måndag 24 december 2012

24 December 2012 - Jul i vårt hus

Hoppas ni alla haft en riktigt God Jul oavsett hur ni har firat den.
Julen i min mening handlar om att umgås med familjen, äta lite god mat, skratta och ha roligt.
Och det har vi verkligen gjort idag.

Vi firar säkert jul på väldigt olika sätt, men så här ser en vanlig jul ut hos oss:

Trots mina kloka ord häromdagen om att inte stressa inför jul så var jag vaken till halv tre i natt och förberedde det sista. Man behöver ju inte alltid följa sina kloka råd själv haha

Julklapparna lades ut under granen och på något sätt lyckades jag slarva bort ett presentkort.
Hoppas det dyker upp här framöver, blir ju en trevlig liten städpresent i så fall =)

Gravlyktan tog jag och mamma med oss till kyrkogården när vi tände ljus för makens 
pappa och min mormor och morfar.
Första julen på 37 år som jag inte har mormor eller morfar med mig på julafton.
Känns jobbigt men jag försöker tänka att de har det bra med tillsammans i himlen och 
att jag ändå fick ha 37 jular tillsammans med någon av dem.
Och i våra tankar och hjärtan finns de ju med oss för evigt ♥


Dukningen fick bli enkel med lite granris och kanelstänger.
Granris är ju så fantastiskt vackert och kan användas till nästan allt!
Så även kanelstänger, istället för att lägga barnens pengar i kuvert så rullade jag ihop 
dem och knöt fast en kanelstång och hängde dem i granen.


Dekorationen i uterummet denna jul, förutom kanelstänger och granris är 
det silverkulor som gäller även detta år.


Små och stora julblommor har jag också spridit ut lite varstans i huset.
De ska helst inte lukta så mycket, bara stå där och vara vacker.

Eftersom kockarna inte var riktigt klar till kl 15 fick det bli glögg och pepparkakor 
till gästerna i väntan på maten.
Vi är inte så många när vi träffas, förutom oss i familjen så är det min mamma, pappa 
och syster samt makens mamma med sambo.


Julmat måste man ju ha, där är vi ganska enkel av oss. 
Brukar bli lite skinka, köttbullar, revbensspjäll, prinskorv, potatis, två sorters sill, 
lax, ägghalvor med räkröra, kalvsylta och salami.


Lite julvört måste man ju också ha, om nu inte magen är helt full av allt det andra.


Kaffe och Windsorkaka tog vi till julklappsutdelningen.
Efter ett litet missöde med tårtan fick jag snabbt dekorera om den med lite marsipangranar.


Tror alla var nöjda och glada över sina julklappar.
Jag var i alla fall super nöjd, kan ha att göra med att det var jag som handlade den 
eftersom mamma är lite smått handikappad detta år. 
Köpte en riktigt snygg ljuslykta, som ni inte kan få se då minnet i min mobil är fullt.
Sedan köpte jag mig de röda skorna jag visade i inlägget häromdagen.
Röda och läckra och superhöga =)
Fick också lite god glögg och härliga varma tofflor.

Det var vår jul det.
Nu laddar vi om för på Annandagen är det dags för julafton igen, då med vår underbara 
extradotter med familj ♥
Sedan är det ju någon som ska fylla år mitt i allt också, så det blir till att bjuda på tårta 
och fikabröd på fredag.

GOD JUL och GOD FORTSÄTTNING!

♥ KRaM aNNiCa ♥

2 kommentarer:

  1. Vad fint och mysigt ni haft det gumman ❤
    God Jul och god fortsättning!
    Kram Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en riktigt mysig jul i år, hoppas ni haft det också!
      God fortsättning på dig med vännen!
      Kram

      Radera