söndag 20 maj 2012

DIY - Bygg en trädgårdskompost samt en torkställning i trä



Det är inte riktigt det väder som jag hade tänkt mig idag, himlen täcks av ett stort mörkgrått moln 
(som säkert kommer börja släppa genom vatten lagomt tills jag ska grilla). 
Så just nu sittstrejkar jag inomhus, sur som en treåring som inte fått lördagsgodis!

Men det hindrar inte mig från att planera kommande dagar med fint väder, jag fick ju 
dessutom extra mycket tid då vedhämtningen blev inställd eftersom släpvagnen var utlånad
(och just det är jag inte speciellt ledsen över).

För medan maken pysslar med sina små projekt i sommar, som att sätta in paraddörrar, 
bygga ut soldäcket samt sätta plåttak på förråd/vedförråd - hur svårt kan det vara, eller hur ;),
tänker jag sätta fart med de stora viktiga projekten. 
Två stycken är inplanerade och nu har jag letat inspiration och ritning till dessa.

Projekt 1: Att bygga en torkställning i trä. Här vet jag exakt hur jag vill att den ska se ut 
(se mitt inlägg från den 23 mars HÄR), men hittar ingen ritning. 
Men den verkar ju inte direkt svår att improvisera ihop, gäller bara att bestämma
hur högt upp tvättlinan ska sitta.
Hittar däremot en ritning på torkställningen på bilden ovan, den faller inte mig i smaken tyvärr.
För mycket krusiduller och snickarglädje. 
Men för de som gillar snickarglädje så finner ni beskrivningen i Allt i Hemmet.

Projekt 2: Att bygga en trädgårdskompost. Hittade en bra ritning hos Beijer Bygg
så nu är det bara till att köpa material och sätta fart!


Kompostbehållare
Översta bilden är lånad från Allt i Hemmet
Nedersta bilden är lånad från Beijer Bygg

♥ KRaM aNNiCa ♥  



10 kommentarer:

  1. Haha förstår att du tar de stora, svåra projekten och låter maken göra de små :). Han är ju trots allt bara hantverkare och du är ekonom.
    Tjura inte för mkt över vädret nu!
    Kram Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men eller hur =)
      Jag är inte långsint som tur är, så jag hittar nya saker att roa mig med =)
      Kram Annica

      Radera
  2. Jag gillar snickarglädje så jag hade direkt valt den du har på bilden i inlägget :)
    Kram Yvette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men sätt igång och snickra då Yvette, kommer att bli tokbra i er trädgård!
      Kram Annica

      Radera
  3. Jag är inte heller så mycket för snickarglädje så jag håller med om att den torkställningen från ditt tidigare inlägg är snyggare och mer stilren.
    Lycka till med dina stora projekt =)
    Kram Angie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack angie, till helgen tror jag att jag ska dra igång lite lätt. Måste köpa hem alla grejer så att jag kan bygga när andan faller på.
      Kram Annica

      Radera
  4. Båda två är jättefina, men till ert hus passar den utan snickarglädje bäst.
    Kram på dig surpuppa från en glad och trallande A-L på väg till Milano :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en del har det bra. Vad är en tripp till Milano när man kan rensa ogräs i ett pissmyrsbo liksom ;).
      Ha en riktigt bra resa nu!
      Kram Annica

      Radera
  5. Trädgårdskompost är verkligen något som vi också ta tag i och göra. Önskar dig en fin måndag och jag hade också hoppats på bättre väder, men det var 4 grader i morse och regn :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har levt med dåligt samvete i fem somrar redan, husägare och ingen kompost =(
      Hoppas på att lätta lite på det dåliga samvetet samtidigt som jag kan få egen jord =)
      Usch, kyla och regn är ingen hit, hoppas det bättrar på sig på väderfronten hos er!
      Kram Annica

      Radera