måndag 5 december 2011

5 December 2011 - Sticka en ullig kula


Att sticka och virka är ju väldigt inne just nu, själv har jag inte hakat på trenden för jag minns hur oduglig jag var på detta en gång i tiden. Har en förmåga att sticka både för hårt och för löst samt att tappa maskor lite här och där. Men jag önskar jag hade förmågan, kanske jag borde testa iaf, om jag får tid över någon gång vill säga.


Designerduon Arne och Carlos , som skrivit en bok om att just sticka julkulor säger att om man väl börjat kan man inte sluta. Och jag måste ju hålla med om att de är grymt söta. Måste tänka efter om jag känner någon som kan sticka som kanske kan sticka några åt mig. Min mamma har ju tex varit en baddare på att både virka och sticka.



Skapar på något sett en extra hemtrevlig känsla med dessa stickade kulor, ligger ju en massa kärlek och jobb bakom varje kula. Ingen löpande bandprincip och masstillverkning här inte. Med ett enda grundmönster kan du med hjälp av den här boken lära dig att sticka 55 olika julgranskulor att pryda sin julgran och sitt hem med. De flesta med traditionella, nordiska mönster som passar extra bra på julen.

Alla bilder här ovan kommer från Arne och Carlos 
Boken finns att köpa på alla välsorterade bokhanlar och givetvis överallt på nätet. Och för oss som gärna vill ha allt serverat och klart finns det stick-kit att köpa med material till 4 st kulor, då slipper man springa runt och köpa allt själv =). Detta stick-kit finns bl.a. att köpa hos KAKI för 150 kr.

Bilden på stick-kittet är lånad från KAKI

Så stickar du julkulan
Grundbeskrivning: den här grundbeskrivningen passar till alla 55 julkulorna. Tänk på att ett diagram visar vad som sker på var och en av de fyra stickorna och att de 3 maskorna längst ned är uppläggningsmaskor. De stickas alltså inte. De tre maskorna längst upp stickas inte heller utan på det varvet drar du garnänden genom de 12 sista maskorna, drar åt och fäster garnet.
Sticka så här:

Om du följer beskrivningen ovan borde slutresultatet se ut så här:

2 kommentarer:

  1. Jag kan sticka, fast det var några år sedan. Måste leta fram mina gamla garnrester och göra ett försök för dessa var ju utsöta.
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Hemma igen efter 2 veckors intensivt jobbresande. Hade hoppats på att mötas av en vit jul, men så blev det ju inte:(
    Men din adventskalender ser jag fram emot!
    Kram A-L

    SvaraRadera