torsdag 9 maj 2013

Boktips

Jag har ännu inte hunnit läsa någon av böckerna av den danske författaren Jussi Adler-Olsen, men min mamma har läst dem och tycker de är bra. Och när mamma gillar böckerna brukar jag sällan bli besviken =)

Jussi har skrivit ett antal böcker, men det är serien om Avdelning Q som jag tänker plöja mig igenom. Böckerna handlar om kriminalinspektör Carl Mørck som motvilligt går med på att starta Avdelning Q, en Cold Case avdelning inom Köpenhamnspolisen.Tillsammans med sin assistent Assad tar han sig an brott som alla andra anses vara hopplösa att klara upp.

Just nu finns fem böcker om Avdelning Q:
1. Kvinnan i rummet
2. Fasanjägarna
3. Flaskpost från P
4. Journal 64
5. Marcoeffekten

I bokhögen från mamma finns även två böcker av Anna Jansson, som år 2000 debuterade med boken Stum sitter guden. Här fick vi första gången stifta bekantskap med kriminalinspektör Maria Wern. Henne har vi sedan fått följa i ytterligare 13 böcker:
1. Stum sitter guden
2. Alla de stillsamma döda
3. Må döden sova
4. Drömmar ur snö
6. Svart fjäril
7. Främmande fågel
8. Pojke försvunnen
9. Inte ens det förflutna
10. Först när givaren är död
11. Drömmen förde dig vilse
12. Alkemins eviga eld
13. När skönheten kom till Bro
14. Dans på glödande kol

Böckerna om Maria Wern har även filmatiserats med Eva Röse i huvudrollen. 2010 debuterade Anna Jansson som ungdomsboksförfattare med en serie spänningsböcker med Mara Werns son Emil i huvudrollen.

Ikväll blir det tidig sänggång, för nu ligger Kvinnan i rummet på chiffonjén och väntar =)

♥ KRaM aNNiCa ♥

Dags att plöja böcker igen.
Nu borde jag klara mig fram till semestern i alla fall =)

6 kommentarer:

  1. Tack för rekommendationer om bara böcker. Det är alltid uppskattat!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt till sommaren, då läser åtminstone jag massor av böcker. Ledighet och lata dagar i solstolen är vad vi har att se fram emot =)
      Kram

      Radera
  2. Då ska jag titta på bibl. om Avd.Q
    Läste förra veckan Annas bok Dans på glödande kol...det var en av de bättre jag läst på ett tag....nu håller jag på med Alkemisten...gillar när man känner igen personerna som utreder. Ja, jag läser mest deckare...vi har så många bra svenska numera...och mest kvinnor....*ler* är vi mer mordiska??
    Ha en bra helg
    Kram

    Förresten...kameran det blev köpt är en Nikon D3100
    // Inga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser gärna fler böcker av samma författar efter varandra, för precis som du säger så är det roligt när man känner igen personerna böckerna handlar om. Har precis börjat på första boken om Avdelning Q, hoppas de är bra så jag inte har lurat er alla =)
      Vad kul att det blev en kamera, berätta gärna vad du tycker om den!
      Kram Annica

      Radera
  3. Hej Annica!

    Jag har läst de böcker! Mycket spännande läsning, bekräftar... ;)

    Fast jag blir fort (om några böcker) trött på deckare... Blod och grymhet, så jag brukar göra uppehåll i just deckare och läser något bra.. Senaste roman jag läste är När löven faller av Nicci Gerrard... Du blir inte besviken! Om livet som det är.. dvs inte lätt alla gånger :)

    Trevlig helg!

    kram/Olg@

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra, då har jag inte lurat er att de är bra =)
      Läste om boken på Bokus och den verkar bra, ska se om jag kan få tag på den.
      Jag läser gärna verklighetsbaserade böcker och självbiografier för att väga upp allt blod och våld i deckarna =)
      Kram på dig!

      Radera