söndag 23 februari 2014

Vårteckensutmaning 2014 den första veckan

Idag är det då dags att publicera de första vårtecknen i 2014 års utmaning.
Efter en mycket konstig vinter där det till och från varit vårväder så har växtligheten fått fnatt, kan inte vara lätt att vara en liten krokus och inte ha den blekaste aning om vilken årstid det egentligen är.

Men när det äntligen blev dags för vårteckensutmaning då bestämde sig vintern för att komma tillbaka.
Vi har fått snö i två omgångar denna vecka och återigen är vår trädgård vit.
Men plusgrader på dagstid gör att den smälter undan i rasande fart och när jag nyss var ut och inventerade vår gård så fanns det trots allt ett flertal vårtecken.

Små vackra snödroppar
I rabatten på framsidan har små vackra snödroppar trotsat både markfilten och marmorkrossen.
Att snödropparna gör det är helt ok, men även ogräset har en förmåga att göra samma sak och det är inte ok.

En hel del blåklint kommer vi att få även i år ser jag.

På vår baksida finns det två ställen där det växer blåklint, på båda dessa ställen har det varit knopp sedan flera veckor tillbaka.
Nu hoppas jag bara att de orkar hålla ut, för de små stackarna har frusit i omgångar och även täckts med snö i omgångar.
Men vi nordbor, både människor och växtlighet, är ju ett härdat folkslag så det ska nog ordna sig =)

Och slutligen några tulpaner.
Ett säkert kort för vårtecken på vår gård är annars mot husgrunden under badrumsfönstret, och mycket riktigt så slapp jag bli besviken. 
Här kämpar sig årets första tulpaner upp.

Den gamla kaffekvarnen pryds just nu av en liten skylt som säger Vår
Vackra tulpaner kan man aldrig få för mycket av
En liten påsklilja pryder tvättstället i badrummet
Inne försöker jag fylla huset med tulpaner, påskliljor, krokusar och pärlhyacinter.
För mer vår än så är svårt att få!
Sedan ska vi inte ens tala om den envisa influensan som härjar, vi trodde vi hade betat av den efter förra veckans sängliggande. Men nu är den tillbaka med full kraft igen.


Det var mina vårtecken för denna söndag.
Kika in hos övriga deltagare och se hur våren ser ut på olika ställen i vårt land och även i Österbotten i Finland.
Det är inte försent att hänga med i vår utmaning, om du känner dig sugen att haka på så anmäler du dig genom att lämna en kommentar eller skicka ett mail till mig.

Önskar er massor av vårsol denna söndag i vårens tecken.
Och för er som inte har någon sol idag (hos oss lyser den med sin frånvaro) önskar jag er en superhärlig söndag!

♥ VåRKRaM aNNiCa ♥

28 kommentarer:

  1. Fina snödroppar, som om jag förstår dig rätt, egentligen inte skulle växa där.
    Du ska ha en eloge för att du vill hålla i en fotoutmaning. Jag är från Småland, inte Uppland. Även om det är kul att veta hur dom har det med våren också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej precis, de ska inte växa där...men de är så välkommen så =)
      Förlåt, jag har ju lagt dig under Småland, men så skrev jag Uppland på så många andra så du åkte med av bara farten.
      Kram Annica

      Radera
  2. Så fina snödroppar! Och vilka "långa" tulpanblad..här är de under jord ännu..Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De trivs bra där mot husknuten, antaglign läcker huset som ett såll så de har det varmt och gott =)
      Dina tulpaner dyker upp så småningom de också, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!
      Ha en fin kväll!
      Kram Annica

      Radera
  3. Vårtecken både ute och inne hos dig. Det är så härligt med de första vårblommorna ute i trädgården.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lika bra att ta in våren om man vill att det ska hända något =)
      Men jag blev som sagt var förvånad att jag hittade så mycket med tanke på att vintern kom tillbaka.
      Ska ta och kika in till dig strax och se hur långt våren kommit där.
      Kram Annica

      Radera
  4. Hej Annica jag tror att jag har mailat dig om att jag ville vara med, jag har gjort ett inlägg nu så du får gärna lägga till mig på Uppland.
    Vad kul och vara igång igen och vi har ju absolut ett bättre utgångsläge än förra året.
    Kram Madde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kikat i min mail men hittar inget. Men jag vet inte om det är något galet, för förra året var det fler som anmälde sig via mail men i år har jag inte fått någonting.
      Men nu har jag lagt till dig i alla fall =)
      Ska kika in till dig och se hur du har det, för precis som du skriver så har vi bättre förutsättningar för att hitta vårtecken i år.
      Kram Annica

      Radera
  5. Jag hittade igen vårteckenutmaningen först nu och har ett passande inlägg som som handlar om vårtecken. Nästa söndag ska din utmaning få ett eget inlägg! :) Jag bor i Västerbotten.
    http://tradgardssurr.wordpress.com/2014/02/23/fargstarkt-bild-58-av-365/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir så bra så =)
      Ha en fin vårvecka nu!
      Kram Annica

      Radera
  6. Härligt att vara igång och vårspana igen! Visst är det bra att ha en torr och varm husgrund som lockar fram vårlökarna? :) Hoppas på sol nu under veckan!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jättehärligt. Man får upp ögonen lite extra för våren när man verkligen kikar i alla gömmor och vrår efter små livstecken.
      Röstar för massor av sol under veckan =)
      Kram Annica

      Radera
  7. Härliga bilder du visar, och är det inte så mycket vår ute, ja då får man ta in den istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, och nu när vädret inte visar sig från sin bästa sida kan man sitta inne och njuta av våren ändå =)
      Kram Annica

      Radera
  8. Så fina vårtecken du har, trots den nyfallna snön!
    Hoppas att den snart smälter bort, så att ni också får vår!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt smälte bort under natten, vi hade fem plusgrader och massa blåst som bara svepte bort snön. Så nu är det grön gräsmatta igen =)
      Kram Annica

      Radera
  9. Det roligaste med den här utmaningen är ju att se hur stora skillnader det är i vårt avlånga land.. Jag hittade mer än vad jag förväntat faktiskt..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det spännande. Och om man bor långt upp i norr får man glädja sig i andras vårtecken ett tag innan man får njuta av sina egna =)
      Kram Annica

      Radera
  10. Läckert med snödropparna i det vita gruset. Man kan knappt tro det är utomhus. :)
    Jag blev lite sen med min vårspaning, MEN våren är inte sen. Jämfört med förra året så är det ju redan vår. Jippiie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har stora problem med katter som använder våra rabatter som kattlåda, så till slut tröttnade vi och lade markduk och marmorkross istället. Blev väldigt nöjd med resultatet, men ogräsfritt r det inte för ogräs har en förmåga att rota sig även i marmorkross =(
      Våren är underbar tidig i år, undrar bara vad det leder till för slags sommar i år.
      Kram Annica

      Radera
  11. Hej! Även jag hoppar på din trevliga länk Vårspaningsutmaning 2014. Jag bor i Västergötland. Kul att vara med en sådan mild vårvinter som denna.
    Kram Luna
    http://lunasblogg.net

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt, trevligt =) jag har lagt till dig i deltagarlistan.
      Kram Annica

      Radera
  12. Japp, våren är allt på gång, men det är lite och hit och dit. Fast det är ju bara februari om ändock mot slutet av månaden.
    Säger också som Maidi ovan! Det är kul att se hur det är på de olika ställena i vårt land!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara några dagar kvar till mars nu och då är det vår på riktigt =)
      Kram Annica

      Radera
  13. Hej! Så många fina vårbilder du bjuder på både ute och inne. Hoppas du kan njuta lite trots influensan. Ta hand om dig!
    Kram Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har jag druckit kaffe på soldäcket, så jag njuter i fulla drag =)
      Kram Annica

      Radera
  14. Hoppas du kryat på dig från elak influensa och att alla fina blommor får dig att känna dig lite piggare!

    Allt gott

    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag börjar repa mig, men det var en elak liten bacill (eller kansk var det ett virus...elak var den iaf)
      Vårsolen och allt som händer i naturen får en att kvickna till =)
      Kram Annica

      Radera