söndag 10 februari 2013

Våra resor - del 2



Påbörjade denna resedagbok i miniatyr för någon månad sedan.
Ni hittar mitt tidigare inlägg, Våra resor del 1 HÄR.

Idag när jag såg bilder på Instagram från Thailand blev jag nästan gråtfärdigt avundsjuk.
Jag vill också till Thailand igen!
Men jag får trösta mig med Istanbul i april =)
Och det är inte fyskam, för den staden har jag drömt om i många år!

2003:

Budapest - på den gamla goda tiden hade Sandvik årliga utlottningar på resor med hotell, flyg och guidade utflykter. Detta år hade vi turen att vinna (inte gratis, men väldigt subventionerade priser - så pass billigt att skattemyndigheterna tre år senare sade stopp...typiskt då vi det året vann utlottningen på biljetter till Rom) två platser på resan till Budapest. Vi besökte en massa sevärdheter under våra dagar där, åt massor av god mat på mysiga restauranger nere vid Donau och givetvis tog vi oss ett dopp på Gellertbadet med obilgatoriska blåa badmössor haha.

2004:

Danmark - denna sommar packade vi in hela familjen i bilen och åkte söderut. Givetvis besökte vi makens bror i Malmö och Österlen, innan vi åkte över sundet och hade en trevlig dag på Tivoli i Köpenhamn samt på Bon Bon landet. 

2005:


Paris - Först var jag och maken till Paris på våren, vilken härlig stad. Vi strosade kring bland sevärdheter och bara myste, åt franska baguetter i solskenet i vackra parker och tittade på folk. Lite svårt att prata med fransmännen dock då de helst pratar franska och det kan ju inte vi. Bodde på ett hotell i Montmartre och spenderade en stund varje dag vid vårt smultronställe Sacre Coeur ♥

Paris - eftersom vi gillade Paris väldigt mycket bestämde vi oss för att ta med oss barnen dit, så till hösten 2005 flög vi ännu en gång till Paris. Utöver våra barn fick vi även med oss Syster Yster och hennes pojkvän samt hans dotter och vår lilla extradotter. Fick uppleva alla dessa mysiga ställen ännu en gång och dessutom blev det en dag på Euro Disney. Flyget hem var försenat vilket ledde till att vi tog oss en öl på flygplatsen med självaste Ola Salo =)

London - hann med ännu en resa detta år då jag och goaste extradottern åkte till en annan Europeisk metropol för att hälsa på vår kusin. Givetvis avverkade vi alla sevärdheter som finns i staden och dessutom spenderade vi en dag på en marknad i en av Londons förorter...i gråkyla och duggregn så klart =)

2006:

Barcelona - i slutet av april for hela familjen tillsammans med en annan familj till Barcelona och en veckas semester. Vi fick tag på en jättefin lägenhet alldelens vid la Rambla och den stora fruktmarknaden la Boqueria. Vi såg Barcelona spöa Cádiz med 1-0, vi tog tåget till ett stort nöjesfält en bit utanför staden, vi strosade runt alla sevärdheter, besökte Barcelona Zoo, vi (läs barnen) badade på stranden och vi besökt Camp Nou åtskilliga gånger. Karlarna och de två äldsta pojkarna hann med ytterligare en fotbollsmatch innan vi for hemåt igen. Jag blev väldigt förälskad i staden och besöker den gärna många fler gånger!
Håller tummarna för att det blir en tripp dit nästa år =)

Rom - jag och mannen tog en tripp till Rom på tu man hand i september. Trodde det skulle vara behagligt klimat, men vi bedrog oss rejält. Hade 36 grader varmt som mest och den dagen besökte vi Peterskyrkan och trängdes med flera tusen andra människor på ett torg i stekande sol. Påven visade sig för folket och det blev ännu varmare och trängre. Givetvis besökte vi alla de andra ställerna som man bara måste se när man är i Rom, mäktigast var nog ändå Colosseum.

2007:
Thailand - jag och maken har besökt Thailand många gånger, men man kan aldrig få nog! Tonåringen har hunnit med två resor dit tidigare och mellansonen en resa. Men för lillen och min syster var det första gången de fick uppleva Thailand och dess underbara klimat, folk och platser ♥

Tyvärr fick de även uppleva det regnigaste vi har sett av Thailand och det blev inte speciellt många soliga dagar av våra tre veckor i landet. Men vi fick uppleva massor av saker trots regnet.

Snorklingen bland alla vackra fiskar vid Chicken Island var en av höjdpunkterna samt klättringen upp på höjden på Phi Phi Island.

Lillen pratar ännu om poolen på hotellet i Kata Beach, dit vill han åka fler gånger =)

Lovar att det inte är sista gången vi besöker Thailand!
För bättre klimat, vänligare folk, vackrare omgivningaroch godare mat får man leta efter!




Venedig - under tre dagar i september 2007 traskar vi runt i smala gränder och njuter av den italienska atmosfären och ser alla vackra gondoler i Venedig.
Venedig är i huvudsak uppdelade i fem områden och öar och staden är helt omringad av vatten. Att vägnätet består till större delen av kanaler istället för gator gör Venedig till den mycket speciella och unika plats den är.
Ett besök på Markusplatsen är ett måste. Här hittar du Markuskyrkan med sin speciella arkitektur tillsammans med Kampanilen, ett klocktorn på nästan 100 m.
När du glider ner för Canal Grande kan du inte missa den storslaget utsmyckade fasaden av Ca' Pesaro (stadens moderna konstmuseum). Rialtobron är den första och ända in i mitten på 1800-talet den enda bron över Canal Grande, den är 48 meter och byggdes 1592.
Att åka gondol hör resan till. Totalt finns över 400 gondoler i staden och det är ett färdmedel som funnits i närmare tusen år.

2008:

Chorzów och Krakow - under några dagar i april 2008 får jag följa med äldsta sonen och hans klass på skolresa till Polen. De hade under några år haft utbyte med en polska klass i Chorzów och nu var det dags för ett besök.
Vi bodde på ett hotell precis bredvid den gamla nationalarenan Stadion Slaski. Vi hade en buss som skjutsade oss fram och tillbaka och runt på alla de utflykter som vi var på. Vi besökte en gammal saltgruva där vi fick sitta i stora båtar och glida fram i underjorden. Vi såg en 3D film och besökte ett observatorium.
Höjdpunkten var helt klart den guidade dagsturen till Krakow. Denna medeltida stad är som tagen direkt ur en sagobok, med livliga torg, gömda gårdar, smala bakgator, nätverk av underjordiska tunnlar, spiralformiga gotiska torn, slott och legender om drakar.
Mariakyrkan, Wawelkullen och Floriaporten var bara några av de sevärdheter vi fick uppleva under dagen.
Ett år senare kom den polska klassen till Sverige och fick uppleva vår stad och dess närområden samt en dag i Stockholm.
2009:

Shanghai - maken var i Kina och jobbar under 7 månader och jag åker ner för att besöka honom. 
Var spännande att få se och uppleva de ställen som blev makens vardag under så många månader.
Kul också att få komma hem och hälsa på hos den kines som maken varit handledare till under mer än ett års tid.
En upplevelse rikare men inte speciellt imponerad är min bedömning av staden.
Läs mer om min resa till Shanghai HÄR och HÄR.


Dublin - några månader senare åker jag och maken till Dublin. Och om Shanghai var en besvikelse så var Dublin precis tvärtom. Vilken mysig och gemytlig stad. En stad helt i min smak. Gamla hus blandat med nya, olika höjd och form på husen och färger som ett sprakande fyrverkeri.
Vet inte varför det inte blev mer skrivet i bloggen när vi var till Dublin, men ett inlägg blev det iaf, det hittar ni HÄR.
2010:

Bali - jag och maken firade jul och nyår på Bali 1995, så det är alltså 15 år sedan vi sist satte fötterna på denna vackra ö i Indonesien. För barnen blir det första besöket. 32 grader i skuggan och stora vågor för barnen att leka i, inte fy skam! Heldagstrippen med Mr Bob är nog det som barnen minns bäst: Turtle Island, Ulu Watu och Jimbaran var några av stoppen. Sedan var givetvis dagen på vattenlandet Waterbom en höjdare samt dagstrippen till Ubud.
Allt om vår resa till Bali hittar ni HÄR.


Tallinn - jag, maken och de två yngsta tog en kryssning till Tallinn, en stad jag gärna besöker fler gånger.
Att bara besöka staden över dagens samt att ha två söner som helst vill gå tillbaka till båten är ingen bra kombination i en sådan vacker stad som Tallinn.
Gamla staden, kullerstensgator, uteserveringar och mysiga restauranger och kaféer är lite vad den här staden har att bjuda på.
Du kan läsa om vår dag i Tallinn HÄR.
2011:

Marrakech - läs om min och makens resa till den rosa staden HÄR.
Januari var väl kanske inte den bästa månaden för ett besök då det är rätt så kallt, men har man ordentligt med kläder på sig så funkar det bra. Bara att ha ett eget apelsinträd på sin lilla altan var ju en upplevelse i sig själv =)


Berlin - i juli 2011 flög jag, maken och lillen till Berlin för några härliga dagar i denna fantastiska stad, läs mer om resan HÄR och HÄR
2012:

Alanya, Turkiet - du kan läsa om min och Syster Ysters resa till Alanya HÄR
Skönt att äntligen får lite sol och värme, men tyvärr fick vi även uppleva rätt så mycket regn =(
Jag är inte mycket för charteerresor, vill helst dra iväg till Thailand med lätt packning. Men just denna dåliga sommar så var en vecka i turkiet välbehövligt!


Aten - årets storstadsresa slutade i Aten, inte vårt förstahandsval men oj vilket lyckat val det blev!
Jag blev grymt förälskad och imponerad av Aten - en stad som verkligen har något för alla. Charmen med att gammalt och nytt ligger blandat med varandra får alltid mitt hjärta att smälta. Små torg med restauranger och underbart god mat tar upplevelsen till en ännu högre nivå. Åk till Aten och ni kommer inte bli besviken!

Så, nu har jag drömt mig bort ett tag och det känns genast lite bättre.
Istanbul i april är redan bokat och jag vet att det kommer att bli massor av fler resor för 
vår del om vi bara får behålla livet och hälsan.
Och att längta och drömma är ju bara härligt ♥

♥ KRaM aNNiCa ♥

4 kommentarer:

  1. Det är helt fantastiskt vad många ställen ni har rest till! :) Helt underbart! Jag älskar att resa men ligger verkligen i lä, jag hoppas jag hinner besöka lika många platser som ni har gjort. :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ju yngre än mig, så du hinner nog med du också. Känns helt ok att bli äldre när man har massor av minnen med sig i bagaget =)
      Kram ♥

      Radera
  2. Tänk vad underbara saker och ställen ni fått uppleva genom åren och vad mycket som finns kvar att se :)
    Ni kommer ha många, långa år med äventyr framför er!
    Kram Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns massor kvar. Får nästan panik när jag tänker på hur mycket vi inte sett...hur ska vi hinna?
      Kram ♥

      Radera