måndag 2 december 2013

2 December 2013 - Ge bort en bok i jul

En bok är ofta en uppskattad julklapp, oavsett om man är en riktig bokplöjare, gillar att laga mat, älskar sport eller har ett intresse av vad som händer och sker ute i världen. 
Här kommer några tips på böcker att lägga under granen i år:


Spänning

Svara om du hör mig av Ninni Schulman

Det är tidig oktobermorgon och utanför slaktboden i Uvanå samlas byns jaktlag för ännu en dag bland björn och varg i Tiomilaskogen. Några timmar senare hittas en av älgjägarna, Pär Sanner, död på sitt pass medan hans fjortonåriga dotter som varit med honom är försvunnen. 
Vem av jaktkamraterna har velat Pär så illa? Finns det någon koppling till den tjuvskjutna vargen som hittades några veckor tidigare? Eller har hans tvivelaktiga affärer blivit hans död? Att Hagforspolisens nya krimchef, Petra Wilander, är lika misstänkt som alla andra i jaktlaget gör mordutredningen än mer komplicerad. 
Journalisten Magdalena Hansson är föräldraledig när Värmlandsbladet kommer med sitt stora sparpaket. För att försöka rädda sitt arbete och sin lokalredaktion undersöker hon fallet och tar risker som sätter hela familjen på spel. 
Livet i den lilla byn blir en mardröm för Pärs änka när deras hemligheter grävs fram en efter en. Och vem är egentligen vän och vem är fiende när det knackar på dörren? 
Överst på min önskelista finns Svara om du hör mig, den tredje delen om journalisten Magdalena Hansson samt poliserna Petra Wilander och Christer Berglund.
Ninni Schulmans debutdeckare Flickan med snö i håret, som utkom 2011, är en av de bästa böcker jag läst.
Så förväntningarna på del tre är höga =)

En rasande eld av Andreas Norman

Carina Dymeks framtid är utstakad. Hon är påläggskalv på UD. Alltid påläst, alltid pålitlig. Efter ett möte i Bryssel blir hon kontaktad av en främmande man som ber henne ta hand om ett usb-minne. Det visar sig vara en rapport om ett nytt europeiskt antiterrorsamarbete. Carina lämnar den vidare till sina överordnade - och blir omedelbart avstängd från sitt arbete. För att bevisa sin oskuld måste hon hitta mannen som gav henne usb-minnet. Hennes nya kärlek, pojkvännen Jamal, försöker enträget hindra henne från att forska vidare. När hon upptäcker att hon är förföljd förstår Carina att det enda sättet att hålla sig vid liv är att få fram sanningen. Det är fler som vill ha fram sanningen men inte alla vill hålla henne vid liv.
Den som fått uppdraget att bevaka Carina är säkerhetspolisen Bente Jensen, som snart blir varse att även hon står under bevakning. Av brittiska MI6? Eller ett terrornätverk? Vem är jägare och vem är jagad? 


En rasande eld är första thrillern skriven av Andreas Norman.
Den måste jag bara läsa!

Skratt

Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson

Hon började arbeta som femåring, blev föräldralös vid tio, överkörd vid femton. Ingenting tydde på annat än att hon skulle leva ett tag i sitt skjul i Sydafrikas största kåkstad och sedan dö, saknad av ingen. Om hon nu inte varit den hon var, men det var hon ju. Nombeko Mayeki var analfabeten som kunde räkna. Ödet tillsammans med hennes talang för henne bort från Soweto, till internationell storpolitik, till andra sidan jordklotet, till två identiskt lika och väldigt olika bröder. Under resan lyckas hon reta upp världens mest fruktade säkerhetstjänst innan hon en dag finner sig själv instängd i skåpet till en potatisbil. Där och då är världen som världen känner den hotad. I Analfabeten som kunde räkna gör Jonas Jonasson upp med fundamentalismen i alla dess former tillsammans med vanföreställningen om olika folks olika värde. Han gör det med humor och värme. Och slår en gång för alla hål på myten om att kungar inte nackar höns. Analfabeten som kunde räkna är Jonas Jonassons andra roman. Han är journalisten och entreprenören som efter tjugo år med tidning, tv och kommunikation sålde allt han ägde och blev författare. 

Förväntningarna är höga på Analfabeten som kunde räkna.
När jag läste Jonas första bok, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, skrattade jag så tårarna rann.
Minsta sonen kom flera gånger och bad mig berätta vad jag precis läst och när jag läste för honom skrattade han lika mycket.
Han pratar om denna bok än idag fast det är tre år sedan vi läste den.
Vi väntar med spänning på filmen med Robert Gustafsson som huvudrollsinnehavare.

Matlagning

Morberg firar jul av Per Morberg

Baka pepparkakshus, skjuta gran, köra släde, gå på isutflykt, bjuda på smokingmiddag - välkommen till Per Morbergs jul på Tullgarn där snön lyser vit på taken och tomten är vaken. Och välkommen in i köket där sill, skinka, korv, nubbe, knäck, kola och allt det där andra som hör till förbereds inför julens och nyårets festligheter. 

Min längtan efter julen är obefintlig. Det första som infinner sig när vintermörkret lägger sig är en önskan att fly bort. Hur ska jag komma undan? Kan jag fly obemärkt? Kan jag gömma mig och vara osynlig? Svettig och med hjärtklappning känner jag hur första advent och de andra helgerna närmar sig. Alla kalas, alla paket, alla konflikter. Besvikelsen över att inte få det man önskar sig. Mättnaden.
    Motvilligt sätter jag igång. Blandar glögg, bakar saffransbullar, gravar lax. Huset är snart ett inferno av kastruller, pynt och omslagspapper. Men då händer det igen - den där speciella julkänslan infinner sig. Hur är det möjligt? Är det dofterna, smakerna, minnena? Är det snöfallet, de levande ljusen eller bara ren och skär utmattning? Julen är en pärs - och alldeles, alldeles underbar.

Per



Åh, vad jag vill ha denna julkokbok, Morberg firar jul.
Jag var ingen stor fan av Morberg tidigare, men hans Morberg lagar husmanskost omvandlade mig.
Mat ska vara rolig och lätt att laga, och det tar Morberg fasta på.


Mannerströms jul av Leif Mannerström

"Jag tycker om en gammaldags jul! Jag kavlar upp ärmarna och lagar all julmat från grunden. Jag lägger in sillen, gravar laxen, rullar köttbullar, kokar och griljerar skinkan, gör revbensspjällen ... Inget får saknas! Sen är det gott med en kall snaps och lite mumma!"

Ja, så ser Sveriges främste kock, nestorn Leif Mannerström, själv på det här med julmaten. Ta honom till hjälp och gör dina drömmars julbord! Den bästa skinkan, de godaste gotterna, korven, sillarna, köttbullarna, den ångande glöggen, den hemgjorda marsipanen, vörtbröd, dopp i grytan, senap, kanel, saffran, kardemumma ... Recepten, råden och tipsen.

Mannerströms Jul är en remake av Mannerströms julkokbok som kom 2010. Den nya boken är i något mindre format och på 160 sidor mot originalbokens 240. Mycket av det extra bildmaterialet har utgått i denna "folkupplaga" medan de allra flesta recepten finns kvar, totalt ca 100 recept på den godaste julmaten.

"Jag är inte mycket för halvfabrikat och snabba lösningar. Julmaten måste lagas från grunden på riktiga råvaror. Då finns det inget som är godare. Sedan samlar man familjen, tänder ljusen, ser ögonen glittra på både ung och gammal. Det finns inget bättre än en riktig jul!"



Mannerströms jul är också ett måste i julkokbokshyllan.
Jag äger ingen kokbok av Mannerström, men har googlat på många goda recept från hans samling.
Så denna skulle jag mer än gärna äga.

Biografier

Svennis: min historia av Sven-Göran Eriksson och Stefan Lövgren

I boken Svennis: min historia får vi ta del av Sven-Göran Eriksson hemlighetsfulla liv. Han berättar om allt ifrån fotbollen till kvinnoskandalerna och vad han gör idag. "I den här boken kommer jag att berätta min historia. Det har jag aldrig gjort tidigare. Varken för min bror eller för mina vänner, inte heller för min före detta fru eller någon av mina flickvänner, inte ens för min son, dotter, far eller mor. Jag kommer att berätta den sanna historien om vem jag är."
Sven-Göran "Svennis" Eriksson
Få inom världsfotbollen har under de senaste tre decennierna analyserats så grundligt som Svennis. Nu berättar han allt om sitt hemlighetsfulla liv och om spelet såväl på som utanför fotbollsplanen. Svennis historia är världsfotbollens historia, från folksport till miljardindustri. Hans 35-åriga tränarkarriär har tagit honom runt hela världen och 2001 blev han Englands förste utländske förbundskapten. IFK Göteborg, Benfica, Roma och Manchester City är några av klubbadresserna i en makalös resa fylld av dramatik och med- och motgångar. Även på det privata planet.
Var står han i dag, vid sextiofem års ålder, på väg mot slutet av en legendarisk och mytomspunnen karriär? Den stora frågan har sprungit ifatt denne världsfotbollens vagabond: vad ska jag göra när drömmen tar slut?




Svennis: min historia är en självbiografi om den mytomspunne Sven-Göran Eriksson.
Denna bok kan nog tom få den mest ovillige bokläsaren att läsa, iaf om denne är fotbollsintresserad.


Jag är Malala: flickan som stod upp för rätten för utbildning och sköts av talibanerna av Malala Yousafzai och Christina Lamb

När talibanerna tog kontroll över Swatdalen i Pakistan vägrade en ofattbart modig flicka att låta sig tystas. Malala Yousafzai stred för alla flickors rätt till utbildning, vilket tisdagen den 9 oktober 2012 var nära att kosta henne livet. Malala var på väg hem då skolbussen stoppades av beväpnade talibaner. Hon sköts i huvudet på nära håll och det var få som trodde att hon skulle överleva.

Sexton år gammal har Malala blivit en global symbol för fredliga protester och kampen för kvinnors rättigheter, och den yngsta någonsin att nomineras till Nobels fredspris. Malalas kamp har tagit henne på en osannolik resa, från en otillgänglig dalgång i norra Pakistan till FN:s korridorer i New York.

Jag är Malala är den sanna berättelsen om en familj som tvingats bort från sitt hem av terrorister, om kampen för flickors rätt till utbildning, och om Malalas föräldrars obevekliga kärlek till sin dotter i ett samhälle som främst värdesätter söner. Det är en berättelse som visar att en enda persons röst kan förändra världen. 

Malala fortsätter att arbeta för allas rätt till utbildning genom The Malala Fund, en välgörenhetsorganisation som investerar i lokala utbildningsprogram och stödjer personer som kämpar för rätten till utbildning runt om i världen.

Medförfattaren Christina Lamb är en av världens främsta utrikeskorrespondenter. Hon har rapporterat om Pakistan och Afghanistan sedan 1987. Christina Lamb är utbildad vid Oxford och Harvard, hon har skrivit fem böcker och tilldelats en rad priser, bland annat det prestigefyllda Prix Bayeux för krigskorrespondenter. I dag arbetar hon åt Sunday Times.



Jag är Malala är en biografi om hur unga flickor i Pakistan har det sedan Talibanerna tog över.
Jag blev otroligt gripen av denna unga, drivna tjej med massor av skinn på näsan när hon var med i Skavlan för någon vecka sedan.


Hoppas någon av dessa böcker föll er i smaken, det är en hel djungel där ute med böcker i alla dess kategorier. 
Alla här ovan skulle i alla fall mer än gärna få ligga under vår gran i år.
Alla bilder och texter ovan är lånad från Adlibris, där beställer jag oftast mina böcker.
Så enkelt att bara klicka hem det man vill ha och så hämtar man paketet några dagar senare.
Perfekt för dig som har ont om tid att hinna gå ut i affärerna och handla dina julklappar.

♥ KRaM aNNiCa ♥

1 kommentar:

  1. Tack för tipsen, ska nog ta och klicka hem någon av dem :)
    Kram A-L

    SvaraRadera