lördag 1 december 2012

1 December 2012 - Underbara doftljus

Jag är nog inte helt ensam om att vilja ha ljus tända lite varstans i vårt hus under den mörka årstiden. 
Ljusen får gärna vara vackra och dessutom dofta gott. 
Man hittar sina favoriter under åren men ibland är det roligt att testa något nytt. 
Att få ett vackert doftljus i gåva gör mig glad. 
Om det dessutom är någon annans favoritdoft blir jag ännu gladare, dels för att de vill dela med 
sig av sin favorit och dels för att jag kanske kan utöka min samling av favoritfofter =)

Här kommer några tips på vackra doftljus att ge bort, en del av dem är mina favoriter.
Men kom ihåg att det finns de som inte kan elda doftljus på grund av allergier eller migrän, men det 
finns som tur är massor av vackra ljus utan doft man kan ge bort till dessa personer.

♥♥♥

Jag tror nog att IKEA är den som säljer flest ljus här i Sverige, vilket inte är mer än rätt då de alltid levererar bra ljus till bra pris. Är många med mig som åker till IKEA några gånger varje år och bunkrar ljus.
Förutom deras värmeljus som är av superkvalitet så köper jag ofta med mig ett gäng doftljus i glaskopp.

IKEA har ett helt hav av ljus i olika storlekar, former, färger och dofter.
Ovan ser ni:
Flärdfull, doftljus i glas, röd, 29 kr med en brinntid på 25 timmar.
Timglas, doftljus i glas, blå, 35 kr med en brinntid på 30 timmar.
Tindra, doftljus i glas, vit, 39 kr med en brinntid på 45 timmar

Boston Design startade sin verksamhet 2011 och de brinner för ljus samt för att leverera produkter av hög kvalitet direkt hem i din brevlåda. Just nu har de ett erbjudande jag helst inte vill missa, vill ni?

Exclusive by A collection - Clean Cotton, 88 kr med en brinntid på 50 timmar.


HM Home kan man köpa billiga vackra ljus, tex dessa utan doft.

Enkla men ändå så vackra.
Finns att beställa på HM Home eller att köpa på de ställen det finns HM Home butiker.
Alla ljusen ovan kostar 45.50 och har en brinntid på 30 timmar.
En ny favorit hos mig är Reunion Home, deras ljus är lite annorlunda och så otroligt vackra. Finns i många olika dofter och med sin annorlunda glasform och med en vacker tofs sticker de ut från många andra doftljus.
När ljuset är utbrunnet diskar man bara glaset och använder det som dricksglas, smart va =)

Reunions doftljus är ekologiska sojavaxljus.
Min favorit är självklart Nytvättat - direkt från linan.
Kostar 175 kronor och har en brinntid på 35-40 timmar.
Min absoluta favoritdoft från Yankee Candle är Clean Cotton, men de har så många andra härliga dofter. Dofterna på bilden nedan, som för övrigt är lånad från Yankee Candles inspirationsblogg, låter enormt lockande och exotisk, en hel kollektion med olika kokosdofter. Dessutom gick åtminstone jag igång på de vackra vita burkarna med färgade lock - me like.
Yankee Candle har en egen svensk webshop som du kan beställa ljusen från eller skicka en gåva till någon person som betyder något för dig, du kan också prenumerera på ljus som då kommer hem direkt i din brevlåda varje månad. Dessa underbara ljus finns givetvis att köpa i de flesta inredningsbutiker.

Yankee Candle  Numbered Coconut Candles
En nyhet hos Yankee Candle är deras Coconut Collection.
Underbara dofter i vackra keramikburkar med lock


Om du känner någon som har en PartyLite visning, eller varför inte hålla i en själv? Då kan du beställa väldoftande ljus i bästa kvalitet till alla dina nära och kära och givetvis en del till dig själv. En härlig nyhet för i år är detta vackra ljus i glas med två vekar.


GloLite Glasljus. Kostar 369 kr och har en brinntid på 55-65 timmar.
Finns i dofterna Jordgubbsrabarber (rosa) och Vita snöbär (vit).

Kika in i PartyLites hös/jul katalog och låt dig inspireras.

Ett annat vackert och underbart doftande ljus kommer från Heyland & Whittle, de tillverkar lyxiga handtillverkade tvålar, ljus och dofter med enbart naturliga ingredienser i vackra förpackningar.

Heyland & Whittle doftljus - Citrus & Lavendar - Heyland & Whittle
Heyland & Whittle finns bl.a. att beställa hos designonline, detta underbara doft av
citrus och lavendar kostar 299 kr

Det finns en hel del doftljus på marknaden med ett budskap, tex Jag älskar dig.
Varför inte lysa upp någons tillvaro med en liten vacker gåva med ett par vackra ord.
Till någon du bryr dig om eller som behöver lite uppmuntran och uppskattning.
Hos Kvalitetsvaruhus.se finns vackra ljus med budskap att beställa.
Doftljus jag älskar dig med budskap som berör
Doftljus jag älskar dig med budskap som berör.Storlek: höjd 8cm, diameter 8cm. Frostat glas med beigefärgat ljus. Brinntid 36 timmar. 
65 kr hos kvalitetsvaruhus.se
Du har säkert någon egen favorit, kanske någon av de ovanstående eller någon helt annan doft och leverantör.
Dela gärna med dig av dina favoriteer till dina nära och kära och till mig =)

 KRaM aNNiCa ♥

6 kommentarer:

  1. Vad roligt att du kör adventskalendern även i år =)
    Mina favorit doftljus kommer från Yankee Candle men även de vita doftljusen från IKEA.
    Kram Greta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du tycker det, var ju lite i valet och kvalet hur jag skulle göra. För det ligger ju lite jobb bakom det hela.
      Kram

      Radera
  2. Oh, så många fina ljus du tipsar om! Jag håller med dig, det är så härligt med doftljus och jag köper också bunkervis på IKEA och deras doftljus är fullkomligt perfekta "vardagsljus". Och Tindra i glaskopp är jättebra, dessutom är glaset perfekt att använda efteråt, det är hållbart och greppvänligt.

    Mitt favoritmärke när det gäller doftljus är Durance och deras Amber and Honey kommer på första plats, det står ett framför mig nu och jag njuter!

    Ska prova några av dom du föreslår!

    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag ska prova din favorit från Durance =)
      Kram

      Radera
  3. Tänk vad mycket härliga dofter det finns. Själv tillhör jag Ikeas trogna skara :)
    Kram Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Billigt och bra, precis som det ska va =)
      Kram

      Radera