lördag 30 november 2013

Det blev ett nytt jobb till slut

För någon månad sedan blev jag erbjuden en tjänst som börjar gälla den 1 januari.
Med tanke på hur mycket vi jobbar och det ansvar vi förväntas ta så har det under hösten växt fram en tjurighet hos mig gällande lönen.
Jag har inte övertidskompensation men jobbar massor av övertid, har massor av deadlines och krav på mig utöver mina dagliga arbetsuppgifter.
(inte helt ovanligt för en ekonom oavsett vilket företag man jobbar på - så ingen skugga ska falla över just min arbetsgivare)

Som den nya organisationen är uppbyggd, kommer det att  leda till ännu större problem med att få ihop vardagen på 40 timmar i veckan.
Under första kvartalet i nästa år kommer vi slita stenhårt med att få den nya organisationen på plats och få alla systemen att fungera efter den nya strukturen.
Det andra kvartalet ska vi implementera ett stort globalt projekt som kommer leda till massor av friktioner till en början.
Och sedan kommer vi till tredje kvartalet som alltid är det tuffaste för en ekonom.
Ljusningen känns långt bort.
 MEN jag älskar trots allt mitt jobb samt mina kollegor och är villig att satsa...till rätt lön!

Så jag tackade nej till det första budet.
Och i väntan på det andra budet så började tankarna på ett liv utanför koncernen att växa fram.
För första gången i mitt liv var jag inte rädd för att bli utan jobb.
Tänkte att det värsta som kan hända är att jag måste jobba för ett bemanningsföretag, och det gör ju massor av folk idag.
När andra budet kom blev jag skitförbannad och tackade blankt nej.
Plötsligt stod jag "utan" en plats i den nya organisationen, för det finns ingen annan ruta för en ekonom.
Och det kändes hur bra som helst!

I torsdags när jag kom till jobbet var jag omedveten om vad jag satt igång för processer, jag var bara nöjd med mig själv och mitt beslut.
På torsdag eftermiddag blev jag kallad till min chef igen och denna gång fick jag beskedet att lönekravet gick igenom.
Den 1 januari börjar jag på min nya tjänst till min nya lön =)

Nöjd och glad över att det gick bra till slut men fortfarande rätt så förbannad över hur det gick tillväga.
Visst, jag har inte tillräckligt med erfarenhet ännu för det jobb jag ska utföra, men få personer är så lojal och sliter så hårt som jag gör.
Med rätt motivation och stöd har jag inga som helst problem att växa in i rollen.
Stödet finns redan, jag har en ekonomiorganisation rakt ovanför mig som de senaste fyra åren hjälpt mig växa och som vågar satsa på mig.
De tillsammans med övriga ekonomer i min närhet är för övrigt de bästa kollegor man kan tänka sig!
Motivationen kommer med lönen, för att kännas sig underbetald och samtidigt jobba hårt och alldeles för mycket är ingen bra kombination.

Så ett stort tack till alla som tror på mig och som kämpade hårt för att behålla mig!
Lovar att göra mitt bästa för att leva upp till era förväntningar!
Och tillsammans hoppas jag vi kan få åtminstone vår del av koncernen att bli världens bästa arbetsplats!

Ikväll ska vi fira med äkta champagne, middag och hockey med några personer som även de har en stor del i det hela.
För utan deras stöd och hjälp när jag var tonåring har jag aldrig varit där jag är idag 

Ha en fin lördag kväll allihopa!

♥ KRaM aNNiCa ♥

Idag är det äkta champagne som gäller.
Ett glas Bollinger är aldrig fel när man vill fira =)

1 kommentar:

  1. Bra gjort, är så imponerad över att du stod på dig. Man måste få betalt för det slit man gör!
    Hoppas ni får en trevlig kväll och skåla i massor =)
    Kram A-L

    SvaraRadera