onsdag 10 oktober 2012

Hög och saftig sockerkaka


Jag är verkligen urusel på att baka sockerkaka, de blir aldrig speciellt höga och fina 
och dessutom går de gärna sönder när jag tar ur dem ur formen. 
Därför brukar jag alltid baka i långpanna, då är man garanterad bra resultat. 
Men det vore ju kul att kunna göra en fin sockerkaka också.

Därför blev jag så himla glad när jag hittade detta recept hos Kryddburken.
Var bara tvungen att testa direkt och YES! jag lyckades =)
Därför måste ju även jag dela med mig av receptet...varsågod!

Ingredienser:
4 ägg
3 dl strösocker
½ msk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
50 gram smält smör

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt. 
3. Smält smöret i en kastrull.
4. Rör ut vetemjölet med bakpulvret och vänd ner i äggsmeten. 
5. Tillsätt smöret och blanda försiktigt så du bibehåller luften i smeten.
6. Smöra och bröa en form, häll i smeten i formen och grädda ca 40-45 min.
7. Låt svalna en liten stund innan du tippar ur kakan ur formen.

Hos Kryddburken kan du hitta massor av bra recept gällande matlagning och bakning.
Kika in där du också vetja!

♥ KRaM aNNiCa ♥

Titta, inte en minsta liten bit som fattas från sockerkakan när jag tippat ur den ur formen.
Och hög och fin är den också =)
Ska ALDRIG använda något annat recept än detta när jag bakar sockerkaka framöver!








12 kommentarer:

  1. Härligt gumman att du aktiverar dig och inte bara deppar ihop =)
    Är svårt för mig att få något gjort på jobbet bara när du bombaderar med inlägg hela tiden haha
    Hoppas kakan var god också, så den inte bara var snygg =)
    Önskar jag kunde gå komma på lite fika =(
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. I live for the moment you know =)
      Ibland deppar jag lite, men mest försöker jag aktivera mig med något. Tex att bombadera dig med blogginlägg =)
      Önskar också du kunde komma och fika!
      Kram ♥

      Radera
  2. Låter jättegott, är fikat framdukat så kommer jag?
    Kram Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. För dig är bordet alltid dukat vännen ♥

      Radera
  3. Svar
    1. På en gång =)
      Kram ♥

      Radera
    2. Nu är den väl slut! :(

      Radera
    3. Finns en liten bit kvar till dig =)

      Radera
  4. Sockerkaka, vanlig sockerkaka, är förföriskt gott! Och den här var ju vacker också!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det. så enkelt men ändå så gott =)
      Kram

      Radera
  5. Sockerkaka är bara så gott! Jag gör Leilas recept och tycker att det är superbra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mumsigt =)
      Leilas har jag aldrig testat, men jag vet inte om jag törs byta recept nu när det gick så bra haha
      Kram

      Radera