fredag 17 januari 2014

2013 - Året som gick del 1

Året började med massor av snö men avslutades med en grön jul och nyår

Jag vet att jag är sist ut som vanligt med en årskrönika, men jag har haft rätt så mycket att roa mig med på jobbet och faktiskt var det först i förrgår som vi skickade in den sista rapporten och därmed avslutade 2013.

Så här kommer första delen i min årskrönika.
Det bästa med att blicka tillbaka är ju att man först då inser hur mycket bra och roligt som faktiskt hände under föregående år.
Så mycket att allt inte ryms, så här kommer ett litet axplock av godbitar från första halvan av 2013.

Januari
När alla andra kickar igång ett nytt år så har vi som ekonomer minst två veckors hårt slit framför oss att få ihop ett årsbokslut, förse revisorer med underlag samt lämna ifrån oss rapporter av alla dess slag.
Därav brukar inte januari vara en månad fylld av aktiviteter för min del, och så var det även detta år.
Men jag hann i alla fall med en Hjärt- och lungräddningsutbildning med hjärtstartare.
Har tänkt gå den massor av år, men hela tiden skjutit den framför mig.
Nu blev det äntligen av.
Jag känner mig tryggare när jag vet hur jag ska agera om jag befinner mig på en plats där någon får hjärtstillestånd.
En utbildning jag givetvis hoppas jag aldrig ska behöva ha nytta av!
Jag som så många andra led av kronisk trötthet denna första månad på året.
Den fruktansvärt dåliga sommaren 2012 spelade nog in och frågan är om vi inte alla mer eller mindre led av D-vitaminbrist?!
Jag försökte råda bot genom att dra igång min löpträning.

Som morot anmälde jag mig till Tjejmilen och sedan var det full gas framåt.
Maken tröttnade antagligen på mitt tjat om att jag inte äger någon kamera så en morgon när jag klev upp låg den där på köksbordet.
Nikon Coolpix L300
Min alldeles egna kamera 
Nikon Coolpix L310

Februari
I början av februari är det alltid kalas för lillen och detta år fyllde han tonåring =)
En av hans presenter var att få åka ner till Friends Arena och se Sverige möta Argentina.
Mamman var inte sen att hänga på för min stora fotbollsidol är Messi och man missar inte en chans att få se honom spela.
Jag fortsätter min träning i ett intensivt tempo, kanske lite för aggressivt och intensivt ska det visa sig.
I början förstod jag inte vad det var som var fel.
Konstant smärta som till slut leder till sömnlösa nätter.
Det visar sig att jag tränat på mig en rejäl benhinneinflammation och även en hälseneinflammation.
Dags för sju veckors vila...suck
När smärtan är som värst och livet känns som det bara suger så kommer jag hem från jobbet och hittar en bukett tulpaner och en chokladask på köksbordet.
Så fina vänner växer inte på träd 
Man fyller bara tretton en gång i livet och då slår vi på stort

Äntligen fick jag återse min stora idol Messi 
Om jag grät av smärta och frustration innan jag kom hem denna dag så grät jag en skvätt av glädje när jag fick se detta på köksbordet.
Tack Mia för att du är en sådan fin vän och för att du står ut med mig 

Mars
Ett inslag varje vår som jag gillat är Vårteckensutmaningen.
När ingen tog tag i den idéen så kände jag mig manad.
Jag drog igång Vårteckensutmaning 2013 och hela 50 bloggar hakade på.
Så roligt att varje vecka få kika in hos de andra deltagarna och se hur våren tagit fart.
Fast just detta år var det inte värst mycket fart att tala om.
Kung Bore behöll ett järnhårt grepp om landet och tom en sådan stor vinterälskare som jag började tröttna ur rejält i slutet av mars.
Jag gav er en resa i Sandvikens historia triggad av en av mina promenader på en av Sandvikens vackraste platser.
Nämligen området runt Dal-Brittas damm och Sandvik Material Technologys huvudkontor.
Jag blev friskförklarad av min läkare efter att ha varit ett rehabärende under en längre tid.
Denna gång undvek jag en sjukskrivning med nöd och näppe och lovade mig själv att aldrig någonsin pressa mig lika hårt igen.
(hmm undrar just hur mycket det löftet var värt med tanke på min arbetsbelastning sedan fyra månader bakåt i tiden)
Mina benhinnor fortsätter att plåga mig dygnet runt och bottennoteringen nås när jag på en middag hos goda vänner somnar av utmattning i deras soffa tidigt på kvällen...nykter =(
Vårteckensutmaning 2013 blev en dundersucce och hela 50 bloggar var med.
Jag fick blodad tand och kör 2014 också, hoppas på samma fina uppslutning.

Jag bjöd er på en resa genom Sandvikens historia.
År 1858 lyckades Göran Fredrik Göransson med ett experiment med den engelska bessemermetoden och företaget kunde börja tillverka smidbart stål i stor skala.

När man är stressad och mår dåligt är det viktigt att ha ett hem man trivs och kan återhämta sig i.
Att bli friskförklarad från Företagshälsovården är inte samma sak som att vara frisk - så min kamp mot ett bättre mående fortsätter.
Fina vänner ska man skämma bort med massor av fina gåvor när man blir bortbjuden på middag.
Däremot ska man inte vara ofin som jag var och somna nykter i deras soffa innan kvällen knappt hade börjat.
Men nöden har ingen lag och jag var i väldigt dåligt skick och kroppen skrek efter sömn.
De fick ju iaf se mig även om jag inte direkt umgicks med dem.
Och jag verkar vara förlåten för vi umgås än idag =)

April
Efter många veckors uppehåll kunde jag äntligen dra igång träningen igen.
Inflammationen och smärtan i benhinnorna är borta och det känns som om Tjejmilen kanske trots allt ska gå att genomföra i annat tempo än gångfart.
Den underbara våren gör äntligen sitt intåg och kung Bore får äntligen se sig besegrad.
Det går inte i någon superfart och temperaturen är envist låg men soliga dagar får grönskan och knoppar att sätta fart.
En solig dag i April strosar jag runt i Hammarby Sjöstad och njuter av allt det vackra och av ensamheten.
Visst är det skönt att vara omgiven av sin familj, goda vänner och trevliga kollegor, men ibland är det lyx att bara få vara själv.
Att sätta sig själv i fokus och att slippa bry sig om vad andra vill och behöver.
Att få ladda batterierna i Hammarby Sjöstad är verkligen inte helt fel!
Jag fick ladda batterierna och uppleva mer sol i härliga Istanbul.
Jag, maken och våra vänner Mia och Peter fick fyra helt underbara dagar i en magisk stad.
Shopping i världsklass, god mat, vackra byggnader, bra fotboll, kanonbra hotell och världens bästa vänner.
April kunde inte sluta bättre!
När våren äntligen kom var alla extremt tacksamma och trötta på den långa vintern vi haft.
Visserligen fick vi ingen riktig vårvärme men solens vackra strålar tinade oss om dagarna och fick rabatter och träd att vakna till liv.
En stärkande promenad i Hammarby Sjöstad.
Hur underbart är det inte att sakta få promenera längs vattnet, höra vindens sus genom vass och gräs och känna vårsolen bränna på näsan?!
Istanbul bjöd på strålande sol, klarblå himmel och klarblått vatten.
Här en bild från Buyukada, den största av nio öar som går under benämningen Prinsöarna.

Maj
Efter att ha levt goda dagar i Istanbul i slutet av april så ville vi fortsätta det goda livet i några dagar till.
Via jobbet hade jag lyckats komma över två biljetter till Bruce Springsteen med buss och övernattning på Scandic Victoria Tower i Kista.
Hotellet var verkligen fräscht och fint och maten var fantastiskt god.
Kvällens konsert var helt fantastisk, vilken liveartist han är Bruce Springsteen!
Det krävdes bara en konsert för att gå från att inte haft det minsta intresse av Bruce Springsteen till att bli en hängiven fan.
Men stjärnglansen var inte över för dagen efter kom kungen och drottningen på besök på hotellet.
Maj månad innebär kalas igen för vår del, nu är det dags för den största sonen att fylla 17 år.
17 år!!! Var i hela fridens namn tar åren vägen?
Dagen till ära får vi finfint väder och massor av trevliga gäster.
Efter en mycket motig inledning på träningsåret 2013 var det dags för första loppet - Vårruset.
Eftersom jag inte kunnat träna mig till den form jag velat uppnå fick jag helst enkelt sänka ribban och försöka tänka positivt.
Trodde faktiskt inte jag skulle klara mig under 30 minuter men jag tog en bra rygg och bet mig fast där.
Sista km gick på ren vilja för då var Annica både fysiskt och psykiskt slut, men ge upp fanns inte på kartan.
Med en perfekt uppladdning hade jag gråtit av ilska och besvikelse över tiden 27.41 men med mina motgångar så var jag supernöjd med tiden.
Tyvärr hade Mia ännu fler motgångar än jag och hon fick agera filtvärmare och lagledare för Pink Ladies...vilket hon gjorde med bravur!
Ett till kalas hann vi med denna maj månad.
Våran fina lilla E fyllde 1 år och firades med pompa och ståt i Solna.
Tänk att en sådan liten tjej kan ge så mycket glädje och kärlek 
Genom jobbet fick vi möjligheten att vara med på en betonggjutarkurs hos Hedvigs Trädgård i Gävle.
Har alltid velat testa att gjuta i betong men inte riktigt tordas på egen hand.
Hur kul som helst och verkligen superenkelt.

Få artister är så bra live som Bruce Springsteen.
En häftig upplevelse som vi toppade med kungen och drottningen.
The Boss och the King på samma dygn =)
Hipp Hipp Hurra för 17 åringen 
På sommaren ska det vara jordgubbstårta.
Här på favorittårtfatet från Bruka Design.
Efter ett slitsamt Vårruset där jag överträffade mina förväntningar blev jag mottagen
av vår fantastiska lagledare för Pink Ladies med rosa bubbel i rosa glas samt rosa muffins på en rosa filt.
Inte ens den envisa kylan kunde rå på min glädje. 

Den 24 maj fyllde världens vackraste lilla tjej 1 år. 
Hennes mor är så otroligt duktig på att baka och gång efter annan överträffar hon sig själv.
Jag hann med en betonggjutarkurs i slutet av maj.
Så roligt och så enkelt
.

Juni
Början av juni var fylld med jobb, som ekonom är det bara att gilla läget när ett halvårsbokslut står på schemat. Sedan vill man givetvis hinna avsluta så mycket som möjligt innan semestern så man kan komma tillbaka till ett tomt skrivbord.
En hel drös med skolavslutningar hann vi också med och det var lillens som var mest speciell.
Han slutade sexan och huxflux hade vi inget barn på mellanstadiet längre.
En After Work med finaste kollegorna hann vi också med i denna intensiva skolavslutningsvecka.
Efter att ha dragit med hemsk smärta och problem med benhinneinflammationer så sprang jag för första gången 1 mil.
Wow, vilken känsla! 
Det trodde jag INTE när problemen var som värst.
Juni avslutades med att fira mellansonen som fyllde 15 år.
En stor dag i livet tycker jag.
Han ryckte lite på axlarna och stoppade glatt in alla femhundrakronorssedlar i sitt kassaskåp.
Här har ni en kille som kan det där med att spara.
Hans pengar växer i en stor hög och han gör inte ens av med sina 400 kr som han får i månadspeng.
Massor av gofika blev det för att fira mellansonens femtonårsdag 
Här på baksidan spenderade vi många soliga och lata dagar i juni
Även uterummet användes flitigt vid grillkvällar, kalas och After Work.
Det fina fatet från Bruka Design fick jag av mina fina kollegor 
♥ KRaM aNNiCa ♥

6 kommentarer:

  1. Kan glädja dig med att du inte är sist ut... jag har inte kommit till skott med detta ännu men det är på gång ;)
    Vilken härlig beskrivning av första halvan av ditt 2013!
    Kul att läsa att du planerar för Vårtecken även i år, det är så roligt att följa ljuset, naturen och trädgårdarna i vårt avlånga land!
    Skönt att ni är färdiga med 2013 på jobbet nu då, har ju själv upplevt detta med sadlat om och jag saknar verkligen inte de superintensiva perioderna!
    Ha en skön helg!
    Kram Allis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att höra att det finns fler som är sen =)
      Jag hoppas vi blir ett glatt gäng som jagar vårtecken tillsammans även i år.
      Det är lite jobbigt att hela tiden ligga steget efter när alla startat upp det nya, men någon måste ju se till att få siffrorna på rätt ställe också =)
      Kram på dig!

      Radera
  2. Visst är det bra att blicka tillbaka och minnas de bra stunderna. Jag tror det är extra viktigt för dig som har haft det lite tufft på slutet, du ska självklart inte glömma de tuffa stunderna men försök fokusera på de bra sakerna som hänt.
    Ser fram emot att få läsa del 2 av ditt år.
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så att man glömmer allt det bra och gärna fokuserar på det jobbiga när man är mitt uppe i det.
      Kram <3

      Radera
  3. Jag kommer alltid stå ut med dig vännen! <3
    I år tänker jag då fasiken INTE vara filtvärmare. Även om det var himla skojigt att fixa lite mys till mina rosa tjejer efter era fina prestationer.
    Måste ta mig in till Valbo och Indiska och införskaffa en ljusslinga, dom är så fina!!
    (Nu hoppas jag att den här kommentaren går iväg, testar från jobbdatorn!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Phu, vilken tur <3
      Nä, i år ska du springa med oss och få en fin tid du med! Så kan vi värma filt tillsammans efteråt =)
      Skam den som ger sig, men nu funkade det iaf =)
      Kram <3

      Radera