måndag 3 mars 2014

Skräckblandad förtjusning

Det är något med mig och vatten som jag inte riktigt kan greppa.
Jag är inte rädd för vatten, så länge det inte är strömt eller kallt vill säga.
Men jag är inte heller överförtjust i vatten, stannar hellre på land.
Däremot tycker jag vatten är både vackert och extremt häftigt.

En rasande, skummande fors eller ett vattenfall, tar nästan andan ur mig.
Men jag skulle aldrig drömma om att åka forsränning, för jag är livrädd för att hamna i det.
Så när jag såg det vilda vattnet vid dammluckorna i Forsbacka igår var jag bara tvungen att stanna bilen och knäppa några kort (trots mellansonens högljudda protester om hur pinsam jag var).


Naturens krafter är inte att leka med, även om vattnet i just detta fall får lite hjälp av dammluckorna
 Men även en spegelblank sjö kan ta andan ur mig, att kunna se allt speglas i vattnet hur vackert är inte det?
Gårdagens sena eftermiddagsbilder bjöd verkligen inte på vackert väder, bara gråmulet så långt ögat nådde.
Men ändå bjuder vattenytan på fina bilder.

Ett båthus i all sin enkelhet, behövs inte så mycket mer för att få lite ro i själen.
I det enkla bor det vackra!

Tycker det gamla bruket i Forsbacka är så otroligt vackert.
Och allt vatten runt omkring förstärker verkligen den känslan.
Vad är ditt förhållande till vatten?
Och is med för den delen, min största mardröm är att hamna under isen.
Så det ska mycket till innan jag kliver ut på is vars vattendjup är större än två dm.

♥ KRaM aNNiCa ♥ 

10 kommentarer:

  1. Jag har nog samma känsla som du. Jag kan simma och ta mig fram i vattnet. Men att åka båt både roddbåt/kanot/färja är inte min grej. Är så rädd att ramla i vattnet eller att färjor ska gå sönder där ute på havet. Det värsta är nästan att gå på landgången in i färjan.... usch, jag ryser bara jag skriver.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märker att vi är många som har den här känslan för vatten och is. Och till skillnad från att vara rädd för spindlar (som jag också är) så kan man ju faktiskt förstå denna rädsla, för vatten har en naturkraft som ingen kan kämpa emot.
      Men förhoppningsvis ska vi aldrig behöva uppleva det vi känner rädsla för!
      Kram Annica

      Radera
  2. Jösses, vilka fina spegelbilder du fick till.. Jag har precis samma känslor för vatten som du..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dammen är rätt så spegelblank och stilla, så den är tacksam att fota.
      Kram Annica

      Radera
  3. Håller med om att det är otäckt med vatten som forsar fram och med is, jag undviker dem gärna också.
    Trots den mulna dagen blev bilderna väldigt vacker tycker jag.
    Du jobbar väl inte för mycket nu?
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm nä.
      Mars är ett enda stort mörker för oss, men jag kämpar på för att hålla ihop.
      Kram <3

      Radera
  4. Vilka vackra bilder och vackra hus! Och jag håller med dig, inte vill man i det där vattnet och kallt vatten, nä, inget trevligt. Och inte eld heller. Dom naturliga elementen, dom står vi inte över, respekt för dom, det har jag också verkligen!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bör man nog ha också, gäller att inte vara dumdristig när man har med naturelementen att göra.
      Kram Annica

      Radera
  5. Det var vackra bilder! Vatten är fascinerande, vackert och ibland skrämmande - jag håller med dig. Bada i en mörk spegelblank sjö en sommarkväll gör jag med skräckblandad förtjusning. Och jag går ytterst ogärna ut på isar.
    Ha det gott!
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller mig till 32 gradigt vatten i Asien, vårt svenska vatten är för kallt för en fryslort som mig. Men många badstränder i Thailand har läskiga underströmmar, så det gäller att se upp även där.
      Kram Annica

      Radera