lördag 17 november 2012

Resminnen

Jösses vad det blev mörkt fort idag, fast iof har det knappt ljusnat utan varit mest grådassigt hela dagen.
Maken och jag gjorde ett ryck nu på em och städade undan sommaren på altanen. 
Bättre sent än aldrig heter det ju =)

Tog mig en kort skogspromennad med Alice och vi hittade knappt hem i mörkret. 
Får bli att ta med ficklampan på nästa promenad.
I morgon ska jag passa på att plocka med mig lite kottar och granris på våra promenader, 
känner för att göra lite julfint på fram- och baksidan.

Igår kväll när Syster Yster åkt hem fick jag ett städryck som inte slutade förren strax efter två i natt. 
Har retat upp mig en längre tid att alla våra fina whiskeysorter vi köpt på oss på slutet inte fick plats i skåpet. Så nu åkte allt ut ur skåpet, dammtrasan åkte fram, hyllor flyttades och vips stod allt fint uppradat inne i skåpet.

Men som alltid när man städar är det något som inte får plats, så även i går. 
Nu var det alla våra utländska sedlar och mynt som vi sparat på oss under våra resor som 
inte längre hade någonstans att förvaras.

En allmän genomgång och sortering tog så klart plats klockan ett i natt. 
Älskar alla dessa vackra sedlar och historien som de har med sig. 
Nu menar jag inte sedelns historia i sig utan våra resminnen. 
Varje sedel ger mig mysiga minnen och vackra bilder i mitt huvud. 
Allt från Thailand, Indonesien, Singapore, Malaysia, Qatar, Polen, Egypten, Frankrike, Cypern, 
Italien, Grekland, Israel, Danmark, Finland, Spanien, Marocko, Tyskland, 
Ungern, Irland, Tjeckien, Estland, England och Kina. 

Tycker det är lite tråkigt med alla länder som har Euro, det betyder ju färre valutor att samla på.
Från början hade jag en tanke om att använda dessa sedlar till någonting, ex att rama in.
Men det blev aldrig något med dessa planer.
Nu ligger de i en träask från Bali, och ibland tar vi fram dem och beundrar dem och drömmer oss tillbaka.
Mynten fick flytta ner i två av temuggarna vi fick i gåva när maken jobbade i Kina.

Brukar ni också spara sedlar från era resmål?

♥ KRaM aNNiCa ♥

Oj vad sedlar och mynt vi samlat på oss.
Antagligen är vi miljonärer i utländska valuta, men i svenska kronor är det nog inte mer än några tusen.
Nu går ju majoriteten av dessa sedlar och mynt inte att använda utan de är en del av våra resminnen.
Sedeln från Qatar är en av de vackraste och dollarsedlarna är mina drömmars valuta.
Vill till USA, har aldrig varit där men någon gång ska även denna dröm gå i uppfyllelse.

4 kommentarer:

  1. Oj oj vad många länder du varit i! :) härligt! Det är så härligt att resa! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borta bra men hemma bäst heter det ju och det stämmer. Jag älskar att resa men trivs allra bäst hemma =)
      Kram

      Radera
  2. Oj, vad många länder. Förstår att du har massor av minnen. Själv teser jag ju sällan och tyvärr har jag inte sparat några sedlar.
    Kram Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är aldrig försent att börja gumman, du kan både resa och samla sedlar =)
      Kram

      Radera