tisdag 24 december 2013

24 December 2013 - Julen borde vara för alla!

Julafton handlar inte om att byta julklappar med varandra, utan att få umgås med sina nära och kära under fina och glada omständigheter.

Julen handlar också om traditioner och trygghet.
Ibland måste traditionerna ändras av naturliga skäl.  
Jag är uppvuxen med trygghet, glädje och kärlek i Jäderfors hos mormor och morfar.
 I 34 år fick jag uppleva den tryggheten. 
Sedan blev morfar dålig och somnade in, jularna blir aldrig detsamma efter det.
Mormor fick vi ha med oss tre jular till, men de senaste två jularna har vi fått klara oss utan dem båda.
Jobbigt som bara den, men samtidigt kan man inte få behålla sina mor- och farföräldrar för alltid.
Men det känns som om de varit med mig hela dagen lång ändå, de finns för alltid i mitt hjärta och minne 

I år känns det extra roligt för idag har jag fått firat jul en liten kort stund med min lillebror, en ny tradition kanske =)
Annars har vi kört på med vanlig julaftonstrupp: mamma, pappa, syrran, svärmor med sambo och givetvis maken och sönerna.
Massor med god mat, fina julklappar, skratt och kramar.
Precis som en julafton ska vara  

Jag tycker det är viktigt att vara tacksam för det man har, det finns många där ute som varken har familj eller vänner att fira jul med.
Människor som inte har mat eller husrum och som lider helvetets alla kval.
Det finns också många äldre människor som sitter ensam om julen.
Barn som upplever fylla och bråk.
Jag sänder dem en extra tanke så här i juletider.

Vad jag vet så har jag ingen jag känner som sitter ensam just nu, 
men fanns det det så hade jag givetvis bjudit in dem i vårt hus.
Vi firade jul i många år med en äldre dam som bodde i vårt trapphus när vi bodde på stan.
Hon finns tyvärr inte med oss längre.
Jag anser att (nästan) ingen förtjänar att sitta ensam!

Så ta hand om varandra, bry er om varandra, visa er kärlek till era medmänniskor 
både nu i juletider men också annars.
Och kom ihåg att kärlek visas inte i hur många och dyra klappar vi byter med varandra,
 utan en kram och ett snällt ord räcker mer än väl.

Med detta lilla inlägg vill jag önska er en riktigt
God Jul och en God Fortsättning!

♥ KRaM aNNiCa ♥

Julafton 2013.
Den vita tomten var jag bara tvungen att köpa, så söt!
Den mycket vackra skålen från Bruka fick jag av en mycket kär vän och kollega
som gör allt för att sätta färg på min tillvaro 

Hyacinterna är precis på väg att börja blomma.
Parfym från maken och sönerna 
Halsband från svärmor med sambo 
Årets glögg från Syster Yster 
Ljuslyktan i badrummet fick jag av mamma förra julen 
Varma tofflor från lillebror 
En underbart söt ängel från min fina mor 

Så vackert julröd är denna skål från Bruka Design, tack fina, fina Helen 
Jag har sagt det förr och jag säger det igen.
Du är skrämmande lik min mormor och det är minsann inget dåligt betyg för hon var den
bästa och finaste människan som gått i ett par skor 
Denna underbart söta ängel fick jag av mamma idag.
Passar perfekt då jag tycker jag haft både mormor och morfar med mig idag.
Och de är ju numera änglar i himlen 
Dukat till julbord i uterummet

4 kommentarer:

  1. Du har helt rätt. Det är allt för mycket hysteri kring julen. Själv har jag blivit mycket bättre på att ta det lugnt och försöka ta kontakt med de som man kanske inte har så tät kontakt med annars.
    Även min jul var bra med familj, barn o barnbarn. God fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Det låter som ni haft en härlig julafton Annica! Du har så rätt att jul går ut på att ta hand om varandra, ta vara på tiden och umgås med nära och kära. Det är hemskt att det finns människor som inte har möjligheten att njuta av julen. Vilken underbart fin gest att tanten i ert trapphus fick fira med er sådana saker värmer i hjärtat när man tar hand om varandra! Hoppas ni får en fin annandag! Kram

    SvaraRadera
  3. Du skriver så fint och jag håller så med dig!
    God fortsättning, förresten!
    Och så mycket fina saker och så fin du är i den fina klänningen och smycket.
    Det är sorgligt att de äldre inte längre finns med, och på julen saknar man dom speciellt mycket....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Du är så klok vännen, tänk om alla vore som du! Vad mycket fint du fått.
    God fortsättning!
    Kram A-L

    SvaraRadera