fredag 21 december 2012

21 December 2012 - Julklappsinslagning

Idag har jag tillsammans med många andra varit runt och köpt alla julklappar.
Men det var inte riktigt lika mycket folk som jag trodde, men helt ensam var jag då rakt inte =)

Nu återstår den roliga biten - att slå in alla klappar.
Jag älskar att slå in paket om jag har rätt tillbehör hemma.



Papperet får gärna vara enfärgat och lite grovt.
Snören i massor ska det vara och då helst hampasnören i olika färger och tjocklekar.
Enfärgade etiketter och andra roliga saker att hänga på paketen är också en nödvändighet.
Så här till julen kan en liten grankvist, en kanelstång eller en vacker liten julkula passa bra.
Det är också vackert att använda gamla tidningar eller noter som presentpapper.
Cellofan är perfekt att slå in vackra saker i.

Jag har nog kommit genom halva högen av julklappar nu, så det återstår en stunds pyssel 
innan vi kan lägga dem under granen.


Om du ska ge bort whiskey eller andra flaskor som redan står i ett pappersrör kan du enkelt piffa till det genom att slå två hål i locket med hjälp av en spik och sedan trä i ett hampasnöre. 
Sedan tog jag ett enfärgat papper som jag virade runt röret och tejpade i botten. 
Ett vackert spetsband virade jag också runt röret och sedan knöt jag fast en kanelstång och en etikett.
Vackert, enkelt och juligt =)

Om du har lite mindre saker att slå in som ex ett ljus eller strumpor, så kan du på ett 
enkelt sätt göra en strut av presentpappret. 
Klipp av en bra bit papper och gör en strut, tejpa och lägg i presenten.
Sedan viker du ihop överkanten och tejpar den.
På denna strut färst jag bara en etikett och bokstaven E i zink.
E som i lilla Ellen ♥

Platta fyrkantiga paket brukar jag oftast göra så enkel som möjligt.
På bilden ovan har jag använt mig av ett rutigt papper som jag matchade med ett rött snöre, en etikett och ett hjärta i zink.

Tre paket under granen är inslagen i cellofan.
Visserligen ser man direkt vad det är i paketet, men det tycker jag inte gör så mycket.
Gäller så klart att det man slår in är så pass vackert att man vill att det ska synas.
Kanske inte helt passande för ett par kalsonger eller strumpor =) 

Kika gärna på mitt inlägg om julklappsinslagning från förra året för mer inspiration.
Du hittar också massvis med inspiration hos Panduro som är en av mina favoritbutiker när det gäller att köpa tillbehören till paketinslagning.
Annars kan du ju alltid googla på paketinslagning så överröses du av tips och idéer. 

Lycka till med inslagningen av dina julklappar!

♥ KRaM aNNiCa ♥

4 kommentarer:

  1. Hej
    Tack för alla superfina tips du delar med dig. Så bra för att man kan förnya sig lite. Hoppas att kuvertet kommit fram.
    Önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År.
    Kram Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kuvertet kom fram och den lilla stjärnan hänger så fint i olivträdet =)
      Tack detsamma Ann!
      Kram

      Radera
  2. Åh vilka fina paket, önskar jag var lika duktig. Mina paket ser hemsk ut :(. Men de flesta paketen får helt enkelt butikerna slå in så slipper jag problemet :)
    Kram Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra Ingela, det gäller att vara smart =). Dessutom är det tanken (och innehållet) som räknas!
      Kram

      Radera