måndag 27 maj 2013

Betonggjutning

För någon vecka sedan gick jag på betonggjutarkurs hos Hedvigs Trädgård.
Oj, vad kul det var och verkligen superenkelt.
Är bara ens egen fantasi som sätter gränser för vad man kan gjuta i betong.

Vi fick en varsin säck med finbetong och sedan var det bara att sätta fart.
Glassburkar, snapsglas, yoghurtburkar, hinkar och muffinsformar tillsammans med
snäckor, stenar, ståltråd och lite annat smått och gott är allt som behövs.
Dessutom kan det vara bra att hålla till på ett bord med sand för att kunna göra egna formar av sanden.

Jag gjöt ett vattenbad i form av ett hjärta utan att ha någon form.
Lade helt enkelt sand i en hög och formade det till ett hjärta.
Sedan lade jag en svart sopsäck över och smorde den med olja.
Ett tjockt lager med betong ovanpå och sedan är det klart =)
Efter att det har fått brunnit i lugn och ro vill säga.
Givetvis blir resultatet lite jämnare och snyggare om man har en form, men man tager vad man haver.

Ytterligare ett fågelbad blev det, samt en kruka, tre ljusstakar, tre betongplattor att lägga i rabatten, lite änglar och sjöstjärnor och lite annat smått och gott.

Jag kommer absolut att göra fler krukor, hur enkelt som helst och så snyggt =)
Inte lika vacker som de jag köpt färdiga i butik, men så där lagomt ruffiga och råa.
Ska satsa på att göra dem i lite större format så jag kan ha dem på altanen med sommarblommor i.
Gäller bara att hitta hinkar i rätt form.

Om ni har möjligheten att prova på en betonggjutarkurs tycker jag ni ska göra det!
Annars går det ju bra att köra igång direkt hemma.
Lycka till!

♥ KRaM aNNiCa ♥
Ett fågelbad i betong i form av ett hjärta.
Tycker att det är fint att låta några blommor flyta runt i vattnet.

Fågelbadet har fått sin plats på gräsmattan på framsidan.
Passar fint till den gamla skottkärran i trä =)

Detta fågelbad har jag gjutit i en vanlig rund kakburk, sedan har jag tryckt ner en mindre rund burk i
betongen samt smyckat det med snäckor, sten, en ljushållare samt två zinkblommor.
Två ljusstakar blev det också.

Dessa krukor har jag köpt.
Men de små betongdekorationerna har jag gjutit i muffinsformar och gipsformar.

Lite havstema med snäckor och en liten sjöhäst

Den vänstra krukan är köpt och den högra har jag gjutit själv med hjälp av
Turkisk Yoghurthinkar i två olika storlekar.
Den lilla ljuslyktan är också gjord i en yoghurtburk.
Lite änglar och ett hjärta fick det bli av betongen som blev över.

Betong är så härligt ruffig och rå.
Allt ska inte vara perfekt utan lite skavanker här och där är bara fint.

5 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt du har!!! Har gjutit själv på amatör nivå och hade goda resultat! Nu kommer du få massor av fina saker till ditt hem & trädgård!

    Ha en trevlig vecka!

    kram/Olg@

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev! Du lyckades bra, jag försökte förra året men jag geggade överallt och sen blev det inte så fint....jag får försöka igen!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det är roligt med betong! Har en väninna som är en hejare på det så vi hade "kurs" förra sommaren. Blev mest rabarberblad i olika storlekar men väldigt fina och dekorativa.
    Ha det gott!
    Milla

    SvaraRadera
  4. Så fina skapelser du gjort. Härligt ruffiga. Kul med fågelbad och kunna se fåglarna på lite nära håll.
    Kram Ann

    SvaraRadera
  5. Så mycket fint du gjort. Jag har faktiskt funderat på att gjuta runda plattor att ha i trädgården. Måste fixa en ordentlig form som kan återanvändas.

    SvaraRadera