torsdag 26 juli 2012

Omtumlande dag

Ännu en dag med strålande solsken!
Det var ett jädrans tjat om den där solen tänker kanske ni, men sån är jag.
Tror jag drivs på någon typ av solceller, mår som allra bäst när jag får sol och värme =)

Jag och maken har myst i en varsin solstol på baksidan på fm, sedan blev han rastlös och skulle till XL Bygg för att köpa virke. När han är på sånt humör är det bara att haka på för då går det undan minsann.
Hann knappt lyfta ur virket ur bilen förren han började såga och ha sig,
och nu ligger den där...vår torkställning i trä.
Så imon blir det till att gjuta och sedan ska jag gå där och vänta...och vänta...och vänta på att det tryckta trät ska bli tillräckligt torrt för att kunna målas.
Men en träfärgad torkställning är bättre än ingen torkställning alls =)

På vägen hem blev vi tvungen att ringa 112 då vi hittade en liten kille avsvimmad på cykelvägen.
Bra puls och bra andning men djupt medvetslös.
Vi kunde inte göra annat än att lägga honom i framstupa sidoläge, hålla honom i handen, stryka honom över ryggen och försöka prata med honom medan vi väntade på ambulansen.
Ambulanserna (var två st) kom hur snabbt som helst och efter ett tag vaknade han till.

Man känner sig så liten och maktlös när sånt här händer. När ambulansen kom och tog över var tårarna nära, fast man såg att det inte var någon fara med killen så hamnar man lite i chock.
När sedan pappan kom till platsen kunde man andas ut ordentligt.
Hoppas och tror att det inte var någon fara med han och att han är på benen snart igen!

Man läser ibland om att folk blir helt galet bemötta av poliser och ambulanser eller av
SOS Alarm, och så är det ju säkert ibland.
Men jag har aldrig någonsin fått något annat än bra bemötande när jag varit tvungen att kontakta dem.
Alla dessa hjältar som jobbar i de yrken där de räddar liv eller hjälper människor
i nöd ska ha en stor eloge för de insatser de gör.
Många gånger utsätter de sitt eget liv för fara för att hjälpa andra människor.
De jobbar i svåra och jobbiga situationer och får se mycket elände och ändå orkar de kämpa på dag efter dag. Det är långt mer än vad vi andra gör om dagarna!

Så än en gång, tänk på att ta hand om varandra!
Och tveka inte en sekund att stanna och hjälpa någon i nöd, det hade kunnat
varit du eller en nära anhörig som legat där och inte fick hjälp!
Och törs du inte gå fram själv för att personen verkar påverkad, ring 112!

Sköt om er!

♥ KRaM aNNiCa ♥

En av de vackraste blommorna som finns...Gerbera...vi fick denna av makens bror med familj
när de var på besök i förra veckan ♥

6 kommentarer:

  1. Usch, förstår att det var jobbigt. För precis som du säger blir man chockad även om allt gått bra. Stackars liten, hoppas han piggnar på sig snabbt!
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte hört hur det gick för honom, men han verkade hyfsat pigg och kry när han väl vaknade upp. Så jag hoppas det gick bra =)
      Kram Annica

      Radera
  2. Otäckt, tur det gick bra!
    Sköt om dig du med!
    Kram Greta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen otäckt! Vill helst slippa ringa ambulansen fler gånger.
      Kram Annica

      Radera
  3. Skönt att det gick bra :). Jag har varit med om när folk bara traskar förbi en man som ramlat ihop, jag sprang fram men fick ingen hjälp trots att massor av folk passerade. Mannen hade dött om inte jag stannat och larmat. Blir så arg när jag tänker på alla skitstövlar som tittade bort, hoppas de mår dåligt resten av sina liv!
    Hoppas du får massor av sol idag!
    Kram Yvette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch vad hemskt, och vilken tur att du kom förbi! Jag hoppas också de mår dåligt resten av deras liv! Herregud, man måste väl kolla hur det är när någon ligger på marken.
      Kram Annica

      Radera