måndag 8 oktober 2012

Kålpudding

Förra helgen var det premiär för kåldolmar, nu i helgen tog jag tillfället i akt att göra slut 
på vitkålen som blivit över. Premiär för att göra kålpudding med andra ord =)
Även denna gång fick Per Morberg stå för receptet.
Och gott som sjutton blev det =)

Kålpudding
4 portioner

Ingredienser: 
600g vitkål
2 msk smör
1 msk sirap
1 msk tamarisolja (en japansk soja)
1 dl vatten
salt och nymalen peppar
200 g nötfärs
200 g fläskfärs
1 dl ris
1 dl grädde
1 dl mjölk
2 st ägg
3 krm salt
2 krm nymalen peppar
Knivsudd kryddpeppar
Smör till formen

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader så den hinner bli varm.
2. Koka 1 dl ris och låt svalna.
3. Tärna vitkålen och bryn den i smör i en stekpanna under omrörning.
4. Ringla över sirap och tamarisolja och späd med lite vatten. Låt småkoka under lock i cirka 5 minuter.
5. Smaka av kålen med salt och peppar och lägg den sedan i en sil och låt rinna av. Spar spadet.
6. Blanda köttfärens med ris, ägg och gräddmjölk. Krydda med salt, nymalen peppar och kryddpeppar.
7. Späd ev köttfärsblandningen med lite av kålspadet - färsen ska vara väldigt lös i konsistensen.
8. Varva köttfärs och kål i en ungsform, avsluta med ett lager kål.
9. Grädda mitt i ugnen i ca 45 minuter, täck med folie på slutet om kålen börjar bli bränd.
10. Servera med kokt potatis och lingonsylt.

Recept på hemkokt lingonsylt hittar ni HÄR.
En hushållsvåg är bra att använda sig av - för hur ska man veta hur mycket 600 g vitkål är annars?
Tamarisolja är en japansk soja som finns att köpa i flera stora butikskedjor.

Kålpudding direkt från ugnen - mums =)

Kålpudding tillsammans med kokt potatis och hemgjord lingonsylt.
En bättre söndagsmiddag får man leta efter!
♥ KRaM aNNiCa ♥

6 kommentarer:

  1. Mmmmm, älskar det och jag gjorde både kålpudding och kåldolmar häromdagen. Finns nu som frysta också, det är ju så gott och vi har ungefär samma ingredienser i! Svensk mat när den är som bäst!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Jag har ätit upp den sista kålpuddingen nu på kvällen =)
      Kram

      Radera
  2. Ååååååhhhhh!!! Varför bjöd du inte på det i lördags? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha måste ju testa det på familjen innan jag törs bjuda på det =)
      Kram

      Radera
  3. Duktig tjej, vilken husmor du gått och blivit! Kanske dags att byta inriktning i arbetslivet =)
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore ju iof trevligt, men jag är rätt kass i köket så jag tror jag skulle konka dag ett =(
      Kram

      Radera