tisdag 4 februari 2014

Ananaskaka med kokostosca

Hittade detta recept i min morgontidning för flera veckor sedan, brukar finnas ett och annat gott att riva ur och spara där.
I söndags var det dags för provbak och både familjen och kollegorna var nöjda och glada.

Enkel att baka och supergod att äta.
Perfekt både som fika och som efterrätt.
Här kommer receptet så ni får testa själva.

♥ KRaM aNNiCa ♥ 

Ingredienser:
1 burk krossad ananas i juice, ca 430 g
2 ägg
2,5 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1,25 dl juice från ananasburken

Kokostosca:
50 g smör
1,5 dl strösocker
1 dl vispgrädde
0,75 dl ljus sirap
3,75 dl kokos

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Låt ananasen rinna av i ett durkslag över en skål. OBS! Spar juicen, och späd ev med lite vatten så det blir 1,25 dl vätska.
3. Vispa ägg och socker poröst, blanda i mjöl, bakpulver och ananasjuice växelvis ner i smeten.
4. Häll smeten i en smörad och bröad form med avtagbar kant och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min.
5. Ta ut kakan och höj värmen i ugnen till 200 grader.
6. Blanda alla ingredienser till toscan i en kastrull och koka upp under omrörning.
7. Fördela den avrunna ananasen över kakan och bred sedan toscan över ananasen.
8. Grädda i ugnen i ca 10-15 minuter, tills dess toscan har fått en fin färg.

Ananaskaka med kokostosca

10 kommentarer:

  1. Du delar med dig av så många goda recept här på bloggen. Den här kakan ser jättegod ut.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Delad glädje är dubbel glädje sägs det =)
      Kram Annica

      Radera
  2. Den låter verkligen god och om den har fått så bra betyg från både familj och kollegor så bara måste den vara god =)
    Sköt om dig nu vännen och jobba inte för mycket!
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen jättegod, så testa den vet ja =)
      Hmm jag misslyckades kapitalt med det biten, men nästa vecka jobbar jag bara två dagar.
      Kram <3

      Radera
  3. Oj vad den såg smarrig ut! Måste testas!
    Kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra =)
      Kram Annica

      Radera
  4. Hej, jag är inget 'kakmonster' eller 'gottegris', men fick se den här och då
    ska jag 'knycka' detta receptet. Jag brukar baka och ta med mig en godbit, alltså en extra smasken kaka till barnbarns födelsedag. Det är två som fyller samma dag (kusiner) en 15 år och en 25 år sen min gubbe några dar efter.
    Alla tre gillar ananas + kokos, detta blir kanon bra, hoppas lika fin som din.

    Hälsn./ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det blir många kalas på en och samma vecka =)
      Hoppas kakan smakade bra och att födelsedagbarnen blev nöjda och glada!
      Kram Annica

      Radera
  5. Så gott det ser ut och jag som tycker jättemycket om kokos. Jag måste prova vid tillfälle!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kokostoscan var bäst av allt, lite så där småkrispig och god.
      Kram Annica

      Radera