måndag 23 januari 2012

Vitvaxad furupanel från Södra Interiör

Att jag gillar träpaneler kanske inte kommer som någon stor överraskning för dem som känner mig och för de som läser min blogg då och då. För vi har rätt så mycket panel i vårt hus, inte den trista furupanelen som vi alla på 70-talet växt upp med utan vitmålad, vitlaserad samt svartlaserad panel är det som går hem hos oss. 

I köket, baksidan av köksön samt hallen har vi valt att täcka hela ytterväggen med stående vitmålad pärlspont. I taket har vi satt vitmålad råspont med spottar i köksdel samt hallen, ovanför köksbordet valde vi att ha en traditionell lampa istället. 

Ytterväggen är vitmålad pärlspont, baksidan av köksön likaså. Taket är en vitmålad  råspont.
I uterummet valde vi att ha en av väggarna i liggande, ruffig råspont som vi endast grundmålat. Till skillnad från köket vill vi att träets ådror skulle få komma igenom. I taket testade vi att sätta upp väggskivor i mdf som då alltså ser ut som panel fast den kommer i stora skivor. Denna målades vit i flera lager, och här behöver man ju inte vara rätt för att kvistar ska gå igenom då det saknas både kvistar och ådror. 

I uterummet bryter vi av den ljusa men ändå rätt så brokiga tapeten med en liggande grundmålad råspont.
I taket valde vi att testa väggskivor i mdf som vi målade vita.
I tvättstugan har vi precis som i uterummet valt en liggande rätt så ruffig råspont som vi endast lade på ett tunt lager grundfärg på. Jag tycker att träet ger en mer levande känsla till rummet och bryter av bra mot det vita kaklet som vi använt i badrummet och de möts trots allt på mitten då rummet är numera näst intill hopslaget. 


I tvättstugan valde vi en liggande grundmålad råspont, passar hur bra saom helst med det mörkgråa klinkersen samt det vita kaklet i badrummet. 
Slutligen har vi hallen uppe där taket precis som i kök och hall nere är byggt av råspont, fast här valde vi att bara grundmåla. För att bryta av mot allt det vita valde vi två fondväggar, en klatchig tapet bakom soffan samt en svartlaserad trävägg direkt när man kommer upp från trappen. 


Vitrinskåpet har vi haft i många år och det fick sig en uppfrächning med några lager vit färg så det skulle
passa in i det nyrustade rummet. 
Sedan har vi faktiskt panel i taket i lillens sovrum, men det satt här redan när vi flyttade in. Det var det enda rummet som var hyfsat rustat, så taket lät vi vara kvar medan tapeterna byttes ut. Vet inte riktigt hur det är målat för det går mer åt det rosagrå hållet än det vita, men alla ådror och kvistar syns igenom så jag tippar på någon typ av lasyr.

Lillens sovrum är inte lätt att fota, precis som de andra sönerna är städning ingenting  som ligger dem varmt om hjärtat. Men en liten hörna av hans rum såg iaf skaplig ut hihi
Mycket panel blir det =). Men så är ju trä ett sånt vackert och levande material.
Det kanske blir ännu mera panel framöver, vem vet. Har en liten tanke om sovrummet, där ska förhoppningsvis en stor vacker dubbel altandörr in under sommaren. Då kommer vi att riva hela innerväggen för att kunna lägga i mer isolering och vore det inte ypperligt om det blev en vacker trävägg som omger den nya vackra dörren?? Hmm måste så ett litet frö i makens hjärna så han inser hur snyggt det kommer att bli. Har redan sålt in idéen om att i samma veva byta vår sovrumsdörr till en skjutdörr, då skulle vi få lite mer utrymme i vårt annars så trånga sovrum. Och när vi ändå håller på hoppas jag på att få byta ut vår gamla garderob till en platsbyggd rackare med stora fina skjutdörrar och till det en ny sänggavel =)

Om du inte vill göra allt jobbet själv finns det idag hur snygga vitvaxade paneler som helst att välja på. Finns även svarta paneler att köpa för dem som vill ha en svart vägg. Du kan köpa antingen färdigmålad spont som du sedan spikar upp eller helst enkelt satsa på mdf skivor. Hos bl.a. Södra Interiör finns det massor av fint att låta sig inspireras av. Du kan även kika i deras inspirationskatalog som du kan ladda hem som pdf HÄR.

Bilderna i detta lilla kollage kommer från Södra Interiör
♥ KRaM aNNiCa ♥

12 kommentarer:

  1. Vad fint ni har det! Har funderat ett tag på en svart vägg, men var rädd för att det inte skulle bli nå bra. Men jag ser på dina bilder att det blir kanon till vita möbler. Tack för all inspiration och fina bilder!
    Kram Ylva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du blir inspirerad Ylva. Vi är verkligen nöjda med den svarta väggen så jag tycker du ska satsa på det!
      Kram Annica

      Radera
    2. I vilken svartlasyr har du laserat. Uteträolja eller?

      Radera
    3. Vi har använt oss av en inomhuslasyr från Flügger
      /Annica

      Radera
  2. Tillbaka i Sverige igen efter några veckor i USA, du har haft fullt upp ser jag :). Nu blir jag inspirerad att ta tag i vår anskrämliga gillestuga, tror jag får muta sonen med några hundralappar så jag får grundarbetet gjort. Nu ska här bli vitt och fint :)
    Kram A-L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du bara far och flänger, hoppas du hittade massor av fina produkter att ta med dig hem och att affären gick i lås!
      Ge sonen lite cash så kavlar han säkert upp ärmarna, för det är inte kul med grundjobbet om det är mycket furu vi pratar om. Men resultatet kommer att bli fantastiskt!
      Kram Annica

      Radera
  3. Brukar smyga mig tillbaks till det här inlägget lite då och då för jag tycker ni har så vackert hemma. Det finns många fina bloggar och hem, men ert känns så där lite lagomt, varken för mycket eller för lite. Ungefär så där vill jag ha när jag får ett eget hem.
    Tack för att du delar med dig av dina bilder och ditt liv, både med och motgångar.
    Kramar från Linn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Linn, vad glad jag är att du gillar min blogg. Jag är ju varken inredare eller journalist, jag skriver helt enkelt om saker jag tycker om. Skönt att veta att det finns fler med samma smak :). Tack för alla snälla ord, de värmer ❤
      Kram Annica

      Radera
  4. Vilket vackert hus ni har och vad kul att du berättar lite om vilka material och färger ni använt er av. Jag kan tänka mig att ni trivs i erat uterum, det är verkligen något extra. Tapeten är ruskigt snygg, inte för brokig och inte för mjäkig och ändå händer det något på väggen. Är på jakt efter något liknande att sätta som fond i vårt vardagsrum. Var har ni köpt den?
    Kram Majken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Majken för alla snälla ord! Uterummet är min favorit, både sommar och vinter =). Tapeten har vi köpt hos Duro tapeter, vet inte vad den heter men den finns fortfarande kvar i deras sortiment. Lycka till med tapetseringen!
      Kram Annica

      Radera
  5. Som jag sa i min tidigare kommentar, ditt hem är så underbart vackert. Med enkla medel har ni skapat harmoni och värme ♥ utan att för den delen gjort det obeboeligt med en massa dyra saker.
    Kram Rosie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Rosie ♥. Vad kul att vi gillar liknande saker. Saker behöver inte vara dyra för att vara vackra och tur är väl det för oss som inte har så mycket pengar =)
      Kram Annica

      Radera