måndag 19 november 2012

Våra resor - del 1

Även om jag trivs som allra bäst hemma är det skönt att få komma bort ibland.
Att resa ligger både mig och maken varmt om hjärtat och vi har kommit ut i världen vid ett antal tillfällen under de senaste 22 åren.

Innan jag träffade maken (håll i er....) år 1990 så bestod min resvana av Åland och Västkusten. Har helt underbara minnen från våra somrar på Åland med mormor och morfar och en hel del andra släktingar, men världen består ju av så mycket mera =)

Var först när jag träffade maken och vi flyttade ihop som de riktiga äventyren började. Har blivit några resor genom åren som jag tänkte försöka minnas här nedan. Det hela började 1991:

1991:

London - jag, maken och några vänner åker i januari -91 till London för att titta på fotboll (12/1 derbyt mellan Tottenham-Arsenal på White Hart Lane, 0-0 blev det men det var en upplevelse utan dess like) samt se Scorpions konsert på Wembley Arena samma kväll. Ska bli extra kul att se dem nu när de kommer till lilla Sandviken den 8 december =)
Vi valde av ekonomiska skäl att ta båt till London, gör ALDRIG det, i alla fall inte i januari. Blåste precis på gränsen till storm men båten lyckades ta sig ut på havet i ett stycke. Folk mådde verkligen jättedåligt och de flesta låg nerbäddade i sina hytter. Utom maken som inte verkar kunna bli sjösjuk. Vi kom fram till London 20 timmar försenad och hade med andra ord missat en hel dag i London =(
Idag är det som tur var billigt att flyga så man behöver inte ens fundera på att kryssa till London.

Limassol, Cypern - vi åker till Cypern för två veckors skön avkoppling, min första solsemester =). Minns att det var ruskigt kallt i vattnet, så det blev inte mer än en tå som doppades i havet.

Kairo, Egypten - i samband med Cypernresan tog vi en kryssning över till Kairo och besökte pyramiderna i Giza samt några museum. Vi förlovar oss djupt nere i Cheopspyramiden den 13/8-91 ♥
Kairo var extremt kaotiskt och det var beväpnade poliser och soldater precis överallt. Men pyramiderna var en upplevelse utan dess like och jag är glad att ha varit där.

1993:

Phuket, Thailand - ett tungt år för mannen och hans bror då deras far går bort i augusti. Vi åker alla tre till Thailand i slutet av året för att få komma bort från allt elände här hemma. Första men absolut inte sista resan till Thailand för vår del. Här kan man tala om kärlek vid första ögonkastet ♥
Klimatet, folket, det underbara vattnet och stränderna, maten, atmosfären, ja precis allt är bra i Thailand om du frågar mig =)

1994:

Thailand, Malaysia, Singapore & Indonesien - med blodad tand från resan året innan packar vi våra ryggsäckar och drar på vårt första backpacker äventyr i Asien.
Vi möter upp tre vänner från Sandviken på Bali, luffar runt och lever livet. Att leva billigt, resa lätt och att ta dagen som den kommer. Vårt livs första och största äventyr.
Vår resa tar oss genom Singapore, Indonesien med Kuta Beach, Ubud och Gili öarna som våra fasta punkter, Malaysia med Kula Lumpur, Penang och Lagkawi som de främsta hållplatserna samt Thailand, det underbaraste landet på denna jord ♥
Thailand kan man aldrig få nog av, Phuket, Phi Phi, Rai Leh och alla dess härliga stränder och solnedgångar.
Vi såg till att uppleva allt, vattenfall, båtfärder (med båtar i alla de skick du kan tänka dig), mangroveträsk, krokodilfarmer, Monkey Forest, nattbussar (även de i alla möjliga skick), ris terrasser, tempel, snorkling och massor av lata dagar på stranden.

1995-1996:

Thailand, Malaysia, Singapore & Indonesien - vi hinner inte mer än hem från vår tidigare resa så börjar planerna på nästa resa ta fart. Denna gång tänker vi slå på stort och en Jorden runt biljett bokas. Vi planerar och planerar och plötsligt upptäcker vi att jag är gravid.
Oups! Att vara gravid och åka jorden runt i några månader går ju inte riktigt ihop för man får inte flyga sent i graviditeten.

Så vi bokar om och kör en repris på året innan istället. Är i femte månaden när vi kommer till Thailand och magen har inte börjat synas ännu, var först sista veckan på vår sju veckor långa resa som jag hade en liten mage synlig på stranden. Bortsett från en natt med magförgiftning på Gili Travangan så gick resan bra för min del. Den lilla bebben i magen levde rövare och verkade stortrivas med lata dagar i solstolen =)

Julafton firade vi på Kuta Beach, Bali tillsammans med ett annat svensk par vi träffat under vår resa. Min födelsedag firade jag genom att vakna med en kackerlacka i sängen, roligare har man haft!

1997:

Thailand - i maj 1996 föddes vår första son, han fick redan vid tidig ålder ge sig ut på sin första resa. Vi packade 80 st barnmatsburkar (sonen åt inte en enda!!!), välling (sonen vägrade äta även vällingen- var bröstmjölk för hela slanten) och lite annat smått och gott.

Med oss på resan hade vi två goda vänner (gudmor och gudfar till sonen) och vi hade en helt underbar resa. Oscar levde som en kung var han än kom, Thailändarna blev helt lyrisk när de såg hans blonda hår och blåa ögon. De bar honom överallt och gullade hej vilt. På flygplatsen i Singapore när vi skulle flyga hem tog han sina första steg 10 månader ung ♥

Det var otroligt lätt att resa så långt med en liten. Både flyg, alla bussresor, båtresor och en natt på tåg gick hur smidigt som helst. Blöjor finns att köpa precis var som helst upptäckte vi, så man behövde inte bära med sig massvis med tunga blöjpaket.

Vi avverkade alla våra favoritställen, Phuket, Phi Phi och Ray Leh.

1999:

Thailand och TelAviv, Israel - i juni 1998 föds vår andra son och när han är runt nio månader är det dags att packa väskorna och uppleva Thailand med två barn. Äldsta sonen far fram som en virvelvind och den yngsta kryper runt i lugnt mak och smakar på allt som går att stoppa i munnen ♥

Till skillnad från första resan vi gjorde med barn så ammar jag inte på denna resa utan det är 100 % välling som gäller. Vi köpte en specialflaska med värmepatroner för att kunna värma välling ombord på bussar etc. Men sonen hade inte tålamod att vänta på uppvärmningen så det slutar med att han äter kall välling, vilket han fortsatte med i alla år han åt välling =)

Trots att den äldsta sonen var rätt så intensiv och vild så gick resan hur smidigt som helst. Han hittade massvis med thailändska barn att spela boll med på stranden och han blev bästa kompis med killarna som hyrde ut Banana Boats på stranden så de lekte med honom mest hela tiden. Och på kvällarna när vi gick på restaurang så tog personalen gärna hand om båda barnen. Att få en tvååring att äta var inte lätt alla gånger, men ris och ketchup gick alltid hem likaså pommes och ketchup. På stranden åt barnen massor av isglass och färsk frukt.
Några underbara veckor i Thailand avslutas med ett dygn i Tel Aviv.

♦♦♦♦♦

Det var vårt 90-tal det.
År 2000 föddes vår tredje son och det blev näst intill omöjligt att resa.
Hade fullt sjå de första åren att ta oss till och från Öppna förskolan, dagis och vänner.
Att ha tre barn så tätt, den äldsta var 3 år och 9 månader när lillen föddes, är rätt så tufft ibland.
Men de har också mycket roligt med varandra, de har lätt att umgås med varandras vänner osv.

Vet att det var länge sedan jag lovade att berätta lite om våra resor, men jag har inte hunnit förrän nu.
En fortsättning på våra resor kommer en annan dag, för om jag har räknat rätt så har jag
hunnit med 17 resor hittills på 2000-talet.


♥ KRaM aNNiCa ♥

6 kommentarer:

  1. Häftigt att resa runt så med barn. Ska bli kul att läsa om resten av ers resor också :)
    Ha en bra dag!
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så mycket lättare än vad jag trodde. Synd att folk inte reser mer med barn.
      Kram ♥

      Radera
  2. Men visst är det härligt att resa, vilka roliga minnen ni kan bära med er resten av livet. Och även dela med er till andra, som mig tex :)
    Kram Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag måste visa dig världen vännen eftersom du inte utforskar den själv =)
      Kram ♥

      Radera
  3. Wow vilka härliga ställen ni besökt, är extremt avis nu =)
    17 resor till på det, herre gud.
    Men jättekul att läsa och jag inser mer och mer att jag måste ta mig till thailand jag också.
    Kram Eva

    SvaraRadera