söndag 8 december 2013

8 December 2013 - Cheesecake med pistagenötter och granatäpple

Då var det den andra advent och dags för adventsutmaning igen.
Är inte i form denna helg, har dragits med en konstant huvudvärk och feberfrossa sedan i torsdags.
Men njuta av jul och advent klara jag av ändå, genom att mysa av alla tända stjärnor och ljusstakar och lite härlig julmusik på datorn.

Idag tänkte jag bjuda på en supergod cheesecake, har inte testat att baka den ännu men jag har blivit bjuden på den flera gånger.
Kanske inte speciellt julig i sina smaker, men väl till sina färger.
Tycker den gör sig bra både till adventsfika eller som efterrätt i jul eller på nyår.

Hoppas det smakar!
Och glöm inte bort att titta in till övriga deltagare i adventsutmaningen, du hittar dem HÄR

♥ KRaM aNNiCa ♥

Cheesecake med pistagenötter och granatäpple

Ingredienser:
Kakbotten:
10 st digestivekex
100 g smält smör
1 msk kanel, malen

Fyllning:
3 dl vispgrädde
200 g naturell Philadelphiaost
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma, malen

Topping:
Kärnor från 1 st granatäpple
0,5 dl pistagenötter, grovt hackade

Gör så här:
1. Krossa kexen och blanda ner smält smör och kanel.
2. Smörj en form avtagbar kant, ca 24 cm i diameter och tryck ut kexblandningen i formen.
3. Vispa grädde och blanda ner kardemumma, florsocker, vaniljsocker och philadelphiaost. Rör till en slät smet.
4. Fördela smeten i formen och lägg i frysen ca 4 timmar.
5. Ta fram cheesecaken ca 15 minuter innan servering och dekorera med granatäpplekärnor och hackade pistagenötter.

Underbart god cheesecake som passar utmärkt som fika eller efterrätt så här i juletider.
Bild och recept från Santa Maria

4 kommentarer:

  1. Ser gott ut. Krya på dig. inte vill man vara sjuk nu. (det vill man väl aldrig förresten)
    Adventshälsning från Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Vilken godiskaka du gjort! Jag är ju inte med i utmaningen för jag har dels varit borta de två första gångerna och sen är jag ingen adventspysslare så jag har inget att komma med, tyvärr. Men, en bra sak har din utmaning fört med sig, jag hittade till slut en ranglig gammal adventsstake i mina gömmor och den har jag tänt nu, men jag är ju bara på första ljuset än.......Jag kommer nog igen ska du se!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Oj så god jag den där lät! :) jag måste nog testa att göra en sådan! Hoppas du är på bättringsvägen!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Den måste jag testa en dag, ser supergod ut härlig julfärg!
    Krya på dig.
    Kram

    SvaraRadera