans med maken i alla fall lyckas sätta tre fina pojkar till världen.

Stort grattis på din 18 årsdag skrotunge, och hoppas du får en trevlig kväll med dina vänner!
Älskar dig min stora, lilla pojk 

♥ KRaM aNNiCa ♥

Maken och sonen grävde upp alla buskarna runt cykelskjulet häromdagen.
Äntligen blev jag av med dem =)
Äntligen kom finvädret tillbaka och jag skyndade mig att plantera blommor att ställa på den gamla skottkärran
Dessa har härdat ut i både snö och minusgrader, men idag fick de äntligen mysa lite i solen.
Parasollet fick komma fram för första gången i år

En tunna full med is och kallt vatten fick ta hand om all öl och läsk, med fyller man 18 måste det även firas med lite skumpa.
Lite tveksamma till smaken var de först, men sedan öppnade de en flaska till.


6 kommentarer:

  1. Du har självfallet lyckats med många saker här i livet, du har en fin man, ett vackert hus, en bra utbildning, ett bra jobb, fin vänner och släkt och du har rest massor. Det är inte alla som har det så bra!
    Och dina söner har du lyckats väldigt bra med, vad roligt att han fick ett A så som han kämpar.
    Hoppas den stora sonen fick en trevlig kväll och att den lilla sonen hade en lyckad första match som domare.
    Trevlig helg på dig vännen!
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack darling, du är alltid så snäll och peppar mig <3
      Kramar i massor <3

      Radera
  2. Så fina barn du har. Ni verkar ha fin gemenskap med varandra hela familjen, ställer alltid upp för varandra. Något som är guld värt.
    Kram från Anne-Lie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, men det är viktigt att man finns där för varandra för utan familjen vore jag ingenting.
      Kram Annica

      Radera
  3. Välkommen hem igen. Har varit så kul att få ta del av allt du varit med om. Och vilket härligt kalas ni ordnade för sonen.Önskar dig en fin start på veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann <3. Borta bra men hemma bäst, sägs det och det stämmer. Speciellt när det blir så här bra väder som vi har just nu.
      Trevlig helg på dig!
      Kram Annica

      Radera