tisdag 25 februari 2014

Cheesecake med färska bär

Ingredienser till botten:
10 st digestivekex
75 g smör

Fyllning:
300 g färskost
1 1/3 dl kesella/kvarg
4/5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 äggulor
1/2 citron (saften samt rivet skal)

Garnering:
Färska bär av olika slag

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Krossa kexen i en matberedare, smält smöret och rör ihop det med kexen. Tryck ut degen i en smord form, 24 cm i diameter.
3. Mixa samman alla ingredienserna till fyllningen och häll det ovanpå degen i formen.
4. Grädda i 25-30 minuter, låt kallna och garnera sedan med färska bär.

Cheesecake med färska bär.
Tyckte en hjärtform var passande till Alla Hjärtans Dag.
Recept från ICA

6 kommentarer:

  1. Chesecake är verkligen gott. Litet lagom enkelt Och ändå kul att bjuda på. Det finns ju så många sorter. I ugn, i frys och bara i kylskåp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så =). Jag har lärt mig gilla cheesecake på äldre dar, och nu funderar jag hur i hela fridens namn jag inte kunde gilla det.
      Kram Annica

      Radera
  2. Ännu ett smarrigt recept från dig, du får mig att äta alldeles för mycket gott =)
    Hoppas du känner dig piggare!
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha du behöver ju inte provbaka alla recepten, lita på mitt ord när jag säger att de är goda =)
      Piggare men inte pigg, fattar inte hur lång til det här sa ta?!
      Ha en fin helg vännen <3
      Kram

      Radera
  3. Ser så gott ut och somrigt med alla färska bär. Och visst blir man glad av en kaka i hjärtform. Ha en fin dag!
    Kram Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev så glad när jag hittade dessa formar på Dollar Store, de passar ju bra att baka i året om även om Alla Hjärtans Dag var lite extra optimalt.
      Jag älskar färska bär och brukar lyxa till det med yoghurt, hemmagjord muslie och färska bär lite då och då även på vintern.
      Ha en fin helg!
      Kram Annica

      Radera