lördag 24 maj 2014

Äntligen är min fågelholk på plats

Som jag tjatat om en fågelholk ända sedan den första sommaren i huset (2007).
Så efter mycket om och men kom den lilla sonen hem med en fågelholk i februari 2011, som jag sommaren 2013 fick på färg på och nu äntligen igår klättrade lillen upp i ett träd och satte upp den.
Antagligen alldeles försent för att någon ska vilja flytta in i år, men nästa år kanske.

Grannens holkar är alla vita, men jag hade någon idé om att den skulle matcha vårt hus även om den sitter i skogen utanför tomten.
Kanske ett dåligt drag, för de små liven kanske inte alls vill ha ett grått hus med röda knutar haha

Vill du bygga en egen fågelholk, hittar du en lätt beskrivning HÄR.

Önskar er alla en lång och solig helg!

♥ KRaM aNNiCa ♥

Någon pippifågel där ute som vill ha ett grått hus med röda knutar?

10 kommentarer:

  1. Vilken mysig holk, den blev riktigt fin där! Jag gillar när man gör en fågelholk eller lekstuga i samma färg som huset. Som en miniatyr. :) Jag tror inte det är för sent för att ni ska få några kompisar i holken i år faktiskt! Min Mamma berättade faktiskt i dag att det hade flyttat in två talgoxar i deras holk de har på gården under veckan. :) Så de flyger in där med mossa just nu. :) Så jag håller tummarna att ni får någon söt fågelfamilj att kika hur det går för mig. :) Du får ha en riktigt härlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag håller också tummarna för en liten fågelfamilj eller åtminstone någon som kikar förbi och bestämmer sig för husbyte till nästa år =)
      Vad trevligt med söta små talgoxar i din mammas holk, de är så fina att titta på.
      Trevlig helg på dig med!
      Kram Annica

      Radera
  2. Fin fågelholk Felix gjorde! :D //Emma och Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är han duktig den lilla pojken =)
      Kram på er båda <3

      Radera
  3. Fin holk och det blir alldeles säkert gäster så småningom. Kanske de inte gillar precis när det är nymålat. Har fått för mig att de föredrar lite patina.
    Ska kolla fågelholkslänken, för här behövs det lite fler holkar till nästa år.

    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Holken är helt gul för tillfället, vi har total polleninvasion här och hela vårt hus och gård ligger under ett gult täcke.
      Jag funderar också på att göra flera, grannen har hur många som helst och det är så mysigt att höra de små liven kvittra och pipa därinne.
      Ha en trevlig helg!
      Kram Annica

      Radera
  4. I sommar kanske ni inte får några inneboende men nästa år säkert! Det är härligt med fågelkvitter så det gäller att pyssla om de små lite extra.
    Ha en härlig långhelg!
    Kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har gott om kråkor och skator här, de är inte så söta att titta på eller lyssna på så därför vore det extra skoj med lite gulliga småfåglar.
      Önskar dig en trevlig långhelg också!
      Kram Annica

      Radera
  5. Förutom mysfaktorn fågelkvitter så äter ju de små liven kopiösa mängder myggor och andra insekter. Dessutom gillar de bladlöss och larver. H Synnöve

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra, vi behöver många myggätare här i våra trakter...för annars äter myggen upp mig =(
      Kram Annica

      Radera