fredag 8 juni 2012

Små rabarberpajer

Eftersom våra rabarber växer som ogräs på baksidan just nu var det läge för lite rabarberpaj i kväll. 
Istället för att baka rabarberpaj i stor pajform valde vi att baka dem i portionsformar.

Och för att inte reta min redan uppretade mage ännu mera körde vi helt laktosfritt.
Tyvärr får man välja om man vill ha en uppretad mage eller tom plånbok 
för allt som är laktosfritt är också lite dyrare. Men förhoppningsvis sjunker priserna 
allt eftersom försäljningen av laktosfria produkter ökar. 

Rabarberpaj i små pajformar
(Gluten- och laktosfritt)
5 portioner

Pajdeg:
150 g mandelmjöl 
75 g laktosfritt smör

Fyllning:
1 stor rabarb
1/2 msk potatismjöl
4 msk råsocker
1 tsk kanel

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 170 grader.
2. Smält smöret och rör ner det i mandelmjölet i en skål
3. Skiva rabarben i tunna skivor, lägg den i en skål och lägg i övriga ingredienser 
och rör samman.
4. Tryck ut pajdegen i pajformarna.
5. Grädda pajdegen mitt i ugnen i 3 min.
6. Ta ut pajformarna och fyll dem med rabarberröran.
7. In i ugnen igen i ca 20 min.
(om du väljer att göra en stor pajform istället för flera små ska den stå 30 min i ugnen) 
8. Servera med laktosfri grädde, vaniljglass eller vaniljvisp.

♥ KRaM aNNiCa ♥

Blev rabarberpaj och vaniljvisp till kvällsfika idag tillsammans med en espresso  ♥

6 kommentarer:

  1. Låter mumsigt :). Tråkigt med din mage, men jag tror även den mår bättre av lite semester och nedvarvning.
    Ha en riktigt trevlig och vilsam helg nu!
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den kanske helt enkelt behöver en semester från stress och vardag för att komma på banan igen =)
      Detsamma till dig gumman!
      Kram Annica

      Radera
  2. Härligt med lite fredagsmys. Har en kompis som är laktosintolerant, så jag ska testa detta recept när hon kommer på en fika nästa gång.
    Trevlig helg på dig!
    Kram Yvette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut du ska göra Yvette =)
      Trevlig helg på dig med!
      Kram Annica

      Radera
  3. Åh så gott med rabarberpaj, jag älskar rabarber. Tyvärr växer här bara några små, men ska få lite skott av min mamma. Så nästa år ska jag frossa i rabarber :) Kram från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ju rätt så duktiga på att växa när man väl fått ner dem i marken, så jag hoppas du får massor av rabarber nästa år.
      Kram Annica

      Radera