torsdag 17 januari 2013

Semlerutor

Hade som sagt var lite bakstuga idag på em och precis vad jag var rädd för, så blev det 
inte riktigt som jag tänkt mig. 
Jag och jäst och knåda deg går inte riktigt ihop, så semlorna blev inte så höga som de skulle.
Men det är inget fel på receptet bara på bagaren, så baka på ni =)

Jag bara älskar recept på kakor i långpanna.
Mindre bök och stök och så enkelt att bara skära i rutor och förvara i lådor.

Semlerutor
26 st
Ingredienser till degen:
2,5 dl mjölk
25 g jäst
3/4 dl socker
1 tsk malen eller stött kardemumma
1 krm salt
1 msk vaniljsocker
7 dl mjöl
75 g rumstempererat smör

Ingredienser till fyllning:
300 g mandelmassa
1 dl mjölk
5 dl vispgrädde
Florsocker till pudring

Gör så här:
1. Smula ner jästen i en degbunke och häll över ljummen mjölk och rör sedan om tills jästen har löst sig.
2. Blanda alla torra ingredienser och häll ner dem i degbunken. Klicka på det rumstempererade smöret.
3. Arbeta sedan ihop degen i 5-10 minuter i köksassistenten eller för hand.
4. Bred över en kökshandduk och låt degen jäsa i minst 40 minuter.
5. Ta upp degen på bakbordet och kavla den till en rektangel, ca 30*35 cm och knappt 2 cm tjock, och bred ut den i en bakplåtsklädd långpanna.
6. Bred över kökshandduken och låt jäsa ytterligare 40 minuter.
7. Grädda sedan semlan mitt i ugnen i 200 grader i ca 15 minuter eller tills den blivi gyllenbrun.
8. Tag ut långpannan och låt svalna.
9. Skär av ett tunt lock på semlan. Gröp ur botten och riv innanmätet grovt på ett rivjärn i en bunke. Riv även ner mandelmassan i buken och slå sedan över mjölken och arbeta ihop till en tjock massa.
10. Vispa grädden och bred sedan ut fyllning och grädde på semlan.
11. Lägg tillbaka locket, skär semlan i rutor och pudra sedan över florsocker.

Sedan är det bara att mumsa i sig =)

 ♥ KRaM aNNiCa ♥



4 kommentarer:

  1. Mums!! Dom där vill vi gärna provsmaka. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, blev inga kvar till dig. Men du fick ju kladdkaka istället =)
      Kram

      Radera
  2. Oj det här receptet snor jag, så smidigt:). Tack för tipset. Hoppas du får en härlig lördag. Kram

    SvaraRadera