torsdag 13 december 2012

13 December 2012 - Idag firar vi lucia tillsammans med ALLA våra medmänniskor

Ingen har väl missat förbudet på en skola i Laxå: inga pepparkaksgubbar i luciatåget, inga pepparkakor får serveras vid luciafikat och ingen "Vi komma, vi komma från pepparkakeland" får sjungas av luciatåget.

Vad säger man? Är det konstigt att folk blir rasister? Jag har vänner av alla nationaliteter och färger och vet ni vad? Vi är alla människor...MÄNNISKOR...oavsett vilket land vi kommer från och vilken färg vi har på huden. Ingen av mina vänner känner att det är stötande med pepparkakor eller att sjunga nationalsången eller att fira skolavslutningen i kyrkan. Däremot tycker de att det är extremt udda och nästan kränkande att vi inför en massa konstiga förbud mot att vara svensk. Jag blir både ledsen, arg och uppgiven.

Nog om detta!

Idag är det lucia och det tycker jag att vi ska fira, tillsammans med alla våra medmänniskor, med ett härligt recept på en riktigt god saffranskaka.
(Nu kanske ni tycker att lussebullar hör lucia till och det tycker ju jag också.
Så länge jag slipper äta dem =)
Älskar saffran men gillar inte lussebullar, så det blir recpet på en supergod saffranskaka istället)

Leilas otroligt goda saffranskaka

Ingredienser:
3 st ekologiska ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
0,5 g saffran
1 msk ljus rom
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
smör och kokos till formen
florsocker till att pudra kakan

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret tillsammans med saffran, rör i mjölk och rom, blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Smöra och bröa en sockerkaksform med smör och kokosflingor. Fyll med smeten.
6. Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
7. Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller. Pudra över florsocker vid servering.


Är du sugen på pepparkakor, vill baka dem själv men känner att tiden inte räcker till, då kan ni baka pepparkakor på det enklaste sättet...titta in HÄR så förstår ni vad jag menar.

Hoppas ni får en fin lucia och att ni får uppleva minst ett vackert luciatåg. 

Jag är lite deppig över att jag missar det fina luciatåget vi har på jobbet varje år. 
Kanske, kanske hinner jag se slutet av det om jag skyndar mig.
Tycker det är så vackert och stämningsfullt när de skrider in med sin vackra sång och sina fina ljus.
Får trösta mig med att jag fick se förskolan och ettornas luciatåg i tisdags, det om något är vackert =)

Så mörk är natten i midvintertid
men se då nalkas Lucia
Hon kommer den goda med ljuset hit
hon kommer med hälsning om julefrid
hon kommer med ljus i sin krona

I mörka natten i midvintertid
vi hälsar dig värna Lucia
Välkommen den goda med ljuset hit
Välkommen med hälsning om julefrid
Välkommen med ljus i din krona

♥ KRaM aNNiCa ♥

Bild och recept är lånad från recept.nu

6 kommentarer:

  1. Du är ju ingen bullmänniska gumman =). Å den saffranskakan ser ju bara förädiskt god ut, undrar om den blir lika hög och vacker om jag försöker baka den?
    Håller med om att alla människor är lika mycket värda, att de orkar hålla på så här hela tiden. Snart ska vi skämmas för att vi är svenskar och bor i Sverige =(
    Har du varit lucia någon gång? Du är ju både lång, vacker och har långt vackert hår. Jag blev faktiskt erbjuden att vara lucia en gång i min ungdom, men jag fegade ur =)
    Kram Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt varit lucia en gång på komvux, nervöst som sjutton med alla som tittade på och med levande ljus i håret. Den stora sonen var med i tåget som en liten tomtenisse =)
      Kram

      Radera
  2. Bra skrivet, vi ska vara rädd om alla nationaliteter inklusive oss svenskar.
    Hälsningar Berit

    SvaraRadera
  3. Ibland blir man allt fundersam över hur en del tänker. Jag tittar alltid på lucia på Tv samt besöker kyrkan för att se det vackra luciatåget.
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Luciatåg är verkligen vackra!
      Kram

      Radera