lördag 14 december 2013

14 December 2013 - Äppelkarré och honungsrostad brysselkål

Utöver julskinka, kalvsylta, sill och köttbullar vill jag gärna ha en riktig köttbit på julbordet.
Revbensspjäll och sås funkar bra, men nu hittade jag ett recept på äppelkarré i senaste Buffé som jag tycker låter fantastisk gott.
Och istället för potatis serveras det brysselkål, halloumi och granatäpple till, bara goda saker med andra ord =)
Om jag har tid ska jag tillaga detta till julafton, annars får jag testa det någon annan dag under julledigheten.

Vad har ni på julbordet?

♥ KRaM aNNiCa ♥

Långbakad äppelkarré 

6-8 pers

Ingredienser:
ca 1 kg benfri fläskkarré i bit
1 tsk salt
2 krm nymalen vitpeppar
2 stora syrliga äpplen
2 gula lökar
3 cm färsk ingefära
1 msk ljus sirap
3 hela kryddnejlikor
1 kanelstång
3 dl halvtorr cider
3 dl vitt vin
ev majsstärkelse att reda med

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 150 grader
2. Gnid in köttet med salt och peppar.
3. Dela, kärna ur och skär äpplet och löken i grova klyftor. Skala och skär ingefäran i bitar.
4. Lägg köttet i en ugnsfast kastrull, tillsätt alla ingredienserna utom majsstärkelsen. Köttet ska vara täckt till hälften av vätska. Tillaga under lock i ca 2,5 timmar, tills köttet är mört, vänd köttbiten en gång i timmen.
5. Sila av skyn och ställ köttet kallt.
6. Koka ner skyn till cirka hälften, red ev med lite majsstärkelse. Smaka av med lite salt och peppar.
Så här långt kan du förbereda redan dagen innan om du vill, men 30 minuter innan servering ska du:
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Skär köttet i tunna skivor, lägg dem tätt ihop på en ugnsfast form och värm i ca 15 minuter.
3. Värm skyn och servera gärna med honungsrostad brysselkål.

Kryddig äppelmos

Ingredienser:
Använd det som du silade bort från skyn till äppelkarrén.

Gör så här:
1. Släng bort alla grova lökbitar och hela kryddor, resten mixar du till en härligt kryddig äppelmos.

Honungsrostad brysselkål med halloumi och granatäpple

6-8 pers

Ingredienser:
300 g färsk brysselkål
1 pkt halloumiost
1 msk smör
3 msk olivolja
1,5 krm salt
2 msk honung
1 dl finhackad persilja
finrivet skal från 1 citron
2 msk färskpressad
0,5 dl granatäppelkärnor

Gör så här:
1. Ansa och dela brysselkålen, skär halloumin i stavar.
2. Stek brysselkålen med snittytan ner i smör och 1 msk av oljan på medelvärme i någon minut. Krydda med 1 krm salt.
3. Lägg på lock och låt steka i 4-5 minuter, tills brysselkålen fått fin färg på snittytan och är nästan mjuk i mitten.
4. Stek samtidigt halloumin runt om i annan stekpanna med ca 1 msk olja tills den får gyllene färg.
5. Ringla honungen över brysselkålen och låt koka in i ca 1 minut.
6. Lägg brysselkål på ett fat och varva det med halloumi, persilja, citronskal, juice och resterande av oljan och saltet. Toppa med granatäppelkärnor.

Äppelkarré och honungsrostad brysselkål med halloumi och granatäpple
Recept och bild från Ica/Buffé

2 kommentarer:

  1. Blir riktig kalasmat till jul! Jag tänker utgå från revbensspjäll. Övriga ingredienser passar bra även till detta - griskött som griskött tänker jag. Detta blir en del av julbordet tillsammans med brysselkål men istället för osten steker jag strimlat bacon och blandar i.

    SvaraRadera
  2. Ja, det receptet såg jag i tidningen, det låter onekligen väldigt gott, men jag tror jag äter fisk och sill istället. Är ingen stor köttmänniska, jag blir så förskräckligt proppmätt av kött! Men vem vet.......
    Agneta kram

    SvaraRadera