tisdag 27 november 2012

Latmasks pepparkakor

Jag tycker inte om att baka pepparkakor, blir så mycket stök för så lite. 
För jag lyckas alltid bränna hälften av pepparkakorna. 
Men lillen vill så gärna baka pepparkakor, han älskar att äta dem och skulle antagligen 
kunna leva på pepparkakor, mandariner och tomater =)

Och eftersom jag är en snäll mamma så köpte jag deg.
När vi väl kom till dagen för bakning och han dessutom hade en kompis här som han hellre 
ville umgås med så såg jag chansen...och tog den =)

Jag gjorde det super enkelt för mig själv och skar helt enkelt degen i tunna skivor som jag lade på plåten.
Skjuts in med dem i ugnen och 8 minuter senare kom de ut färdiga.
Blev tre plåtar med kakor så total tidsåtgång blev endast ca 30 minuter och i disken efteråt 
låg endast en kniv och en skärbräda.

Ibland blir jag sjukt impad av mig själv som såg möjligheten och tog den.
För kakorna smakar ju exakt likadant oavsett om den ser ut som en gris, hjärta eller 
som i mitt fall rektangulära.
Varför göra det jobbigt när det kan göras enkelt?

Så receptet för latmasks pepparkakor ser helt enkelt ut som så här:

Ingredienser:
1 frp färdig pepparkaksdeg

Gör så här:
1. Skär degen i tunna skivor
2. Lägg på bakplåtspapper på en ugnsplåt. Tänk på att de sväller i ugnen så lägg dem inte för nära.
3. Följ anvisningarna på frp gällande tid och grader.
4. Skjuts in med dem i ugnen
5. Ät och njut!

Perfekt att ge bort till någon du tycker om, knyt bara ett fint band runt kakorna och lägg dem i en påse med en fin etikett på.

♥ KRaM aNNiCa ♥

De blev inte perfekta och jätte vackra, men rätt så charmiga i all sin enkelhet.
Och ruskigt goda =)

7 kommentarer:

  1. Dom var ju jättefina!!! <2

    SvaraRadera
    Svar
    1. De duger i krig som man brukar säga, för de smakar ju som vanligt =)
      Kram ♥

      Radera
  2. Smart!! Och så charmiga trots sin rektangulära form :) Väldigt söta att vira band ru tom och ge bort, superbra tips!! Mumsa på å njut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försökte få mamma att äta dem, men hon vill ju inte äta pepparkakor, så de blev fler till mig istället haha
      Kram

      Radera
  3. Verkligen en bra idé, fast jag är ju ännu latare och köper mina färdiga hihi
    Men vacker var dom, och jag skulle gärna få dem i present ;)
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du var här hos mig skulle du få massor av pepparkakor vännen!
      Kram ♥

      Radera
  4. Tack för receptet, jag som är så lat.

    SvaraRadera