måndag 21 maj 2012

Halva jobbet med dammen klart

Efter att ha surat en stund i soffan över det dåliga vädret igår drog jag på mig snickarbyxorna och gick ut. Och genast tittade solen fram, även om det bara var en liten stund.

Gav mig i kast med att rensa stenrännan till dammen, många stenar var det! 
Har plockat ut varenda en och rensat bort alla löv, ogräs och jord som samlats under årens lopp. 
Sedan har jag lagt tillbaka varenda liten stenrackare igen. 

Nöjd och glad kunde jag konstatera tre timmar (och bara ett myrbett från de aggressiva pissmyrorna som bor i vårt elskåp vid dammen) senare att halva jobbet i operation städa dammen är gjord. Nu återstår bara att tömma dammen och blåsa ur den med högtryckstvätten innan vi har en ren och fin damm igen.
En ny pump står på Att-köpa-listan för i år, för den vi har sprack redan för två år sedan. 
Vi kan fortfarande pumpa runt vattnet men inte rena det.

Funderar på att sätta dit en spotlight som lyser upp stammarna på de grova björkarna som syns på bilden.
Dessa björkar ser vi från sängen genom paraddörrren och det vore mysigt att ha lite fin nattbelysning där.
Grannarna vet inte om de ska skratta eller gråta åt alla våra påhitt, men just detta påhitt 
har ju även de nytta av =)

♥ KRaM aNNiCa ♥


Stenrännan till dammen är nu rejält städad.
När man startar pumpen rinner vattnet från den stora stenen längst upp i rännan,
ner genom rännan och sedan blir det fritt fall ner i dammen.
Återstår att tömma dammen och ge den en grovrengöring innan vi kan börja köra den för säsongen.


8 kommentarer:

  1. Oj, jag ser att det var några stenar att flytta på. Bra jobbat! Dammen är så fin att det säkerligen är värt all möda :)
    Tur det inte var fler pissmyror i farten, då hade det blivit jobbigt!
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Ps. Blir toksnyggt att lysa upp björkarna underifrån :)
    Kram igen från Ingela

    SvaraRadera
  3. Gud vilken mysig damm :D Jag hoppas att jag inom några år kan få tag på ett hus med en stor trädgård som jag kan fixa, skulle vilja ha en damm också, ungefär i stil med din :)
    Du har en bra & fin blogg :)
    /Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helen, vad kul att du kikade in till mig och att du gillade vår damm :)
      Hoppas du hittar någon billig och bra kurs att gå på, skulle nog behöva en själv för gröna fingrar står inte i mitt CV :). Men jag lär mig den hårda vägen i vår trädgård, tyvärr på växternas bekostnad ibland.
      Håller tummarna för finväder resten av veckan så du kan hålla på lite på uteplatsen.
      Kram Annica

      Radera
  4. Vilken vacker damm, måste vara mysigt att lysna på vattnet som porlar där på sommaren. Att lysa upp träd underifrån är jättefint, så det tycker jag absolut ni ska göra.
    Kram Linn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen jättehärligt med det porlande vattnet.
      Kram Annica

      Radera
  5. Bra att du slutade sura, du är ju en glad person i normala fall!
    Dammen är så fin, hoppas ni får ordning på den. Jag vet att du är lite bekymrad över om du ska få till det eller inte, men det är nog värt mödan.
    Här blommar det för fullt, täden är så vackra och doftar underbart.
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är mycket bekymrad, men jag tror också det är värt mödan.
      Välkommen hem till ett blommande Sverige!
      Kram Annica

      Radera