måndag 25 juni 2012

En vecka i Alanya

En vecka i Turkiet går fort, och med tanke på hur hårda och obekväma 
sängarna var så är jag glad över att det gick fort. 

Planet kom iväg 1,5 timme försenat från Arlanda förra lördagen och efter många om och men klev
vi av vid Hacibay Apart Hotel kl 03.28 på söndag morgon. 
Lägenheten var helt ok, stor och rymlig med fint badrum och en rätt så stor balkong.
Sängarna däremot hade vi ju önskat vore väldigt mycket mjukare, men det verkar vara 
stenhårda sängar som gäller i Turkiet =(

Tog oss lite sovmorgon eftersom vi kommit så sent, men när vi väl vaknat och fått i oss lite 
frukost på balkongen så promenerade vi ner till stranden.
Visade sig inte vara helt enkelt, varje restaurang och affär ville att vi skulle komma in ett litet tag.
Hann bli bjuden på en liten drink samt få en varsin klänning innan vi slutligen nådde Kleopatra stranden.
Hann få några timmars sol (räckte gott och väl med tanke på att det var över 40 grader i skuggan) 
och Syster Yster var ner och badade en gång.
Havsbotten var täckt med sten och vattnet väldigt lortigt, så det blev inga fler dopp från vår sida.
Traskade tillbaka till hotellet (gick vilse) och tog oss ett dopp i den svalkande poolen
innan vi gick in och gjorde oss klara för middag.


Efter att ha ätit pizza till lunch första dagen så blev det kyckling för hela slanten resten av veckan.
Hittade vår favoritrestaurang, Hasan Baba, snett över gatan från vårt hotell. Där hade de underbar grillad kyckling med massor av grönsaker, ris och potatis. Åt här alla kvällar utom en.


Måndagen spenderades vid poolen i strålande solsken och tisdagen likaså.
Träffade på ett svensk par nere vid poolen där mannen fått en hjärtinfarkt samma dag som vi kom.
De öste beröm över hotellet och gav rätt så mycket ris till både Ving och SOS International.
Hotellet hade verkligen gått All-in och gjort allt för att deras tillvaro skulle bli så bra som möjligt.
De fick uppgraderade rum och ständig pass upp. 
En timme efter frun larmade låg mannen på operationsbordet på det internationella sjukhuset 
bara 100 meter från hotellet. Frun hade dessutom egna erfarenheter från Turkisk sjukvård då hon fått en stroke i Alanya för tre år sedan.
Skönt att veta att det fungerar om olyckan skulle vara framme.

Tisdagen bjöd också på Turkisk afton på hotellet, god mat från buffebordet och 
en massa turkisk dans gjorde kvällen både rolig och minnesvärd.


På tisdagen var vi även på en marknad en liten bit bredvid hotellet, varje tisdag stänger 
de av en gata och slår upp massor av stånd.
Gjorde våra första inköp i form av Converseskor, strumpor och Björn Borg kalsonger.
Hittade ännu en favoritrestaurang, Mevlana, där vi åt kycklingspett med grönsaker 
och ris tre av våra dagar.

Onsdag och torsdag låg vi också vid poolen, nu började det tyvärr dra in 
sämre väder över Alanya =(
Förmiddagarna var soliga och fina, men framåt lunch började molnen hopa sig och vid 
fyratiden kom regnet och åskan.
Temperaturen sjönk till mer lagoma 35 grader.
Blev lite mer shopping på kvällarna istället för att ligga i solen till framåt sextiden.
Hittade lite t-shirts till grabbarna, skor till tonåringens flickvän, jeans och en handväska till mig själv.


Gick vilse ännu en gång, får trösta mig med att jag läst på flera ställen att Alanya är 
ett myller av gator som inte har någon logik. 
Och när det dessutom är två yra brudar med noll lokalsinne kan det bara sluta på ett sätt.
Men det fanns ju massor av snälla turkar att fråga efter vägen, så hem kom vi =)


Trött på att förlora halva dagarna på regn och rusk så tog vi oss en tur med ett piratskepp på fredagen.
Så medan ni dansade runt midsommarstången låg vi på ett gassande däck ute till havs.
Skön avslutning på vår vecka i Alanya!
Återstod bara att äta en sista grillad kyckling på Hasan Baba samt att packa våra väskor.

Eftersom vi mest höll oss vid hotellet så kan jag väl inte påstå att vi sett speciellt 
mycket av Alanya. 
Men det passade mig utmärkt då jag var ute efter en veckas lugn och ro i solen.
Det lilla vi hann se var helt OK, vackra blommor överallt och med bergen runt omkring så ramades 
staden in på ett trivsamt sätt.
Shoppingen var också helt OK, om än lite för dyr för min smak.
Maten däremot, eller ska jag kanske säga kycklingen, var helt fantastisk!


På flygplanet hem väntade alla mina förbeställda varor, blev även lite impulsköp på vägen hem.
Kom hem med väskorna fulla med goda dofter och andra presenter till hela stora familjen


På hela stora taget en alldeles utmärkt vecka, massor av sol och bad och vila =)

Gamla Alanya låg uppe på den mäktiga klippa som skjuter upp ur havet. Klippan finns fortfarande kvar, med borgen och ringmuren, men staden har flyttat ner och ligger numera längs stränderna. Utbudet är stort, både av restauranger, caféer och barer. Många väljer att resa hit lika mycket för shoppingens skull som för solen och stränderna. Alanya är ett eldorado för den som vill ha med sig fina minnen från Turkiet: kläder, smycken, guld, mattor och lädervaror. Så packa lite, men ta med dig en stor väska. Chansen finns att den är välfylld när du tar flyget hem igen.
Text lånad från ving.se

♥ KRaM aNNiCa ♥

18 kommentarer:

  1. Åh vad härligt ni verkar ha haft det :). Hoppas vädret här hemma skärper till sig så du slipper frysa!
    Kram Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar bli lite sisådär med vädret framöver tyvärr =(
      Är i desperat behov av värme nu!
      Kram Annica

      Radera
  2. När vi var i Turkiet så var våra sängar som marmorskivor också! Det verkar vara så de vill ha det. :) men jag föredrar också det mjukare slaget av sängar:) kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man undrar ju vad turkarnas ryggar är gjorda av som kan sova på så hårda sängar?!
      Kram

      Radera
  3. Låter som typiska turksängar :(. Ni verkar haft det supervarmt och skönt :)
    Kram Greta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har fått höra att det är så. Måste nog ta med mig en egen säng om jag åker till Turkiet igen =)
      Kram Annica

      Radera
  4. En jättehärlig vecka märker jag, precis vad du behövde. Hoppas du hann ladda batterierna lite grann iaf.
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hann ladda dem rätt så bra, men kraften rann ur rätt så snabbt tyvärr. En vecka är inte tillräckligt, men helt klart bättre än ingenting. Längtar efter min semester nu!
      Kram Annica

      Radera
  5. Alla dina pojkar och flickan kommer att dofta underbart i sommar =)
    Välkommen hem!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Ja de kommer att lukta allt annat än svett =)
      Kram Annica

      Radera
  6. Ser ut som ni haft en toppenvecka Annika.Bodde också i Alanya när vi var till Turkiet första gången och aldrig mer sa jag då:)Sen dess har jag återvänt till Turkiet 4! gånger men nu åker vi till Side i stället,mycket lugnare och grönare.....Längtar till onsdag så vi får komma iväg och lapa sol här hemma rostar man ju ihop.....Nu ska här solas, badas, latas sig, läsa alla böcker man aldrig hinner och låta andra passa upp på oss.
    Vilken härlig överraskning du fick när du kom hem,då känns det att man är saknad/älskad....brukar också få överraskningar när jag vart borta själv,dock av annat slag,en gång en ny ytterdörr,sist jag kom hem blev gåvan en ny toalettstol!Hm,vet inte riktigt hur det ska tolkas ha ha .Hur som helst,det är kärlek det.:)
    Hoppas ni får lite sol härhemma nu också.Ha det gott !Ylva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas ni får en superhärlig semester Ylva!
      En ny ytterdörr hade jag kunnat få också, men jag valde att inte beställa hem den för jag tyckte maken behövde få lite vila också =)
      Haha en ny toalettstol, kanske inte vad man tror att man ska få. Men det beror ju på hur jävlig den andra var =)
      Hörde du blev lite inblandad i skåpköpet, tur ingen annan hann köpa den innan han bestämde sig för att slå till.
      Kram Annica

      Radera
  7. Det var roligt att läsa resereportaget och ska man ha semester och lugn och ro verkar det perfekt. Ibland undrar jag varför man ska göra så mycket på sin semester, man har den ju för att vila och få lite ombyte. Varmt och skönt hade ni det! Huuuh, väldigt varmt. Blev besviken att höra att vattnet var smutsigt. Är det så? Tråkigt i så fall. Jag är ingen poolbadare, när jag åker vill jag simma i havet! Men det låter bra ändå och massor av fina saker fick du köpt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror vi valde att gå till stranden på en dålig dag, ibland gör vindarna att det blåser in skräp från havet. Vi har upplevt samma saker både i Thailand och på Bali, ena dagen smutsigt vatten och resten av resan vackert vatten.
      Helt underbart varmt hade vi =) saknar den värmen nu vill jag lova!
      Kram

      Radera
  8. Men vilken läcker väska, är det din?
    Vad bra att ni fick en solig och fin vecka!
    Kram Yvette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är min väska. Var lite kärlek vid första ögonkastet. Prutade på den redan andra dagen i Turkiet men jag fick inte ner den så långt som jag ville, sedan kunde jag inte släppa tanken på väskan. Fick gå upp 40 kr i pris för att få den, men jag är så nöjd =)
      Kram Annica

      Radera
  9. Jättehärliga bilder! Får mig att längta efter värme, god mat och ledighet. Min nedräkning till semestern har börjat :) längtar!!

    Kram /iris

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju haft en vecka med sol och värme, men jag längtar så det gör ont iaf. Nu får sommaren ta och skärpa sig!!!
      Kram Annica

      Radera