torsdag 31 januari 2013

Hjärt- och lungräddning med hjärtstartare

Hej träningsvärk!
Efter en timmes löpteknik på väldigt otränade ben samt en förmiddag med hjärtkompressioner 
var musklerna rejält trötta på eftermiddagens träningspass.
Det är bra, det ska kännas att man har tränat =)

Har alltså varit på Hjärt- och lungräddningsutbildning idag.
Skitkul!
Och fruktansvärt lärorikt.
Och en personlig trygghet.
Jag vill känna att jag vet vad jag ska göra om olyckan är framme.
Och det vet jag nu.

Dessutom fick vi lära oss hur en hjärtstartare fungerar.
Vi har ett flertal sådana på jobbet och på vissa platser i staden.
Hjärtstartarregistret kan du se var det finns hjärtstartare i just din kommun...
om olyckan skulle vara framme.

Varje år drabbas ca 10 000 människor av ett plötsligt hjärtstopp. Av dessa överlever cirka 500. Chansen att överleva minskar med minst 10 procent för varje minut som går. Med en hjärtstartare nära till hands ökar möjligheten att överleva med mer än 50 procent.
hlr.nu

Om du har möjlighet, gå en utbildning i HLR.
Tänk om alla fick möjlighet att gå kursen, vad många liv som kanske kunde räddas!
Men även om du inte gått utbildning, kom ihåg att det är bättra att du försöker med 
upplivningsförsök även om du inte är riktigt säker på hur det fungerar.
Utan hjälp är dödligheten 100 %!

Nej, nu är det dags att springa genom duschen och sedan marsch pannkaka i säng!

Natti natti på er!

♥ KRaM aNNiCa ♥

Årtionden av forskning har resulterat i identifieringen av ett antal nyckelfaktorer
av betydelse för chansen att överleva ett hjärtstopp.
Dessa nyckelfaktorer utgör ”kedjan som räddar liv” som består av:
1. Tidigt larm,
2. Tidig hjärt-lungräddning (HLR),
3. Tidig defibrillering (användning av hjärtstartare),
4. Tidig och avancerad vård utanför sjukhus,
5. Avancerad vård efter återupplivning.
hlr.nu
På hlr kan du läsa hur du går tillväga för att rädda liv!

4 kommentarer:

  1. Men vad bra med utbildning! Jag gick en för massor av år sedan så jag minns inte alls hur man skulle göra.
    Ska ta och boka in mig på en kurs, för precis som du säger så vill man känna sig trygg om olyckan är framme.
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, är så skönt att ha 30-2 sitta i ryggmärgen nu om det skulle behövas =)
      Kram

      Radera
  2. Ja, det du skriver om idag är väldigt viktigt, och jag borde gå och lära mig, det var så länge sen sist, man glömmer.
    Skönt att vara nytränad också!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anmäl dig på en kurs, är så skönt när man går därifrån och känner sig så mycket tryggare =)
      Kram Annica

      Radera