söndag 29 januari 2012

Chokladbiskvier


ca 13 st

Ingredienser:
Bottnarna:
100 g mandelmassa
1,5 dl socker
2 äggvitor

Smörkräm:
150 g margarin
5 dl florsocker
2 äggulor
4 tsk kakao (eller 6 msk oboy)

Överdrag:
200 gram blockchoklad till överdraget.

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader.

Använd elvisp för att blanda samman mandelmassan, socker och äggvitor. Klicka ut massan (ca 1 msk per botten) på bakplåtspapper.

Grädda i ugnen i ca 13 minuter.

Rör samman det rumsvarma smöret med florsocker, äggula och kakao till en smidig smörkräm. Bred ut en klick smörkräm på undersidorna av de kalla bottnarna.

Ställ i kylen 30-60 minuter så de stelnar.

Smält chokladen.

Doppa biskvierna i chokladen så att fyllningen täcks.

Låt stå i kylen tills chokladöverdraget stelnar.

Halvvägs i mål
De blev gigantiska så nästa gång ska jag göra dubbelt så många av samma sats smet.
Sedan blev de inte så jämna och fina, men jag är ju ingen mästerkonditor heller...hoppas de smakar bra iaf =)

Med facit på hand blev de alldeles för stora och mastiga. Men hiskeligt söta och goda!


♥ KRaM aNNiCa ♥
 

9 kommentarer:

  1. Mumsigt :)
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. De ser ju underbart goda ut, men jag håller med om att det är bättre att göra många små istället för några stora.
    Kram Greta

    SvaraRadera
  3. Testade att baka dessa ikväll, fast jag gjorde dem mindre. Underbart goda, de gick åt som smör i solsken :)
    Kram Greta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att de föll dig i smaken, jag ska själv ställa mig och baka strax. Då blir det en mindre variant som vi ska sälja på fotbollen imon.
      Kram Annica

      Radera
  4. Jag bara älskar biskvier, men har alltid trott de var svåra att baka. Kanske ska ta och testa jag med. Blev de bättre när du gjorde dem lite mindre?
    Kram Erica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut du ska testa, är hur enkelt som helst. De blev alldelens lagomt stora när jag gjorde dubbelt så många.
      Kram Annica

      Radera
  5. De ser grymt goda ut och eftersom du lovat att de är lätta att baka så ska jag ge det ett försök.
    Kram Jonna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut du ska baka lite biskvier...det finns eg bara en negativ sak med dem och det är att man vill äta alla och det är ju inte direkt toknyttigt hihi
      Kram Annica

      Radera