måndag 14 januari 2013

Kokt torsk i äggsås

Gjorde en riktig klassiker idag - Kokt torsk i äggsås - är ju så gott och ändå gör man det så sällan.
Fast med tanke på att det bara är jag som äter det så är det liksom lättare att göra någonting som alla äter.
Men nu har jag matlådor både tisdag och onsdag =)

Var inte riktigt kokt torsk jag hade tänkt tillaga utan panerad torskfilé.
Men ströbrödet var helt slut trots att det fanns tre fulla förpackningar innan jul.
Julbordet med skinkan och köttbullarna samt två omgångar med schnitzlar på det 
tömde visst hela förrådet.
Men det blev ju bra i alla fall.

Kokt torsk i äggsås
4 portioner
Ingredienser:
600 g torskfilé
1 tärning fisk- eller grönsaksbuljong
några nypor flingsalt
2 st ägg
2,5 dl mjölk
1,5 msk mjöl
2 krm salt
0,5 krm vitpeppar
lite hackad dill eller persilja

Gör så här:
1. Hårdkoka äggen och ställ dem i kallt vatten att svalna.
2. Vispa ihop mjöl med lite av mjölken i en kastrull och tillsätt sedan resten av mjölken samt salt och vitpeppar. Låt småkoka under omrörning i ca 3 minuter och ställ sedan kastrullen åt sidan.
3. Koka upp buljong i lite vatten och skär fisken i portionsbitar. Lägg i torsken i buljongen, strö över några nypor flingsalt, och låt den koka på svag värme under lock i ca 3 minuter.
4. Skala och grovhacka äggen.
5. Ta upp torsken med hålslev och lägg den under folie så den håller sig varm.
6. Sila ner fiskspadet i såsen och låt den koka upp under omrörning.
7. Rör försiktigt ner ägg och dill i såsen.
8. Servera torsken och äggsåsen till kokt potatis och ärtor.

Nu återstår bara att sanera köket, för jag har en förmåga (icke önskvärd sådan) 
att laga mat med hela köket.
Har förvarnat maken om att det inte är muslortar på golvet utan hela svartpepparkorn, 
de råkade smita när jag skulle fylla på pepparkvarnen.
Häromdagen råkade jag tappa maizenamjölet på golvet bakom maken som lagade mat...
han var rätt så vit på benen och ryggen =)
Blir ju lätt lite spill och krasch när fingrarna inte har den gripförmågan man hade önskat sig.
Bara att gilla läget och städa lite extra istället.

Ha en härlig måndagskväll i kylan!
Vi hade ljuvliga -18,5 grader i morse, men det är aningen mildare nu.

 ♥ KRaM aNNiCa ♥

10 kommentarer:

  1. Haha vi åt precis samma sak!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ser =). Fler med samma bra smak =)
      Kram

      Radera
  2. Ja, ibland funderar man varför man inte gör saker oftare. Så enkelt och så gott! Jag borde också äta fisk oftare, men det brukar komma i perioder.
    Ha det bra själv i kylan fryslort =)
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också periodare. Dumt, för det är ju både gott och nyttigt =)
      Kram

      Radera
  3. Ja det är ju himla mums det där!! Jag tycker mycket om fisk men av nån anledning gör vi det himla sällan, undra varför egentligen? Ska hålla tummarna för att du ska lyckas få in en kristallkrona framöver :) Jo tack jag har haft en riktigt bra ledig dag idag. Har spenderat större dagen poandes hemma som sagt vilket är mysigt! Roligt att få göra lite nytt såhär efter jul :) Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det kan behövas för maken är riktigt tvär på den punkten =)
      En ledig dag hemma i lugn och ro är nog vad du behöver efter att ha spenderat några dagar på jobbet, är ju inte direkt tyst och lugnt där.
      Kram

      Radera
  4. Köpte torsk i fredags som la i frysen, nu vet jag vad jag skall göra med den i morgon! Mums så gott! Tack för tipset.
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju roligt att jag kunde hjälpa till =)
      Kram

      Radera
  5. Kokt torsk med äggsås är en av mina favoriträtter. Så gott!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Ska ta min sista matlåda nu, måste ha blivit hyperintelligent efter så många dagar med fisk på menyn =)
      Kram

      Radera