lördag 22 december 2012

22 December 2012 - snabba och enkla gå-bort-presenter

Om du blir bortbjuden så här lagomt till jul så kanske du vill ha något litet med dig till värden/värdparet.
En flaska vin funkar ju oftast bra, om du har en hemma vill säga.
Annars kan det vara roligt att ge bort något som man lagt ner lite tid och kärlek på.
Här kommer två av mina favorittips till snabba och enkla gå-bort-presenter.

Cookies på burk - Chocolate Chip Cookies
Man kan ge bort Cookies på burk, dvs ingredienserna till ett kakbak samlat i en fin burk tillsammans med receptet på hur de ska bakas. det funkar med nästan alla kakrecept. Kom ihåg att även ta med smör och ett ägg.

Ingredienser:
I burken
2,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl ljust muscovadosocker
1,5 dl strösocker
2 dl havregryn
1 dl grovt hackade hasselnötter
1 dl M&M eller nonstop
100 g grovt hackad mörk choklad

Till bakningen
150 g smör
1 ägg

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Rör rumstempererat smör och ägg mjukt i en bunke
3. Tillsätt burkens innehåll och arbeta ihop till en jämn deg.
4. Rulla ca 25 bollar som du plattar ut på ett bakplåtspapper på en plåt.
5. Grädda i ca 10 minuter.



Gör en eget litet blomsterarrangemang
Nu till jul kan det vara trevligt att ge bort en liten julgrupp. Det behöver varken vara dyrt eller svårt att göra en egen liten julgrupp. Jag brukar spara korgar, krukor, vaser och tillbehör från alla grupper och blombuketter jag får, sedan köper jag lite smått "krims-krams" (som min make kallar det) lite då och då.

I natt (kunde tyvärr inte sova så jag aktiverade mig istället) gjorde jag i ordning fyra små blomkrukor som jag kan ge bort till vänner och släktingar. Använde mig av fyra krukor jag hade hemma, lite grön mossa, fyra hyacinter och lite "krims-krams" och voilà:



Eftersom jag visste att vi skulle få besök idag så passade det utmärkt att ge bort en på en gång.
Hade planerat vilken jag skulle ge bort, men jag tänkte det var snällast att låta dem välja själv och Mia valde samma som jag hade tänkt =)
Kram på er alla tre och tack för ikväll 

♥ KRaM aNNiCa ♥

8 kommentarer:

  1. Så vackert och så enkelt! Och vad smart att spara på sig från de buketter du fått tidigare.
    Tror säkert Mia blev jätteglad av den fina blomman och av att ha dig som vän ❤
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller att vara smart. Blir så mycket billigare om inte annat =)
      Kraaam

      Radera
  2. Tusen tack för en som vanligt toppen kväll!! Och va roligt att jag valde den du hade tänkt på. :) Den är så fin, och vi kommer gotta riktigt mycket med de andra fina presenterna.
    Ni är fantastiska, riktiga guldkorn!! <3
    Kraaaaam

    SvaraRadera
  3. Jättefina gå-bort-presenter!
    Önskar dig en God Jul!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilka fina krukor! Vart har du köpt dem? :) Det där med att ge bort ingredienserna i en fin burk gillar jag med. Verkligen en toppen Give away! :)


    Jag önskar dig en riktigt God Jul!

    Kram Susanné

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krukorna har jag köpt på Coop, så enkla men ändå så fina!
      God Jul på dig med!
      Kram

      Radera