söndag 4 mars 2012

Världens hetaste resemål 2012

Resemagasinet Traveller har listat världens hetaste resemål under 2012, nedan finner ni deras tio-i-topp lista:

Halvön Istrien hamnar på Travellers topplista som det fjärde resemålet man helst vill besöka. Häftigt med alla dessa städer och byar som nästan ser ut som dom kommer direkt upp ur havet.
Bild lånad från solsemestra.com
1. Island
2. Koh Lipe, Thailand
3. Dresden, Tyskland
4. Istrien, Kroatien
5. Tayrona nationalpark, Columbia
6. Virunga (åtta aktiva vulkaner på gränsen mellan Rwanda, Uganda och Kongo)
7. Costa Brava, Spanien
8. Sonoma, Kalifornien, USA
9. Muskoka, Ontario, Kanada
10. Oman

Muscat, Oman
Bild lånad från Lonely Planet
Här kommer en annan tio-i-topp över 2012, från Lonely Planet:
1. London, Storbrittanien 

2. Muscat, Oman

4. Cádiz, Spanien
5. Stockholm, Sverige 

6. Guimarães, Portugal

7. Santiago, Chile
8. Hong Kong, Kina

9. Orlando, USA

10. Darwin, Australien


Vore lite trevligt att få åka tillbaka till Marrakech när det är varmt och skönt.  När vi var där i  januari förra året var det nära noll grader på nätterna, men apelsinträden verkade inte bry sig om kylan. 
Jag och maken är lite bortskämda och brukar åka utomlands två gånger per år, en gång med barnen och en gång utan. Vissa år blir det inte så långa utflykter, men det gör ingenting för det är upplevelsen som räknas. Förra året var vi till Marrakech i januari och till Berlin i juli. Men i år har vi inte ens planerat något och jag börjar bli lite smått rastlös. Men var ska man åka? Har ganska många ställen på min önske-lista, men även en del ställen jag gärna besöker igen. 

Gaudi Park i Barcelona är ett av alla underbara ställen man kan strosa runt i .
Jag skulle gärna ta en tur till Marrakech igen, men då under en varmare årstid så jag slipper frysa ihjäl varje kväll. Barcelona är ett annat ställe som jag kommer att besöka igen (många, många gånger hoppas jag), skulle mer än gärna bosätta mig där. 

Solnedgång i Phuket ♥
Thailand kommer alltid att vara mitt resmål nummer ETT, underbart land, underbart klimat, underbara människor och underbar värme ♥


Köpenhamn en solig sommardag är aldrig fel!

Kanske får det bli en tripp till Köpenhamn i sommar, för även om Coldplay spelar i Stockholm i år kan det vara trevligt att få uppleva både den danska huvudstaden och en bra konsert på en och samma dag. Tål att tänkas på =)

I ♥ NY
Bild lånad från Airtours
Det jag drömmer om allra, allra mest är New York. Har aldrig varit där och jag har lovat mig själv att resa dit innan jag fyller 40. Just nu är det mest lockande att fira min 40 årsdag i just New York, och eftersom jag fyller i mellandagarna så vore det ju toppen att även fira nyår där. Men det är några år kvar dit än.

Vad drömmer ni om för resemål i år?

♥ KRaM aNNiCa ♥



10 kommentarer:

  1. Men vad många härliga resemål. Marrakech låter väldigt exotiskt och vackert i mina öron, hur var det? Eller ja förresten, jag antar att du bloggat om det redan så jag ska leta mig till januari förra året och läsa själv =)
    Min favoritresemål är Australien, har drömt om det sedan jag var liten. Hoppas jag kan åka dit en vacker dag!
    Kram Yvette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade du på mitt inlägg om Marrakech? Det var ju tyvärr alldelens för kallt när vi var där och när jag smällt upplevelsen i ett år har jag kommit fram till att jag vill se staden igen, men när det är varmt.
      Australien är det nog många som drömmer om, hoppas du kommer iväg dit!
      Kram Annica

      Radera
  2. Vad underbart det skulle vara med lite semester, jag reser ju mycket i mitt jobb men sällan till speciellt exotiska platser. Min stora dröm är en safariresa till Afrika någonstans, kanske jag skulle ta och göra den resan när jag fyller 50 (usch vad gammalt det lät).
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter häftigt! 50 är bara en siffra, det är hur man är som talar om hur gammal man är, och du verkar väldigt ung =)
      Kram Annica

      Radera
  3. Oj, vad ni reser. Hur hinner ni med allt? Skulle vara intressant om du skrev om alla era resor någongång. De senaste åren finns ju med i bloggen, men vilka ställen har ni varit till innan?
    Mitt drömresemål är också New York, min dröm är nog egentligen att få flytta dit =)
    Kram Bea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag påbörjade faktiskt ett sådant inlägg förra sommaren, men jag hade inte bilder från alla resor (i pappersform har jag ju det, men inte som fil att ladda upp), så det rann ut i sanden. Kanske ska plocka upp det utkastet och jobba vidare med.
      Vi gillar att resa båda två, så det gäller att prioritera. Vi väljer att prioritera huset och lite resor utomlands då och då framför att åka på sommartrippar i Sverige. Är tyvärr dyrare att semestra i vårt eget land än utomlands.
      Hoppas du får ta ditt pick och pack och bosätta dig i den stora staden over there =)
      Kram Annica

      Radera
  4. Spännande resemål. Själv drömmer jag om Mauritius =)
    Kram Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju lite av ett smekmånadsresmål, ni kanske kan ta och åka på en andra smekmånad =)
      Kram Annica

      Radera
  5. Vilket vackert apelsinträd, tänk om man hade ett sånt i sin trädgård :).
    Jag drömmer om att få se den kinesiska muren samt att få besöka Tibet.
    Kram Greta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vore underbart att kunna oplocka apelsiner i trädgården.
      Kinesiska muren står på min lista den med (bearbetar maken för fullt just nu...han har nämligen varit i Peking för något år sedan, men han verkar nappa), Tibet har jag aldrig tänkt på att jag skulle resa till, men det låter onekligen spännande =)
      Kram Annica

      Radera