tisdag 17 april 2012

Clivia - en vacker och tacksam växt


Så här vacker är vår Clivia när den blommar

Har en Clivia som skjutit massor av skott, försökte få loss dem med rötter men det gick åt pipsvängen. Nu chansar jag hej vilt att den kan rota sig själv. Skotten har stått i vatten i två veckor utan att det hänt något, nu har jag satt dem i jord och håller tummarna.

Någon som vet om detta kommer att fungera?

En tacksam växt för övrigt, ju mer man missköter den desto finare blommar den. Vår har fått utstått kyla, torka, blivit halv dränkt i vit målarfärg och många vintrar har den helt enkelt fått bo i skamvrån bakom soffan. Det ger resultat i form av vackra blommor i orange =)

En av skotten fick hamna på köksbordet
Den andra på köksbänken
Och den tredje på köksön
Små och ynkliga är de, hoppas att de tar sig!
Här är mamma Clivia innan jag tog bort skotten
♥ KRaM aNNiCa ♥

17 kommentarer:

  1. Har ingen aning om det funkar, lyckas endast få plastblommor att överleva. Men otroligt vacker är den! Håller tummarna för att det ska bli rötter på de små blombebisarna :)
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plast/tygblommor är perfekt att ha! Ett tag hade jag 95 % oäkta växter, men nu har det smygit sig in fler och fler äkta. Har endast riktiga blommor i kök och vardagsrum, för där spenderar vi mest tid och förhoppningsvis kmmer vi ihåg att vattna dem.
      Nu under sommaren är det även levande växter i uterummet.
      Dagens tyg/plastblommor är så naturtrogen att folk tror att de är äkta =)
      Kram Annica

      Radera
  2. Har tyvärr hopplöst ogröna fingrar =(
    Men wow vilken vacker växt när den blommar, och om den är så lättskött kanske även jag skulle klara av att få den att överleva =)
    Lycka till med rotbildningen nu!
    Kram Bea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bea!
      Tycker absolut du ska prova, för som jag skrev så trivs blomman allra bäst när den blir lite misskött =)
      Kram Annica

      Radera
  3. Jag har en Clivia som aldrig blommar. Pysslar antagligen om den för mycket då :(
    Hoppas de tar sig, de verkar ju gilla hårda tag :)
    Kram Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får sluta ta så väl hand om den, en skvätt vatten då och då så håller den sig nöjd =). Och sedan ska du inte plantera om den förren det är absolut nödvändigt.
      Kram Annica

      Radera
  4. Clivia ska stå trångt för att vilja blomma. Vänta i det längsta med att plantera om den. Och när du gör det, ta inte för stor kruka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lite lecakulor och jord i botten och ett jordlager ovanpå, annars är det bara en gigantisk rotklump. Titt så tätt ligger det jord på golvet, då har den växt på sig med ännu mer rötter och knuffat ut jorden över krukkanten =)
      Kram Annica

      Radera
  5. Vad spännande, jag har haft samma otur med mina små skott. Men jag trodde att det var kört och slängde bort dem. Berätta gärna hur det går med de små skotten.
    Fin blogg och massor av härliga bilder, kommer garanterat att titta in här ofta framöver :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria, vad kul att du hittat hit och att du tycker om det du ser =)
      Ska absolut hålla er underrättade om hur det går med de små cliviabebisarna =)
      Välkommen tillbaka!
      Kram Annica

      Radera
    2. Har lagt till dig på Bloglovin så jag inte ska missa något :)
      Kram Maria

      Radera
  6. Jättefin blomma! Har inte sett någon sådan tidigare, det borde jag ha lagt på minnet :) Hoppas att skotten klarar sig bra. Ha en fin måndagkväll. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är otroligt vacker när den blommar. Resten av tiden är den ju eg bara en grön växt =)
      Ha en fin måndagkväll du med!
      Kram Annica

      Radera
  7. Det tog mig 5år innan mitt Clivia skott blommande, sen har den blommat 1-2ggr. Så himla fin blomma.
    Planterade om 3 skott idag, ena gick av så inga rötter följde med.
    Sökte på nätet om man skulle ställa skottet i vatten för att få rötter, hittade inget. Hittade däremot dinsida =).
    Nu provade jag plantera direkt utan rötter. Spännande och se hur det går.
    Lycka till meddin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har gått bra med mina Clivior, de har börjat få rötter och ser gröna och fina ut.
      Lycka till med dina skott!
      Kram Annica

      Radera
  8. Så den kan planteras direkt utan rötter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du drar upp det lilla skottet försiktigt bredvid moderplantan så får du med en liten rot.
      Men jag har även planterat skott helt utan rot och de tar sig också, men det tar väldigt lång tid innan den orkar börja växa.
      Kram Annica

      Radera